Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Drážní hasiči předvedli zásahy na přejezdu

Drážní hasiči předvedli zásahy na přejezdu

17.5.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Přibližně třetina všech smrtelných úrazů na železnici se v evropských zemích odehraje na přejezdech. Mezinárodní železniční unie (UIC) proto od roku 2009 pravidelně vyhlašuje osvětovou kampaň, která na toto nebezpečí upozorňuje. Mezinárodní den bezpečnosti na železničních přejezdech (International Level Crossing Awareness Day) letos připadl na 7. května a SŽDC při této příležitosti uspořádala – již 2. května – demonstrační cvičení pro novináře v pražské Michli. Drážní hasiči, kteří si letos připomínají 60 let od založení své organizace, názorně ukázali, jak si umějí poradit s vyproštěním řidiče z automobilu uvízlého na přejezdu a s požárem po střetu železničního a silničního vozidla.

Drážní hasiči předvedli zásahy na přejezdu

Zbytečná úmrtí na přejezdech

Početný shluk novinářů na pražském Odstavném nádraží Jih v Michli přivítali ředitel HSZ SŽDC Luděk Eichler a generální ředitel SŽDC Jiří Kolář. Prvně jmenovaný vysvětlil, že drážní hasiči jsou schopni a oprávněni například zasahovat na trati pod trolejí, nakolejovat železniční vozidlo nebo používat zkratovacích tyčí. Mají rovněž znalosti a zkušenosti ze zásahů s nebezpečnými látkami. Jiří Kolář při prezentaci uvedl, že jen za první čtyři měsíce letošního roku se na tuzemské železnici stalo 37 mimořádných událostí, při kterých zahynulo devět osob. Navzdory prevenci a nákladnému zvyšování bezpečnosti zůstávají přejezdy velmi rizikovým místem, přičemž 99 % střetů na nich zaviní řidiči automobilů. 

Když hasiči nemají vodu

Pak se již zaradovali fotografové a členové televizních štábů. Nastal totiž čas pro dvě názorné ukázky. Nejprve zásahová jednotka, která za nezbytného kvílení houkačky dorazila ve složení CAS 20 a technické vozidlo na železniční nehody, měla za úkol pomocí hydraulických nůžek vyprostit figuranta uvězněného ve starém favoritu zaklíněném pod osobním vagonem. Po­dle scénáře měl muž zranění krční páteře, takže jeho pohyby musely probíhat co nejcitlivěji. „Standardní zásah,“ zhodnotil výsledek ředitel Eichler s tím, že v praxi bývají auta zaklíněna pod kolejová vozidla ještě horším způsobem.

Druhý úkol byl ještě efektnější: uhašení dalšího osobního automobilu, který byl notně nasáklý hořlavinou. Tato situace je poměrně častá po střetu silničního vozidla s lokomotivou. Možná by na cvičení nebylo nic zvláštního, kdyby Václav Mlejnský, velitel pražských hasičů SŽDC, osmičlenné skupině nezamkl proudnici. „To je věc, kterou ale dělám jen při cvičení! Kluci museli zvolit jiný způsob hašení, aby dokázali, že umějí improvizovat. Budou mě asi bičovat, ale hodnotím jejich výkon velmi dobře,“ řekl Mlejnský. Škoda že toto cvičení nemohli vidět ti řidiči, kteří si na přejezdech stále myslí, že mají nad vlakem navrch.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika