Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Do Polska opět vyjede rychlík Wydmy

Do Polska opět vyjede rychlík Wydmy

27.6.2019 – autor: JOSEF HOLEK

Loňský sezonní spoj Wydmy z Bohumína do přímořských letovisek u Baltského moře zaznamenal mezi českými i polskými cestujícími obrovský úspěch. Letos na něj České dráhy spolu s polským dopravce PKP-IC navážou. Rychlík s osobními vozy ČD opět vyjede na konci června. Česko-polská přeshraniční spolupráce se navíc bude dále rozvíjet.

Do Polska opět vyjede rychlík Wydmy

Severní Moravu a poloostrov Hel již druhý rok spojí sezonní noční rychlík Wydmy. Loni zaznamenal velký úspěch a spoj během dvou měsíců využily desítky tisíc lidí. Po vzoru z minulých let se na základě předchozí dobré zkušenosti polského dopravce PKP IC podařilo dojednat nasazení české soupravy. Zajíždění vlaku až do Bohumína umožní nejenom přepravu cestujících z ČR, ale i zajištění kvalitní údržby v tamním středisku údržby. Součástí soupravy budou i lůžkové vozy PKP IC.

„Úspěch tohoto spoje překvapil nás i manažery PKP-IC. Spojení má potenciál, v projektu hodláme pokračovat,“ podotkl Jan Ilík, ředitel kanceláře náměstka generálního ředitele ČD pro obchod. „Rychlík  bude v provozu každý den od 21. června do 1. září. Zařazeny v něm budou osobní revitalizované vozy řady B a nově také řad A a BDs. Z Bohumína bude odjíždět krátce po osmé hodině večerní a projede například Gdaňsk, Sopoty, Gdyni. Jízdu ukončí v letoviscích Leba, respektive jako rychlík TLK Delfín ve stanici Hel. Opačným směrem vyrazí z baltského pobřeží v 19:49 z Leby a v 19:51 z Helu, do Bohumína dorazí po dvanácti hodinách jízdy v 7:55.“

Spoje v české režii         

Národní dopravce na spoj do Polska nasadí čtyřicet vozů, dalších deset je připraveno v záloze. To pro případ, kdyby musel některý z vozů na mimořádnou časově náročnější údržbu. Dvanáctivozový vlak na Hel a do letoviska Leba se ve Gdyni rozdělí na dvě části. Celý systém je nastaven podle Úmluvy RIC UIC, jde tedy o klasickou výměnu vozů mezi dopravci. Do čela vlaku se postaví polská lokomotiva řady EU07, jen část cesty po poloostrově nahradí elektrický stroj motorový české řady 754. Sedm z nich ČD svým severním sousedům půjčují delší dobu.

Čtyři desítky vozů však nebudou jedinými modro-bílými zástupci na polských kolejích. „Připravujeme nasazení našich vozů na dalších sezonních vlacích v Polsku. Pojedou také na spoji z Katovic do přímořské Ustky. Jedná se o další dvacítku vozů řad A, B, BDs,“ doplnil. Díky jejich návozu a svozu z Bohumína do Katovic na vlaku EC 100/101 se zejména cestujícím z Ostravska, Slovácka a jižní Hané dostane dalšího nočního spojení do nové destinace na pobřeží Baltu s de facto garantovaným přestupem v Katovicích,“ potvrdil Jan Ilík. „Větší uplatnění našich vozů u severních sousedů je nejen výsledkem nebývalé renesance dálkové dopravy v Polsku, ale je rovněž využitím obchodní příležitosti a možností jak uplatnit některé z vozů uvolněných z vnitrostátních výkonů,“ dodal.

Až k hranicím Polska a Ukrajiny

Úplnou novinkou bude od začátku prosincové platnosti jízdního řádu i zahájení provozu vlaků mezi ČR a polsko-ukrajinskou hranicí, která vytvoří nové podmínky pro spojení České republiky s jihovýchodem Polska a Ukrajinou. „Jedná se o R 300/301 mezi Ostravou a Přemyšlí, jež na polské síti pojede v kategorii TLK. Souprava proto bude složena z vozů řad A, BDs a B a vyrazí přibližně v půl sedmé ráno z Ostravy-Svinova. Do Přemyšle pojede přes Katovice a Krakov. Cesta potrvá zhruba pět hodin. V Přemyšli budou mít cestující zajištěn přestup na vlak na Ukrajinu. ○

Nové EuroCity do Přemyšle

Od prosince bude zaveden i nový vlak kategorie EuroCity. Půjde o spoje EC 104/105 (nynější EC 104/105 Sobieski bude veden pod čísly EC 106/107 v nezměněné trase z Vídně do Gdyně). Trasa vlaku je naplánovaná z Grazu do Přemyšle přes Vídeň, Břeclav, Bohumín, Katovice a Krakov. V Přemyšli bude přípojová návaznost do Oděsy, s přestupem ve Lvově pak také do Kyjeva. Soupravu vytvoří vozy ÖBB, na úseku z Grazu do Bohumína bude zařazen i jídelní vůz. Na polském území bude občerstvení zajištěno formou minibaru. Oba spoje budou atraktivní nejen pro turistickou frekvenci do Krakova, ale díky vazbě na vlaky do ukrajinského vnitrozemí mají šanci oslovit i dynamicky rostoucí přepravní trh Ukrajina – EU. Vedle červnových zlepšení na ose ČR – Slovensko – Ukrajina by se tak trasa přes Polsko měla s novým jízdním řádem 2020 stát alternativou pro spojení Ukrajiny s Českem.

 


Průměrné hodnocení (11 hlasů): 4.45

Další články této rubriky

Železniční skanzen ve Střezimíři bude lákat na drezíny i výletní vláčekŽelezniční skanzen ve Střezimíři bude lákat na drezíny i výletní vláček

28.4.2024 - Starosta obce Střezimíř Miloš Jelínek, člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta a Jan Šatava ze společnosti Railway Capital podepsali na začátku března memorandum o spolupráci při prezentaci železniční dopravy v areálu… »

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika