Železničář / Zpravodajství / Evropské fondy pomůžou modernizaci železnice víc než 11 miliardami korun
Evropské fondy pomůžou modernizaci železnice víc než 11 miliardami korun
1.9.2024
Dalších deset projektů Správy železnic podpoří Evropská unie prostřednictvím Nástroje pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF). Největší část z přiděleného balíku třetí výzvy dotačního titulu pro období 2021-2027 míří na rozsáhlou přestavbu klíčové stanice Česká Třebová.
Dotace v celkové výši 11,5 miliardy korun se Správě železnic podařilo získat také na zpracování projektu vysokorychlostní trati Praha – Brno – Břeclav, přípravu modernizace úseku z Kolína přes Mělník do Děčína, nebo na další rozvoj moderního zabezpečovacího zařízení.
Seznam podpořených projektů:
*Modernizace železničního uzlu Česká Třebová – stavební práce
*Projektová příprava VRT Praha - Brno - Břeclav
*Projektová příprava železniční trati Kolín - Mělník – Děčín
*ETCS České Velenice - České Budějovice - Horní Dvořiště
*GSM-R Hranice na Moravě - Horní Lideč - Střelná
*ETCS a zabezpečovací zařízení stavby Modernizace trati Plzeň - Domažlice - st.hranice SRN, 2. stavba, úsek Plzeň (mimo) - Nýřany - Chotěšov (mimo)
*ETCS a zabezpečovací zařízení stavby Modernizace trati Brno-Přerov, 4. stavba, Nezamyslice - Kojetín - ERTMS + zabezpečovací zařízení
*ETCS a zabezpečovací zařízení stavby Modernizace a dostavba ŽST Praha Masarykovo nádraží
*Zabezpečovací zařízení pro vybrané úseky české železniční sítě
*Vybavení diagnostických vozidel Správy železnic palubními jednotkami ETCS
Uzel Česká Třebová je důležitým místem jak pro osobní, tak i pro nákladní dopravu. Rekonstrukce umožní zvýšení rychlosti průjezdu vlaků, stavbaři zvýší všechna nástupiště, na které výtahy také nově zajistí plně bezbariérový přístup. Obyvatelé České Třebové ocení snížení hluku z železniční dopravy a také propojení přednádraží se Semanínskou ulicí díky nové lávce nad kolejištěm. Realizace stavby se předpokládá od letošního prosince do prosince 2031.
Správa železnic získala dotaci i na přípravu vysokorychlostních tratí, konkrétně na zpracování projektové dokumentace pro VRT Praha – Brno - Břeclav. Finančně podpořené byly dokumentace pro povolení záměru, konkrétně pro úseky: VRT Praha, VRT Polabí, VRT Střední Čechy, VRT Vysočina II, VRT Vysočina I a VRT Jižní Morava včetně napojení na konvenční tratě. Vyjma výdajů na projektovou přípravu úseků bude financována i projektová příprava dopravních terminálů Kořenice – Bečváry, Jihlava VRT a Brno–Vídeňská VRT.
Významnou prioritou EU a České republiky je zabezpečení tratí moderním zabezpečovacím zařízením a evropským zabezpečovačem ETCS. SŽ obdržela v této výzvě všechny požadované prostředky na zabezpečení železnice.
Správě železnic se dlouhodobě daří čerpat finance z programu CEF. Připravenost projektů umožnila ve třech dosavadních výzvách získat celkové dotace ve výši přibližně 33 miliard Kč. Významně to pomohlo vyčerpat prostředky, které byly v rámci programu pro Česko přidělené. O získání další podpory bude Správa železnic usilovat i v poslední, čtvrté výzvě s termínem předložení žádostí v lednu 2025.
Další články této rubriky
České dráhy i nadále zajistí regionální vlaky na Bruntálsku
7.11.2024 - Provoz na regionálních tratích Bruntálska a části Olomouckého kraje zajistí minimálně i v následujících čtyřech letech České dráhy. Dopravce vyhrál tendr Moravskoslezského kraje na zajištění dopravní obslužnosti osobní… »
Středními Čechami se prohání už deset RegioFoxů
5.11.2024 - České dráhy nasadily do provozu ve Středočeském kraji a Praze už deset motorových jednotek RegioFox v barvách Pražské integrované dopravy. V současnosti jezdí na tratích Rakovník – Beroun a Beroun – Rudná u Prahy – Praha. Do… »
Na jih Čech už dorazily všechny jednotky RegioPanter
4.11.2024 - Dodávka nových elektrických jednotek RegioPanter pro Jihočeský kraj je dokončena. Na konci září České dráhy od výrobce Škoda Group převzaly jednotku číslo 650.246, čímž se završila dodávka posledních pěti jihočeských… »