Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Ekologickou očistu vozů zajistí nová myčka

Ekologickou očistu vozů zajistí nová myčka

16.10.2018 – autor: JOSEF HOLEK

Národní dopravce zprovoznil v Českých Budějovicích novou myčku kolejových vozidel. Přispěje k dalšímu zvýšení kultury cestování, za den dokáže vyčistit až dvacítku vozidel. K mytí využívá i vyčištěnou dešťovou vodu. Nejen díky tomu je celý provoz velmi ekologický.

Ekologickou očistu vozů zajistí nová myčka

Nová myčka kolejových vozidel zdobí zázemí národního dopravce v Českých Budějovicích. Projekt výstavby zařízení byl iniciativou Českých drah. Vést by měl ke zvýšení kultury cestování v regionu a na dálkových linkách vycházejících z jihočeské metropole. Systém je postavený na ekologických principech, kdy jsou veškeré splaškové vody po vyčištění opětovně využity.

„Myčka je nastavená na mytí všech vozidel, které v Jihočeském kraji jezdí, lze ji ale nakonfigurovat na jakákoliv vozidla Českých drah,“ upřesnil Vladimír Janoušek, ředitel plzeňského Oblastního centra údržby Západ. Mycí proces lze nastavit do tří stupňů intenzity, od vyloženě ekologického, přes standardní až po intenzívní. „Chemie, kterou používáme, je kyselá i zásaditá pro zefektivnění procesu a zároveň zaručí, aby nebyl poškozen lak skříní,“ dodal.

Myčka dokáže každý den vrátit lesk dvaceti vozidlům. Splašková voda poté směřuje do obrovských sedimentačních nádrží, kde se vyčistí a shromáždí se v retenční nádrži a znovu se použije. Pouze na finální oplach si systém odebere čerstvou vodu z řadu. Do nádrží stéká i dešťová voda, která se následně taktéž využije. „O provoz se starají dva zaměstnanci a střídat se budou na směny,“ uvedl Janoušek. Obsluha není náročná, na dotykovém displeji si stačí vybrat fotografii daného vozidla a navolit intenzitu. Vše ostatní pak zařídí počítač.

Zatím ve zkušebním provozu

A jak vypadá proces očisty v praxi? V principu jde o stejný systém jako u silničních vozů. Stabilní umývač však v případě tohoto zařízení dokáže umýt celé soupravy, anebo jen samostatná vozidla. „Nemyje samozřejmě střechy elektrických lokomotiv, aby nepoškodil trakční výzbroj,“ upřesnil jeden z techniků ČD. Nečekejte ani sušicí fukary. Místo nich je na skříň aplikován speciální vosk, jenž dokáže kapky vody shlukovat a prakticky beze stopy odvést z povrchu. Délka umývaného vozidla může být až 30 metrů. „Zkušební provoz končí na konci února příštího roku. Pak by měl následovat rutinní chod tohoto zařízení,“ dodal ředitel Janoušek.

Provoz ale dokáže zastavit mráz. „Již při poklesu venkovní teploty pod +3 °C dojde k automatickému odstavení technologie a odvodnění celého systému,“ potvrdil Vladimír Janoušek. Jednokolejná hala o délce 37 metrů a šířce 7,8 metru je montovaná ocelová konstrukce s opláštěním z trapézového plechu. Výstavba umývače trvala necelých 10 měsíců. Celková cena realizace investiční akce činila 30,5 milionu koru.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 5

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika