Železničář / Zpravodajství / FOTOGALERIE: Retro Ostravan zamířil do Dolních Vítkovic
FOTOGALERIE: Retro Ostravan zamířil do Dolních Vítkovic
1.12.2016 – autor: PETR SLONEK
Milovníci historie a retrozážitků si přišli na své. Na koleje se poslední říjnovou středu vrátil prototyp nejrychlejší české dieselové lokomotivy, a to v čele mimořádného dobového expresu Ostravan. Stalo se tak u příležitosti 70. výročí tohoto spoje. České dráhy v rámci oslav vypravily z Prahy do Ostravy unikátní nostalgickou soupravu ve stylu 70. a 80. let.
Vlak tažený nezaměnitelnou lokomotivou Kyklop, která stála v čele expresu Ostravan v polovině 70. let, vyjel z pražského hlavního nádraží v 8:16. Do moravskoslezské metropole dorazil krátce po půl jedné. Nazpět se vydal v 17:51 a do Prahy dorazil ve 22:25. Do retro stylu byla „oděna“ nejen souprava, ale ve stejném duchu se podávalo také občerstvení. Ke snídani si cestující mohli dopřát míchaná vejce na cibulce s pečivem nebo tradiční český párek s hořčicí. Menu k večeři se skládalo z krupicové polévky s vejcem, srbského žebírka s vařenou rýží a Metro dezertu.
Nechyběl vekslák ani pionýrky
Dobovou atmosféru umocnila opravená historická souprava osobních vozů a lokomotiva Kyklop. Fanoušci železnice a techniky díky tomu měli jedinečnou příležitost vrátit se v čase o 40 let zpět a pořídit si unikátní fotografie s dobovým nádechem. Atmosféru ve vlaku podtrhovala i reprodukce Železničáře z roku 1975 a také scénky, které maximálně ilustrovaly dobu. Jednou z nich byl zásah příslušníků Ozbrojené ochrany železnic, kteří nakonec úspěšně eliminovali podvratnou činnost veksláka pokoutně nabízejícího tuzexové poukázky ve vlaku. U takto slavnostní akce nemohly chybět ani pionýrky.
Na účastníky akce v Ostravě čekala prohlídka bývalé huti, dnes společenského areálu Dolní Vítkovice. Jedná se o unikátní areál v centru Ostravy, kde se v letech 1828 až 1998 těžilo uhlí a vyrábělo surové železo. Teď se industriální komplex změnil na jedinečné vzdělávací, společenské a kulturní centrum s nadregionálním dosahem. Skipovým výtahem se jezdí na vrchol Vysoké pece č. 1 tzv. Bolt tower, odkud je netradiční pohled na moravskoslezskou metropoli. V aule Gong v někdejším plynojemu se odehrávají odborné konference, mezinárodní kongresy a v Malém světě techniky U6 si hrají děti i jejich rodiče.
Tradiční expresní spojení Ostravy a Prahy, vlak Ostravan, letos slaví 70 let provozu. Na trasu z Bohumína a Ostravy do Prahy se poprvé pod tímto názvem vydal 6. května 1946. Cesta Ostravanu trvala mezi moravskoslezskou metropolí a Prahou necelých pět hodin. Dnes stejnou trasu zvládají Pendolina za pouhé tři hodiny. Průměrná cestovní rychlost stoupla z tehdejších 75 km/h na současných 120 km/h.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Nádraží v Klatovech projde kompletní rekonstrukcí
5.2.2025 - Správa železnic počátkem prosince zahájila celkovou rekonstrukci nádražní budovy v Klatovech. Obnovou projde jak odbavovací hala, tak i obě křídla památkově chráněného objektu. Stavba přinese účelnější využití interiéru… »
Začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová
1.2.2025 - Na přelomu roku začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Správa železnic tak zahájila jednu z nejvýznamnějších staveb za 17,132 miliardy korun. Staví se za provozu. Soutěž vyhrály společnosti Eurovia CZ; Strabag Rail;… »
Dopravce splnil podmínky dle normy ISO 50001
31.1.2025 - Na základě Českým drahám udělených certifikací dle normy ISO 50001 se od 25. až 29. listopadu 2024 uskutečnil recertifikační audit zaměřený na plnění požadavků implementace normy v oblasti hospodaření s energií smluvně… »