Železničář / Zpravodajství / Druhá propagační třistaosmdesátka odkazuje na Pernera
Druhá propagační třistaosmdesátka odkazuje na Pernera
7.10.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Slavnostní premiéru si v sobotu 12. září v rámci Dne Jana Pernera odbyla vícesystémová elektrická lokomotiva 380.011, přesněji její netradiční reklamní polep připomínající 200. výročí narození významného stavitele železnic Jana Pernera a 170 let od zahájení provozu na Olomoucko-pražské dráze. Ozdobený stroj zároveň podporuje železniční nostalgii ČD
Se samotným dílem se sice v pražských Vršovicích začalo těsně před akcí 5. září, ale počátky jeho vzniku sahají do poloviny září loňského roku. Prvotní myšlenkou bylo vytvořit polep představující historickou parní lokomotivu Böhmen (Čechy), která přivezla první vlak do Prahy v roce 1845, na bočnici současné expresní lokomotivy, a propojit tak historii a současnost železniční dopravy. Počítalo se s podobiznou Jana Pernera, a protože se na stroji měly objevit i další osobnosti, jež se zasloužily o českou železnici, přibyl ještě Alois Negrelli.
„Další návrhy vytvořili lidé z grafického studia Najbrt, některé mimochodem velmi nápadité,“ řekli Martin Vosecký a Zuzana Šimralová z odboru obchodu osobní dopravy GŘ ČD, kteří se na polepu ČD Nostalgie s kolegy podíleli.
O motivu se diskutovalo
Ve hře byla třeba koláž ve stylu verneovek a filmů Karla Zemana. Inspirací byl i rakouský reklamní Taurus k oslavám ÖBB nesoucí na obou bočnicích obrázek rychlíkové parní lokomotivy řady 310. „Tu se bohužel nepodařilo uskutečnit. Kvůli prolisům na bočnicích lokomotivy řady 380 bylo nutné zvolit tzv. vektorovou grafiku. S ohledem na skutečnost, že parní lokomotiva z roku 1845 je poměrně malá a zabírá jen část bočnice elektrické mašiny, byla grafika rozšířena o další prvky spojené s výše uvedeným výročím. Jedná se o znázornění siluet významných měst s jejich dominantami na Olomoucko-pražské dráze a grafické znázornění významných stavitelů železnice Jana Pernera a Aloise Negrelliho,“ říká Martin Vosecký. Nakonec přibyly k lokomotivě Böhmen, nápisům s naznačením trasy a oběma stavitelům další postavy v korporátní modři. Součástí reklamy je také logo ČD Nostalgie, které letos na jaře vzniklo rovněž ve studiu Najbrt.
Výběr stroje ovlivnila náhoda
A proč právě „Mesršmit“ číslo jedenáct poutá na produkt ČD Nostalgie? Byla to tak trochu náhoda. Sešly se dvě věci – jednak reklama na ME ve fotbale, kterou tento stroj nesl, už byla poměrně zašlá. Navíc tuto lokomotivu čekala periodická oprava EVY ve vhodný termín, tedy krátce před akcí v Pardubicích. To hrálo do karet tomu, aby stroj dlouho nestál, ale jezdil, na druhou stranu i skutečnosti, aby byla reklama představena 12. září v premiéře. Vše bylo načasováno jen pár dnů před akcí, a to kvůli utajení polepu před odhalením 12. září.
Pak už se na ni ve vršovickém depu vrhli s fóliemi a horkovzdušnými pistolemi lidé od Railreklamu. Stroj 380.011 po křtu šumivým vínem a slovech jeho „kmotrů“ místopředsedkyně Senátu Miluše Horské, člena představenstva ČD pro osobní dopravu Michala Štěpána, náměstků hejtmana Pardubického kraje Romana Línka a Jaromíra Duška a primátora města Pardubice Martina Charváta vrátil do turnusu DKV Praha.
Další články této rubriky
Dětské kino nabídne 130 vlaků ČD
30.12.2024 - Cestující s dětmi se mohou těšit na více služeb a větší komfort. Už 130 dálkových vlaků nabídne dětské kino, stovky vlaků mají vozy s místy vybavenými hrou Můj vláček. Celkem 485 dálkových spojů nabízí vyhrazená místa… »
V polovině vlaků je možné nabíjet mobily a notebooky
26.12.2024 - Každá kancelář nebo domácnost potřebuje zdroj elektřiny pro napájení notebooků, mobilních telefonů, tabletů a další elektroniky. Nabíjet cestovní elektroniku lze nyní ve 4 184 spojích Českých drah, které tak lze snadno… »
ČD přivítaly setkání středoevropských dispečerů
22.12.2024 - Začátkem listopadu se do Prahy vrátilo mezinárodní jednání zástupců dispečinků hned šesti středoevropských železničních dopravců. Pozvání přijali kolegové z Rakouska (ÖBB Personenverkehr), Polska (PKP Intercity), Německa (DB… »