Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Druhá kolej významně zrychlí jízdu

Druhá kolej významně zrychlí jízdu

21.8.2017 – autor: MARTIN HARÁK

Mezi Pardubicemi a Hradcem Králové se plánuje v horizontu několika let další zrychlení železniční dopravy. Stavbaři položí druhou kolej na současném jednokolejném úseku z pardubického hlavního nádraží přes Rosice nad Labem a Semtín až do Stéblové a později i z Opatovic nad Labem do Hradce Králové. Projekt navazuje na stavbu druhé koleje ze Stéblové do Opatovic, která byla dokončena na podzim 2015. Mezi krajskými městy se již dnes dá jezdit v tomto mezistaničním úseku rychlostí až 160 kilometrů v hodině.

Druhá kolej významně zrychlí jízdu

Na dvaadvacet kilometrů dlouhé trati z Pardubic do Hradce Králové, kde dnes zajišťují regionální dopravu převážně elektrické jednotky RegioPanter, se pohybuje jízdní doba zastávkového vlaku mezi 22 až 24 minutami. Spěšné, respektive rychlíkové spoje, překonají s jednou zastávkou tuto vzdálenost za 17 až 19 minut. Po dokončení stavby druhé koleje v chybějícím úseku z Pardubic hlavního nádraží do Stéblové a později i z Opatovic nad Labem do Hradce Králové hlavního nádraží by vlaky měly propojit obě východočeské metropole v nejrychlejších spojích za pouhých třináct minut. Byť dnes RegioPantery mohou využít na šestikilometrovém úseku z Opatovic do Stéblové až stošedesátikilometrové rychlosti, nedá se mluvit o zásadním urychlení. To zatím neumožňují dva jednokolejné úseky, kde se nachází výhybny – v předměstské části Pardubic, Rosicích nad Labem a Opatovicích nad Labem-Pohřebačce.

Stavba ve dvou etapách

Teď to však vypadá, že se snad blýská na lepší časy. Podle aktuálních informací by stavbaři měli zbývající dosud nezrekonstruované úseky v letech 2019 až 2022 postupně zmodernizovat, a parametry trati se tak výrazně zlepší. Aktuálně probíhá řízení k posouzení vlivu stavby na životní prostředí pro stavbu s názvem „Zdvojkolejnění Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová“ a poté bude zahájeno zpracování projektu pro stavební povolení. Modernizace „hradubické“ dráhy bude v první fázi rozdělena do dvou etap. První část v rámci přestavby pardubického železničního uzlu je určena pro úsek Pardubice hlavní nádraží – Pardubice-Rosice nad Labem a druhá navazující z Rosic nad Labem do Stéblové. Výsledkem obou připravovaných projektů bude moderní dvojkolejná trať z Pardubic do Hradce Králové, budovaná na rychlost 160 km/h.

Dvojkolejný most přes Labe

Aby se mohlo jezdit po většině trati „stošedesátkou“, bude nutné napřímit dva oblouky mezi Rosicemi nad Labem a Stéblovou. Nižší rychlostí než 160 km/h se pojede mezi pardubickým hlavním nádražím a Rosicemi nad Labem. Tento dvoukilometrový úsek má být zrekonstruován na rychlost 100 km/h, a navíc tam má vzniknout nový dvojkolejný most přes Labe. Zajímavostí je zvažované přisunutí stávajícího jednokolejného železničního mostu blíže k mostu silničnímu, čímž by se vytvořila dočasná stavební přeložka. Navíc na rosickém nádraží bude přestavěno kolejiště tak, aby mohlo vzniknout nejen ostrovní nástupiště pro „metropolitní“ vlaky, ale i poloostrovní nástupiště pro regionální dopravu mezi Rosicemi nad Labem a Chrudimí. Cestující určitě také uvítají zvýšené, nově postavené nástupiště na zastávce Pardubice-Semtín a novou zastávku Stéblová přímo na kraji obce.

Druhá kolej i u Opatovic

Kromě nové druhé koleje mezi Stéblovou a pardubickým hlavním nádražím je neméně důležitou stavbou i zdvojkolejnění traťového úseku Opatovice nad Labem-Pohřebačka – Hradec Králové hlavní nádraží. V rámci této stavby, která pravděpodobně začne souběžně se stavbou z Pardubic na Stéblovou, se přestaví kompletně celé královéhradecké hlavní nádraží. Primárně tam vznikne nové čtvrté nástupiště a současně se zastřeší první prodloužené nástupiště, odkud zpravidla odjíždějí Regio-Pantery do Pardubic. Vzhledem k nové kolejové konfiguraci na obou vjezdech do hradeckého hlavního nádraží se zvýší rychlost vlaků ze 40 až na 80 km/h. Současně se zřídí dvojkolejné vjezdy nejen z Pardubic, ale i z Chlumce nad Cidlinou, Týniště nad Orlicí a Jaroměře, aby byla stanice připravena na budoucí modernizaci a zdvoukolejnění trati Velký Osek – Hradec Králové – Choceň. Pro město Hradec Králové má modernizace tamního hlavního nádraží představovat i rozšíření a zahloubení silničního podjezdu směrem ke čtvrti Kukleny. Vlaky už také nebudou zastavovat ve stanici Opatovice nad Labem-Pohřebačka, nahradí ji ale nová zastávka v nedalekém Březhradu.  


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 4.5

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika