Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Flotila západočeských RegioSharků je již kompletní

Flotila západočeských RegioSharků je již kompletní

6.2.2014 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Poslední z osmi nových motorových jednotek RegioShark určených pro západní Čechy slavnostně vyplula na koleje. Vozidla, která Českým drahám dodal polský výrobce PESA Bydhošť, přijížděla do Karlovarského kraje od září 2012 a poslední byla do provozu zařazena na konci loňského roku. Právě osmý RegioShark, konkrétně vozidlo číslo 844.024, se stal hlavním aktérem zvláštní jízdy z Chebu přes Aš do Hranic v Čechách a zpět, která proběhla v předposlední lednový den.

Flotila západočeských RegioSharků je již kompletní

Na všechny jednotky nám přispěla Evropská unie

Prezentace moderní jednotky proběhla za účasti zástupců Českých drah, Karlovarského kraje, místních samospráv a také médií. Během jízdy do Hranic v Čechách zhodnotil ředitel KCOD Karlovy Vary Vladimír Omelka její přínos pro kraj: „V současné době pokrýváme moderními vozidly až 85 procent re­­gio­nálních spojů, což řadí Karlovarský kraj mezi špičku všech regionů v republice.“ Náměstek hejtmana Karlovarského kraje Petr Navrátil zase vyjádřil přesvědčení, že obměna vozidlového parku Českých drah je velmi příjemným důkazem zvyšující se kvality přepravy. „Komfortní cestování a zároveň zkrácení přepravních časů by v budoucnu mohly příznivě ovlivnit počty lidí, kteří zatím dopravu po železnici využívají,“ řekl Petr Navrátil.

Jako zástupce Regionálního operačního programu (ROP) Severozápad, který zprostředkoval finanční příspěvek EU na všech osm jednotek, zároveň ujistil, že problémy tohoto programu – způsobené rozsáhlou úplatkářskou aférou – se podařilo překonat, takže České dráhy dostanou příspěvky v dohodnuté výši (až 40 procent pořizovací ceny). O historii konceptu nákupu nových vozidel pro regionální dopravu hovořila Luďka Hnulíková z Odboru obchodu osobní dopravy ČD, která stála na samém počátku projektu. 

Dravci vypluli na čtyřech tratích

Při slavnostní jízdě nejnovějšího Žraloka přišla řeč také na to, že na elektrizovaných tratích České dráhy provozují motorovou trakci. Ředitel Vladimír Omelka přítomným vysvětlil, že pořizovací náklady na elektrické jednotky by byly téměř dvojnásobné z důvodu nutnosti provozu na obou napájecích soustavách. Důvody, proč zvítězily motorové jednotky, byly ryze ekonomicko-provozní.

Počet tratí, na kterých RegioSharky v Karlovarském kraji operují, se s postupujícími dodávkami rozšiřoval. Nejprve se objevily na páteřních „lázeňských“ spojích z Mariánských Lázní přes Cheb do Karlových Varů, kde je nyní turnusováno pět Žraloků, a současně na společné lince karlovarského a ústeckého kraje z Karlových Varů do Chomutova a Mostu (nasazen jeden karlovarský a jeden ústecký RegioShark). Poslední dvě jednotky se objevují na spojích z Chebu do Aše města, některé zajíždějí až do Hranic v Čechách. Svézt se s nimi mohou cestující také na trati Cheb – Luby u Chebu a díky efektivnějšímu využití oběhů také v jednom páru vlaků na trati Karlovy Vary – Johanngeorgenstadt.

A jak se RegioSharky osvědčily v provozu? „Je bez diskuze, že úroveň komfortu v těchto jednotkách se ve srovnání s původně nasazovanými vozidly radikálně zvýšila. A to i přes počáteční dětské nemoci, kterými jednotky trpěly, například poruchy klimatizace. Díky své dvouagregátové koncepci vynikají Žraloci operabilitou, takže v případě poruchy spalovacího motoru lze do cíle dojet na druhý agregát. Vyzdvihl bych také výborná sedadla od firmy BORCAD,“ komentuje ředitel Vladimír Omelka. O kvalitách těchto vozidel z Polska svědčí mimo jiné i skutečnost, že největší evropský dopravce Deutsche Bahn si jich objednal několik stovek kusů. Možná že nakonec budou čeští a němečtí Žraloci lovit ve společných vodách.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 4.67

Fotogalerie

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika