Železničář / Zpravodajství / Do Polska opět vyjede rychlík Wydmy
Do Polska opět vyjede rychlík Wydmy
27.6.2019 – autor: JOSEF HOLEK
Loňský sezonní spoj Wydmy z Bohumína do přímořských letovisek u Baltského moře zaznamenal mezi českými i polskými cestujícími obrovský úspěch. Letos na něj České dráhy spolu s polským dopravce PKP-IC navážou. Rychlík s osobními vozy ČD opět vyjede na konci června. Česko-polská přeshraniční spolupráce se navíc bude dále rozvíjet.
Severní Moravu a poloostrov Hel již druhý rok spojí sezonní noční rychlík Wydmy. Loni zaznamenal velký úspěch a spoj během dvou měsíců využily desítky tisíc lidí. Po vzoru z minulých let se na základě předchozí dobré zkušenosti polského dopravce PKP IC podařilo dojednat nasazení české soupravy. Zajíždění vlaku až do Bohumína umožní nejenom přepravu cestujících z ČR, ale i zajištění kvalitní údržby v tamním středisku údržby. Součástí soupravy budou i lůžkové vozy PKP IC.
„Úspěch tohoto spoje překvapil nás i manažery PKP-IC. Spojení má potenciál, v projektu hodláme pokračovat,“ podotkl Jan Ilík, ředitel kanceláře náměstka generálního ředitele ČD pro obchod. „Rychlík bude v provozu každý den od 21. června do 1. září. Zařazeny v něm budou osobní revitalizované vozy řady B a nově také řad A a BDs. Z Bohumína bude odjíždět krátce po osmé hodině večerní a projede například Gdaňsk, Sopoty, Gdyni. Jízdu ukončí v letoviscích Leba, respektive jako rychlík TLK Delfín ve stanici Hel. Opačným směrem vyrazí z baltského pobřeží v 19:49 z Leby a v 19:51 z Helu, do Bohumína dorazí po dvanácti hodinách jízdy v 7:55.“
Spoje v české režii
Národní dopravce na spoj do Polska nasadí čtyřicet vozů, dalších deset je připraveno v záloze. To pro případ, kdyby musel některý z vozů na mimořádnou časově náročnější údržbu. Dvanáctivozový vlak na Hel a do letoviska Leba se ve Gdyni rozdělí na dvě části. Celý systém je nastaven podle Úmluvy RIC UIC, jde tedy o klasickou výměnu vozů mezi dopravci. Do čela vlaku se postaví polská lokomotiva řady EU07, jen část cesty po poloostrově nahradí elektrický stroj motorový české řady 754. Sedm z nich ČD svým severním sousedům půjčují delší dobu.
Čtyři desítky vozů však nebudou jedinými modro-bílými zástupci na polských kolejích. „Připravujeme nasazení našich vozů na dalších sezonních vlacích v Polsku. Pojedou také na spoji z Katovic do přímořské Ustky. Jedná se o další dvacítku vozů řad A, B, BDs,“ doplnil. Díky jejich návozu a svozu z Bohumína do Katovic na vlaku EC 100/101 se zejména cestujícím z Ostravska, Slovácka a jižní Hané dostane dalšího nočního spojení do nové destinace na pobřeží Baltu s de facto garantovaným přestupem v Katovicích,“ potvrdil Jan Ilík. „Větší uplatnění našich vozů u severních sousedů je nejen výsledkem nebývalé renesance dálkové dopravy v Polsku, ale je rovněž využitím obchodní příležitosti a možností jak uplatnit některé z vozů uvolněných z vnitrostátních výkonů,“ dodal.
Až k hranicím Polska a Ukrajiny
Úplnou novinkou bude od začátku prosincové platnosti jízdního řádu i zahájení provozu vlaků mezi ČR a polsko-ukrajinskou hranicí, která vytvoří nové podmínky pro spojení České republiky s jihovýchodem Polska a Ukrajinou. „Jedná se o R 300/301 mezi Ostravou a Přemyšlí, jež na polské síti pojede v kategorii TLK. Souprava proto bude složena z vozů řad A, BDs a B a vyrazí přibližně v půl sedmé ráno z Ostravy-Svinova. Do Přemyšle pojede přes Katovice a Krakov. Cesta potrvá zhruba pět hodin. V Přemyšli budou mít cestující zajištěn přestup na vlak na Ukrajinu. ○
Nové EuroCity do Přemyšle
Od prosince bude zaveden i nový vlak kategorie EuroCity. Půjde o spoje EC 104/105 (nynější EC 104/105 Sobieski bude veden pod čísly EC 106/107 v nezměněné trase z Vídně do Gdyně). Trasa vlaku je naplánovaná z Grazu do Přemyšle přes Vídeň, Břeclav, Bohumín, Katovice a Krakov. V Přemyšli bude přípojová návaznost do Oděsy, s přestupem ve Lvově pak také do Kyjeva. Soupravu vytvoří vozy ÖBB, na úseku z Grazu do Bohumína bude zařazen i jídelní vůz. Na polském území bude občerstvení zajištěno formou minibaru. Oba spoje budou atraktivní nejen pro turistickou frekvenci do Krakova, ale díky vazbě na vlaky do ukrajinského vnitrozemí mají šanci oslovit i dynamicky rostoucí přepravní trh Ukrajina – EU. Vedle červnových zlepšení na ose ČR – Slovensko – Ukrajina by se tak trasa přes Polsko měla s novým jízdním řádem 2020 stát alternativou pro spojení Ukrajiny s Českem.
Další články této rubriky
Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství
19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »
Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí
17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »
ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel
13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »