Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Do Velimi dorazila na testování jednotka Stadler

Do Velimi dorazila na testování jednotka Stadler

26.5.2022 – autor: PETR SLONEK

Do areálu Zkušebního centra VUZ ve Velimi počátkem dubna dorazila elektrická jednotka Stadler s alternativním pohonem z baterií Flirt3 BEMU2 SH. Technické řešení elektrické jednotky od švýcarského výrobce Stadler vychází z osvědčeného konceptu třetí generace nízkopodlažních jednotek Flirt3, které se nejčastěji používají pro příměstskou a meziregionální dopravu.

Do Velimi dorazila na testování jednotka Stadler

BEMU2 je označením dvouvozové bimodální jednotky, která pro svůj pohon – vedle možnosti elektrického pohonu na německém střídavém systému 15kV/16⅔ Hz – využívá baterie. „V posledních pěti letech postupně narůstal počet projektů s bimodálním pohonem testovaných ve ZC VUZ Velim a ve střednědobém výhledu se připravují další projekty. Je tedy zřejmé, že vývoj bateriových pohonů se dostal do fáze, kdy je pro dopravce ekonomicky a provozně zajímavý. V kontextu celoevropské energetické situace se diskuze na téma alternativních zdrojů překlápí z teoretické do realizační fáze a dostává podobu zcela konkrétních objednávek od dopravců. Ve střednědobém horizontu lze očekávat hledání řešení duálních pohonů k drtivé většině již schválených konceptů vozidel a silný akcent na vodíkový pohon. Z hlediska ekonomiky bude klíčovou roli hrát účinnost pohonu a celkový dojezd vozidel,“ prohlásil předseda představenstva a generální ředitel Výzkumného Ústavu Železničního Martin Bělčík.
Technické řešení Flirt3 BEMU2 SH je specifické umístěním baterií, přičemž jedna sada baterií je nainstalovaná pod podlahou, dvě další pak na střeše jednotky. Baterie jsou umístěné ve speciálních kontejnerech, které je chrání před ohněm a umožňují jejich snadnou výměnu. Dobíjejí se buď z troleje systémem 15kV/16⅔ Hz (během jízdy), z topné spojky 1 kV (například při nočním odstavení v depu), anebo prostřednictvím napájení 3x400 V. Nejrychlejší je dobíjení z troleje, nejdéle trvá poslední uvedená možnost. Maximální rychlost jednotek dosahuje 160 km/h a provozovány mohou být až čtyři jednotky ve vícečlenném řízení. 
 


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 1

Další články této rubriky

Představitelé ČD a MÁV jednali o mezinárodní dopravěPředstavitelé ČD a MÁV jednali o mezinárodní dopravě

12.4.2025 - V Praze se v půlce března uskutečnilo jednání mezi Českými drahami a maďarským národním dopravcem MÁV. Do metropole zavítal generální ředitel holdingu MÁV Zsolt Hegyi spolu s řediteli pro osobní dopravu a strategii. Na české… »

Muzejní Brejlovec pomáhal s likvidací následků nehodyMuzejní Brejlovec pomáhal s likvidací následků nehody

10.4.2025 - Legendární motorová lokomotiva T 478.3001 ze sbírky historických vozidel Českých drah pomáhala s likvidací následků nehody, která se stala na konci února nedaleko Hustopečí nad Bečvou. Při mimořádné události vykolejil nákladní… »

Bateriové RegioPantery ČD přilákaly další cestujícíBateriové RegioPantery ČD přilákaly další cestující

6.4.2025 - Čtyři bateriové jednotky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od ...
Datum do ...
Železničář číslo
Rubrika
 

Nastavení cookie

K zajištění co nejlepší uživatelské zkušenosti s našimi webovými stránkami využíváme tzv. soubory cookie. Podrobné informace o cookies naleznete zde informace o cookies. Kliknutím na Přijmout všechny cookies souhlasíte s tím, že můžeme užívat všechny typy cookies. Pokud chcete povolit užívání pouze některých typů cookies, zvolte je v sekci Nastavení cookies. Kliknutím na Nepřijmout odmítnete užívání všech cookies s výjimkou těch, které nezbytně potřebujeme pro fungování našich webových stránek (tzv. „Nezbytné cookies“).