Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Drážní hasiči předvedli zásahy na přejezdu

Drážní hasiči předvedli zásahy na přejezdu

17.5.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Přibližně třetina všech smrtelných úrazů na železnici se v evropských zemích odehraje na přejezdech. Mezinárodní železniční unie (UIC) proto od roku 2009 pravidelně vyhlašuje osvětovou kampaň, která na toto nebezpečí upozorňuje. Mezinárodní den bezpečnosti na železničních přejezdech (International Level Crossing Awareness Day) letos připadl na 7. května a SŽDC při této příležitosti uspořádala – již 2. května – demonstrační cvičení pro novináře v pražské Michli. Drážní hasiči, kteří si letos připomínají 60 let od založení své organizace, názorně ukázali, jak si umějí poradit s vyproštěním řidiče z automobilu uvízlého na přejezdu a s požárem po střetu železničního a silničního vozidla.

Drážní hasiči předvedli zásahy na přejezdu

Zbytečná úmrtí na přejezdech

Početný shluk novinářů na pražském Odstavném nádraží Jih v Michli přivítali ředitel HSZ SŽDC Luděk Eichler a generální ředitel SŽDC Jiří Kolář. Prvně jmenovaný vysvětlil, že drážní hasiči jsou schopni a oprávněni například zasahovat na trati pod trolejí, nakolejovat železniční vozidlo nebo používat zkratovacích tyčí. Mají rovněž znalosti a zkušenosti ze zásahů s nebezpečnými látkami. Jiří Kolář při prezentaci uvedl, že jen za první čtyři měsíce letošního roku se na tuzemské železnici stalo 37 mimořádných událostí, při kterých zahynulo devět osob. Navzdory prevenci a nákladnému zvyšování bezpečnosti zůstávají přejezdy velmi rizikovým místem, přičemž 99 % střetů na nich zaviní řidiči automobilů. 

Když hasiči nemají vodu

Pak se již zaradovali fotografové a členové televizních štábů. Nastal totiž čas pro dvě názorné ukázky. Nejprve zásahová jednotka, která za nezbytného kvílení houkačky dorazila ve složení CAS 20 a technické vozidlo na železniční nehody, měla za úkol pomocí hydraulických nůžek vyprostit figuranta uvězněného ve starém favoritu zaklíněném pod osobním vagonem. Po­dle scénáře měl muž zranění krční páteře, takže jeho pohyby musely probíhat co nejcitlivěji. „Standardní zásah,“ zhodnotil výsledek ředitel Eichler s tím, že v praxi bývají auta zaklíněna pod kolejová vozidla ještě horším způsobem.

Druhý úkol byl ještě efektnější: uhašení dalšího osobního automobilu, který byl notně nasáklý hořlavinou. Tato situace je poměrně častá po střetu silničního vozidla s lokomotivou. Možná by na cvičení nebylo nic zvláštního, kdyby Václav Mlejnský, velitel pražských hasičů SŽDC, osmičlenné skupině nezamkl proudnici. „To je věc, kterou ale dělám jen při cvičení! Kluci museli zvolit jiný způsob hašení, aby dokázali, že umějí improvizovat. Budou mě asi bičovat, ale hodnotím jejich výkon velmi dobře,“ řekl Mlejnský. Škoda že toto cvičení nemohli vidět ti řidiči, kteří si na přejezdech stále myslí, že mají nad vlakem navrch.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Cestujících na Pardubicku stále přibýváCestujících na Pardubicku stále přibývá

19.2.2020 - Na řadě tratí v Pardubickém kraji bylo podle výsledků sčítacích kampaní v jízdním řádu 2019 dosaženo rekordních počtů přepravovaných cestujících, mnohde nejvíce za poslední desetiletí. A nepřispěly k tomu jen státní… »

Akce ČD ve středních Čechách měly úspěchAkce ČD ve středních Čechách měly úspěch

18.2.2020 - Výlety vlakem pod hlavičkou Českých drah zaznamenaly ve Středočeském kraji a Praze opět velký úspěch. Návštěvnost se pravidelně pohybovala v řádech tisíců až desetitisíců, osvědčila se i zcela nová akce Párou Prahou.… »

Moderní vlaky pro Pardubický kraj Moderní vlaky pro Pardubický kraj

14.2.2020 - Pardubický kraj si objednal u Českých drah nové motorové jednotky a modernizaci osobních vozů pro regionální dopravu z počátku 90. let. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika