Železničář / Zpravodajství / Depa v Praze propojila nová spojka
Depa v Praze propojila nová spojka
28.4.2021 – autor: JOSEF HOLEK
Významnou úsporu nákladů a vyšší efektivitu při údržbě a opravách vlaků Českých drah přinese nové propojení mezi středisky údržby v pražské Michli (Praha Jih) a ve Vršovicích. Dopravce ho vybudoval jako vlastní alternativu ke kolejím Správy železnic, které mají omezenou kapacitu a za jejichž použití při přesunech mezi depy musí platit.
Vyšší efektivitu při údržbě, šetření nákladů a výraznou časovou úsporu v běžném provozu zajistí přímá, nedávno zprovozněná spojka mezi dvěma pražskými středisky údržby v Michli (Praha Jih) a Vršovicích. Stavba byla zahájena loni v létě, první soupravy projely na začátku března. Investice by se měla dopravci vrátit do šesti let.
Stávající infrastruktura Střediska údržby Jih již byla nedostatečná a kapacitně za hranou aktuálních potřeb. Nová stavba umožní zvýšit propustnost celého SÚ Praha. „Denně v Praze vypravujeme, odstavujeme anebo necháváme projít údržbou několik stovek vlaků. Ty zajišťují regionální spojení mezi Prahou a Středočeským krajem nebo dálkové vlaky do všech koutů České republiky i zahraničí. Nové spojení umožní efektivněji využít kapacity pro opravy vozidel v obou servisních střediscích. Výrazně sníží časovou náročnost manipulačních jízd při nasazování vozidel na konkrétní linky z Prahy či jejich přesun z důvodu údržby, oprav či odstavení,“ vyzdvihl přínosy nové stavby předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik. „Dalším benefitem je značná úspora v řádech milionů korun ročně, například na poplatcích za dopravní cestu. Pomůže to také Správě železnic odlehčit kapacitě trati,“ dodal.
Změní se výjezd z Vršovic
Stavba využívající napojení na stávající vlečku byla zahájena loni v červenci. Stavební firma prostor zpevnila a odvodnila, postavila nové opěrné zdi, vybudovala trakční základy a vedení, instalovala zabezpečovací zařízení a položila nový železniční svršek včetně vyhřívaných výhybek. Návratnost investice je plánována na šest let. „Celý úsek je elektrifikovaný, umožní tak průjezd všech vozidel nezávisle na tom, zda jsou motorové či elektrické trakce. Budeme jej moci operativně využít pro zajištění manipulačních jízd z depa v Michli do stanice ve Vršovicích v případě mimořádných událostí, kdy může dojít k omezení propustnosti jiné části železničního uzlu v Praze, například z důvodu technické poruchy na infrastruktuře. V blízkosti propojení je také vybudována nová osvětlená stezka zajišťující bezpečný pohyb našich zaměstnanců,“ doplnil Michal Kraus, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro provoz.
Jedná se o první ze tří stavebních projektů, které výrazně promění podobu provozu v pražském železničním uzlu. Jako další bude následovat stavební úprava výjezdu z vlečky depa ve Vršovicích a rozšíření kapacity kolejiště obou středisek údržby
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »