Železničář / Zpravodajství / Devět vozidel pro střední Čechy s dotací z Bruselu
Devět vozidel pro střední Čechy s dotací z Bruselu
27.9.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Regionální železniční doprava ve Středočeském kraji se za poslední roky zlepšila zejména díky novým vozidlům. Pravděpodobnost, že tu cestující pojede novým či modernizovaným vlakem, se zvýšila na 90 procent. V září se skóre opět o něco vylepšilo, když České dráhy představily CityElefanty a Regionovy nakoupené s pomocí Evropské unie.
Kdo v posledních měsících nebo letech pravidelně jezdí regionálním vlakem v okolí hlavního města, musí dobře znát moderní CityElefanty nebo aspoň modernizované Regionovy. V minulých dnech byla v obvodu KCOD Praha uvedena do pravidelného provozu další vozidla, tentokrát pořízená s dotací z Regionálního operačního programu Střední Čechy. Za čtyři elektrické dvoupodlažní jednotky řady 471 a pět motorových jednotek řady 814 zaplatily České dráhy více než miliardu korun. Z Evropské unie má na tento nákup přijít finanční příspěvek až 379 milionů korun. Díky postupující obnově vozidlového parku se již cestující o víkendech – za normálních okolností – nesetkají v Praze a ve středních Čechách se starými elektrickými pantografy řad 451 a 452. V pracovních dnech jich tu jezdí už jen dvanáct.
Úspěch, který není samozřejmý
Oficiální představení devíti nových vozidel Českých drah proběhlo na pražském hlavním nádraží v úterý 11. září. Při tiskové konferenci za přítomnosti náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonína Blažka pochválil ředitel ROP Střední Čechy Tomáš Novotný České dráhy za kvalitní práci na projektu. Získat podporu EU totiž není vždy jednoduché. „Přínos tohoto projektu je enormní a jedná se o největší projekt ROP Střední Čechy. Větší už pravděpodobně financován nebude,“ řekl Tomáš Novotný přítomným novinářům. Podle jeho slov je celkový objem prostředků Operačního fondu Doprava pro toto období zhruba 160 miliard korun. Posteskl si přitom nad situací u projektů, kdy některým žadatelům dojdou těsně před koncem realizace peníze, takže Česko zbytečně přichází o evropské dotace.
Příliš upřímná hejtmanka
Hejtmanka Středočeského kraje Zuzana Moravčíková kvitovala nasazení dalších kvalitních vozidel s velkým povděkem, zejména za Středočechy, kteří rok od roku využívají železnici více i v rámci Pražské integrované dopravy. „Rádi bychom proto co nejvíce integrovali vlakovou dopravu ve spojení Středočeského kraje a Prahy a současně využili možností výstavby větší kapacity záchytných parkovišť právě u vlakových nádraží,“ řekla hejtmanka, která se novinářům nepokrytě přiznala, že vlakem pojede po dlouhé době. „Ovšem report o rostoucí kvalitě spojů Českých drah mi pravidelně podává můj syn, který železnici využívá prakticky denně,“ dodala s úsměvem.
Co ostatní kraje?
„Stejným způsobem nakupujeme desítky vozidel pro ostatní kraje a kvalita přepravy se tak v regionální dopravě rychle mění k lepšímu,“ řekl náměstek Antonín Blažek. Důkazem z poslední doby jsou dva zbrusu nové CityElefanty, které vyrazně zlepší cestování v Moravskoslezském kraji a byly rovněž pořízeny s finanční podporou Evropské unie. (Další dva přijdou na jaře.) Ostatně letošní podzim bude opravdu přelomový v kvalitě cestování v řadě dalších krajů díky novinkách jménem RegioPanter a RegioShark.
VOZIDLA NAKOUPENÁ Z ROP STŘEDNÍ ČECHY
4x CityElefant řady 471
Investice do nákupu: 874 milionů Kč, z toho dotace z ROP 328 milionů
Inventární čísla vozidel: 471.076 až 471.079
Nasazení vozidel: Praha – Strančice – Benešov u Prahy
5x Regionova řady 814
Investice do nákupu: 127,4 milionů Kč, z toho dotace z ROP 50,96 milionu
Inventární čísla vozidel: 814.182 až 814.186
Nasazení vozidel: Kolín – Ledečko – Sázava-Černé Budy a Kolín – Kutná Hora hl. n. – Zruč nad Sázavou
Další články této rubriky
Obnova trati pod Vyšehradem zvýší kapacitu
2.10.2024 - Správa železnic připravuje zkapacitnění frekventované trati mezi pražským hlavním a smíchovským nádražím. Vyhlásila už výběrové řízení na projektanta úprav úseku mezi jižním vyústěním vinohradských tunelů a začátkem… »
Bohumín se stal centrem pravidelných obnov osobních vozů
28.9.2024 - Středisko údržby Bohumín začalo už na podzim minulého roku provádět pravidelné obnovy osobních vozů. Do té doby byla činnost servisu v tomto středisku zaměřena především na základní nižší stupně údržby a korektivní… »
První tři kilometry nové tratě z Prahy do Kladna jsou v provozu
27.9.2024 - Přestože byla rekonstrukce Negrelliho viaduktu zmiňována jako počátek výstavby moderní trati z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště, první faktická novostavba trati, jež nahrazuje původní zastaralou jednokolejnou a neelektrifikovanou… »