Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / FOTOGALERIE: Ejpovický tunel prověřilo cvičení záchranářů

FOTOGALERIE: Ejpovický tunel prověřilo cvičení záchranářů

23.11.2018 – autor: JOSEF HOLEK

Vykolejený osobní vlak, záchrana zraněných a jejich následný transport do nemocnice. To byla základní modelová situace prověřovacího cvičení složek integrovaného záchranného systému, které se počátkem listopadu odehrálo v právě zprovozněném ejpovickém železničním tunelu.

FOTOGALERIE: Ejpovický tunel prověřilo cvičení záchranářů

Ještě než do nejdelšího českého železničního tunelu u Ejpovic na Plzeňsku vjely první vlaky, nacvičovaly zde složky integrovaného záchranného systému zvládnutí mimořádné události, při které uprostřed jednoho ze dvou tubusů vykolejil vlak. Fiktivně se zranilo 40 cestujících. Pět lidí nehodu nepřežilo. Podle hasičů tak vyvrcholila dlouhodobá odborná příprava složek IZS určených pro zásah s větším počtem raněných v novém technickém díle.

„Cílem cvičení bylo osvojit si základní taktické postupy a zásady spolupráce při rozsáhlé mimořádné události, procvičit koordinaci sil a prostředků a související činnosti po linii operačního řízení a vůbec procvičit součinnost, koordinaci, organizaci a řízení složek IZS při provádění záchranných prací a také procvičit a ověřit součinnost s vlakovou četou ČD,“ uvedli hasiči mimo jiné v námětu cvičení. Jako kulisa posloužila souprava ČD v čele s lokomotivou 754.064 a čtveřicí osobních vozů řad BDs a Bdt.

Vyproštění a převoz zraněných

Hlavními úkoly hasičů bylo nejprve zkratovat trakční vedení v obou tubusech a pak co nejrychleji provést průzkum na místě nehody, spolupracovat se záchranáři a transportovat zraněné ven z tunelu, kde již byli předáni záchranářům. Na místě působili i interventi posttraumatické péče, kteří uklidňovali zraněné cestující. Zkratování provedli hasiči HZS SŽDC a poté technicky zabezpečili vlak. Pomohli i s tříděním raněných a evakuací. „Vzhledem k rozsahu a složitosti zásahu byl zřízen štáb velitele zásahu, přes něhož byla koordinována činnost a nasazování jednotek, spolupráce složek IZS, ale také doprava skrze nehodou nezasažený jižní tubus,“ upřesnil Petr Poncar, mluvčí krajských hasičů.

Poplach byl vyhlášen v úterý 6. listopadu krátce po půl jedenácté dopoledne. Mimořádnost ohlásil nezraněný strojvedoucí. Postupně se k oběma portálům sjelo 27 jednotek hasičů, tedy 132 mužů, bezmála padesát zdravotníků a lékařů včetně dvaadvaceti kusů techniky a zhruba stejný počet policistů. Do cvičení byli zapojení i plzeňští městští policisté a personál plzeňské Fakultní nemocnice na Lochotíně. Ten také musel zároveň kvůli vysokému počtu raněných aktivovat traumaplán. „Cvičení ukázalo, že spolupráce složek IZS je v Plzeňském kraji na velmi vysoké úrovni, dokáže zvládnout případnou reálnou nehodu podobného rozsahu,“ shodli se Poncar s mluvčím záchranky Vítězslavem Sladkým.

Pohled zdravotníků

Zdravotnická záchranná služba považuje cvičení za důležité, neboť prověřilo součinnost všech složek IZS ve velmi specifickém místě. Záchranáři na místo vyslali několik výjezdových skupin, speciální vozidla pro řešení událostí s hromadným postižením osob a nedaleko ústí tubusu postavili stan sloužící jako stanoviště odsunu raněných. Koordinaci všech záchranářů a transport zraněných do nemocnic mělo na starosti zdravotnické operační středisko ZZS PK. Stěžejní byla během cvičení naše spolupráce s hasiči, kteří vyprošťovali postižené z útrob tunelu a poté je předávali do péče zdravotníků.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika