Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Evropské železnice se bez velkých IT řešení neobejdou

Evropské železnice se bez velkých IT řešení neobejdou

20.1.2022 – autor: JOSEF HOLEK

Železnice by měly být přispěvatelem k naplnění cílů Evropské zelené dohody (Green Deal). Aby úkol splnily, budou muset zlepšit svou konkurenceschopnost vůči jiným módům dopravy. Tedy pokud jde o náklady, výkon, spotřebu energie, interoperabilitu, spolehlivost a atraktivitu pro zákazníky. Pomoci mají informační technologie.

Evropské železnice se bez velkých IT řešení neobejdou

Rok 2021 byl Evropským rokem železnic a přinesl do segmentu železniční dopravy mnoho milníků. Připomeňme zahájení nového rámcového programu pro výzkum a inovace Horizon Europe či rozjezd železničního výzkumného programu Europe‘s Rail coby nástupce projektu Shift2Rail. Zároveň platí, že železnice budou zásadním prostředkem pro dosažení cílů Evropské zelené dohody (Green Deal), které vyžadují snížení dopadu dopravních systémů na životní prostředí.
Aby železnice splnily toto poslání a byly v souladu s očekáváními, budou muset zlepšit svou konkurenceschopnost. To se však neobejde bez podpory informačních technologií. A právě roli IT na železnici se věnoval prosincový workshop ICT for Railways konaný ve francouzském Toulouse. České dráhy tu zastupoval Libor Lochman, poradce generálního ředitele a předsedy představenstva ČD Ivana Bednárika pro evropské záležitosti.

Informace už v začátcích
„Workshop přinesl poznatky o technologiích a standardech, které budou v příštích letech řídit vývoj železnic, a představil i inovace,“ připomněl Libor Lochman. Sám vedl přednášku na téma Role IT v konkurenceschopnosti železnic. „Železnice se vždy musely spoléhat na přesnou výměnu informací a i dnes je zpracování dat naprostou nutností. Pro nás jsou výzvami identifikace standardizovaných řešení umožňující industrializaci produktu, urychlení zavádění IT řešení, a to tak, aby byly vysoce přínosné,“ zmínil Libor Lochman.
Konkurenceschopnost železnic EU jednoznačně závisí na ekonomicky poskytovaných službách a vysoké spokojenosti zákazníků v celém Jednotném evropském železničním prostoru (SERA). Loch­man upozornil, že je třeba zavést harmonizovaná řešení spíše než nákladné a neefektivní přístupy dílčích společností. „Nástrojem by měl být koordinovaný rozvoj prostřednictvím společného evropského železničního podniku pro výzkum a inovace (ERJU) a včasné zapojení Agentury EU pro železnice (ERA) k zajištění odpovídajících aktualizací Technických specifikací pro interoperabilitu.“ ERJU by měl být ústředním bodem činností v oblasti digitalizace železnice a dalších inovací.

Výzva pro regionální tratě
IT je i klíčem k hlavní roli železnice v multimodálním dopravním systému. Využití najde technologie Digital Automatic Coupler (DAC), zvyšující efektivitu železniční nákladní dopravy. Konkrétní příklady? Zkrácení doby sestavení vlaku na polovinu, automatický test brzd pro delší a těžší vlaky, systém integrity vlaku, záznam složení vlaku či telematika.
Výzvou je pak masivní zavádění IT technologií do provozu regionálních vlaků. Regionální linky jsou v kritické situaci. Dramaticky ztrácejí konkurenceschopnost. Důvody jsou podle Lochmana příliš drahá infrastruktura a služby na přepravený osobokilometr nebo náklad. „Řešením smysluplná nákladová efektivita a zvýšení výkonu. Tomu přispějí masivní redukce traťového vybavení, bezdrátová komunikace pro řízení provozu a maximální úroveň automatizace dopravní služby a služby zákazníkům založené na IT v multimodálním prostředí,“ uzavřel Libor Lochman.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Na obnovu vozidel půjde více penězNa obnovu vozidel půjde více peněz

27.5.2022 - Ministerstvo dopravy vyhlásilo výzvu v rámci programu na obnovu historických železničních vozidel na období 2021 až 2023. Ministerstvo financí nedávno schválilo a navýšilo roční rozpočet na pět milionů korun. »

Do Velimi dorazila na testování jednotka StadlerDo Velimi dorazila na testování jednotka Stadler

26.5.2022 - Do areálu Zkušebního centra VUZ ve Velimi počátkem dubna dorazila elektrická jednotka Stadler s alternativním pohonem z baterií Flirt3 BEMU2 SH. Technické řešení elektrické jednotky od švýcarského výrobce Stadler vychází z… »

Přímý spoj Českých drah nově zamíří až do FlensburguPřímý spoj Českých drah nově zamíří až do Flensburgu

25.5.2022 - České dráhy od 12. června rozšíří přímé vlakové spojení Praha – Hamburg až do severoněmeckého Flensburgu na německo-dánské hranici. Provoz vlaku dopravce zajišťuje ve spolupráci s Deutsche Bahn. Vlak bude jezdit denně. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika