Železničář / Zpravodajství / Dny železnice v regionech ve znamení páry, historie a zábavy
Dny železnice v regionech ve znamení páry, historie a zábavy
21.10.2016 – autor: JOSEF HOLEK, JAN CHALOUPKA, MARTIN HARÁK, MARTIN HÁJEK
Hned na několika místech Česka se v září uskutečnily regionální Dny železnice. Na všech akcích si na své přišli především milovníci železniční techniky. Organizátoři přichystali jízdy historických vlaků s nejrůznějšími lokomotivami, projížďky na šlapacích drezínách či prohlídky běžně nepřístupného zázemí ČD i SŽDC.
Centrem oslav Dne železnice v Praze se již tradičně stalo nádraží Praha-Braník. V sobotu 17. září se tu návštěvníci mohli pobavit jízdou na šlapací drezíně, prohlédnout si výstavu současných i historických lokomotiv nebo vystoupení hudebních skupin. Největší zájem byl jako vždy o statickou prohlídku lokomotiv, jimž vévodila Bobina řady 141 a posunovací lokomotivy řady 714 resp. 110. Chybět nemohly ani jízdy motorákem Hurvínek po trase Praha hlavní nádraží – Braník – Zbraslav, či motorovým vlakem na Odstavné nádraží Jih a okružní jízdy historického vlaku s lokomotivami Bardotka a Brejlovec po pražských nádražích. Součástí programu byly také komentované prohlídky Výtopny Nusle s průvodcem. Během pražského dne byly pro zájemce připraveny i exkurze do dopravní kanceláře, která je za normálních okolností veřejnosti nepřístupná. Nepříjemností bylo jen to, že kvůli zákazu jízdy parních lokomotiv vydaného HZS Středočeského kraje nebyly tyto skvosty zařazeny v čelech zvláštních vlaků, jak bývá během těchto drážních svátků zvykem.
V Klatovech hlavní hvězdou Ušatá
Stejný den se zrození železnice oslavovalo také v Klatovech. Tahákem akce se staly především nostalgické jízdy v čele s parní lokomotivou 464.008 Ušatá. Akci si nenechaly ujít stovky cestujících, byť počasí nebylo nejpřívětivější. Historická souprava sestavená z osobních vozů řady Bam vyjela čtyřikrát do Janovic nad Úhlavou, z toho dvakrát zajela až do nedalekého Nýrska.
Obchodní ředitel plzeňského Regionálního obchodního centra (ROC) Vladimír Kostelný neskrýval radost z toho, že vlaky byly vždy plné. „Návštěvnost byla úměrná počasí, ale lidí i přesto přišlo dost,“ zhodnotil. Příchozí navíc příliš nezmokli, veškeré další dění se totiž odehrávalo na zastřešených peronech. „Navíc jsme si tady v Klatovech připomněli stočtyřicáté výročí trati Plzeň – Klatovy – Nýrsko,“ řekl šéf plzeňského ROCu. Oslavy Dne železnice připravily České dráhy společně s městem Klatovy.
Ač byly jízdy historickou soupravou velmi atraktivní, nenechali si návštěvníci ujít ani doprovodný program. Zaujaly je i prohlídky lokomotiv 754.064, 242.231, osobního motorového vozu 810.418 a zmíněné Ušaté. Mnozí si pak ještě prohlédli modelové kolejiště a výstavu k historii železnice Václava Simbartla.
Na Pardubicku opět dvakrát
Stalo se již tradicí, že Den železnice se v Pardubickém kraji oslavuje na dvou místech – v České Třebové a Pardubicích. Zajímavý program a pěkné počasí přivedlo stovky návštěvníků do prvního z nich – České Třebové. Jako osvědčená lákadla pro příznivce železnice zapůsobily exkurze na pracovištích řízení provozu a Den otevřených dveří v depu kolejových vozidel. Dopravu návštěvníků mezi osobní stanicí, depem a vjezdovým nádražím zajišťovala Regionova, která převezla přes 1 300 zájemců, více než 400 dalších přijelo vlastními auty. Výstava vozidel na malé točně, modelové vláčky, trenažér v prostorách školicí budovy, svezení na stanovišti elektrické posunovací lokomotivy a mnohé další – tím vším si přátelé železnice zpestřili sobotu v České Třebové.
V Pardubicích opět lákalo kolejiště chrudimských modelářů, exkurze na ústřední stavědlo i historický motoráček spojující hlavní nádraží se železničním muzeem v Rosicích. Svezl více než dvě stovky zájemců nejen o železniční historii. V rosickém muzeu přichystali kromě tradiční ukázky zahradní železničky LGB také výstavu stabilního motoru Slavia v chodu, který poháněl obilnou mlátičku, a poprvé se otevřela expozice hradla Hrádek, která představuje služebnu odlehlého pracoviště z období 30. až 50. let minulého století.
Na Olomoucku dvě páry a Hurvínek
Letošní regionální Den železnice na střední Moravě byl spojen s oslavami 130. výročí trati Červenka – Litovel. Do Litovle zamířily dva protokolární vlaky a pro malé i velké byla nachystána výstava kolejových vozidel a další atrakce. Den železnice navštívil hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil, který převzal záštitu nad touto akcí, nebo náměstek ministra dopravy a zároveň předseda dozorčí rady Českých drah Milan Feranec.
České dráhy vypravily hned dva zvláštní vlaky. První, vedený olomouckou parní lokomotivou Rosničkou 464.202, se vydal na cestu před devátou ranní ze stanice Olomouc hlavní nádraží. Malou atrakcí se stalo přejíždění stroje v Senici na Hané z jednoho konce vlaku na druhý díky tamní úvrati, což ocenila řada fotografů. Po dojezdu do stanice Litovel předměstí, která se stala centrem oslav, už vlak očekávaly stovky lidí, z nichž se část dopravila druhým parním speciálem, který vedl valašskomeziříčský Kocúr, neboli stroj 314.303. Historická provozní vozidla doplnil i malý motorový Hurvínek M 131.101, jenž přijel povozit návštěvníky oslav z nedalekého Šumperka.
Kulaté výročí trati do Litovle
Oslavy regionálního Dne železnice byly spojeny i s oslavami 130. výročí trati Červenka – Litovel, na kterou vyjely první vlaky v roce 1886. Dráha z Litovle do nedaleké Červenky, která se nachází na koridorové trati Praha – Ostrava, vznikla z prozaických důvodů. Lidé do roku 1886 byli nuceni chodit na vlak do Červenky několik kilometrů pěšky a navíc leckteré výrobní firmy „železnou dráhu“ postrádaly. Jedním z hlavních důvodů zřízení přípojné místní dráhy byl ale svoz cukrové řepy. Projekt na novou přípojnou trať byl podán roku 1882 a samotný provoz na dva a půl kilometrů dlouhé dráze byl zahájen 10. července 1886. Blíže k městu železnice dospěla až na začátku první světové války v roce 1914.
V rámci Dne železnice bylo možné pořídit pamětní razítka i řadu upomínkových předmětů. Cestující v historických vlacích, které byly v provozu na trati z Olomouce přes Senici na Hané do Litovle a Červenky, a naopak z Litovle předměstí do Mladče, byli obsluhováni vlakovým doprovodem v dobových uniformách. Ve stanici Litovel předměstí si mohli nadšenci vychutnat zbrojení parních lokomotiv nebo obdivovat historická i současná kolejová vozidla, kde nechyběla například „nulková“ Bobina či Bardotka. Akci, kterou navštívilo několik tisíc malých i velkých, připravilo za finanční spoluúčasti města Litovel olomoucké ROC ve spolupráci s Odborem obchodu osobní dopravy Českých drah.
Centrem oslav v Královéhradeckém kraji se stalo nádraží v Rokytnici v Orlických horách a hlavní nádraží a depo v Trutnově. Do obou stanic přijely zvláštní vlaky ČD tažené parní lokomotivou Bulík. Oslavovalo se však i na dalších místech republiky – v Ostravě, Příbrami, Jindřichově Hradci či v Zastávce u Brna.
Další články této rubriky
Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství
19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »
Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí
17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »
ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel
13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »