Železničář / Zpravodajství / Depa v Praze propojila nová spojka
Depa v Praze propojila nová spojka
28.4.2021 – autor: JOSEF HOLEK
Významnou úsporu nákladů a vyšší efektivitu při údržbě a opravách vlaků Českých drah přinese nové propojení mezi středisky údržby v pražské Michli (Praha Jih) a ve Vršovicích. Dopravce ho vybudoval jako vlastní alternativu ke kolejím Správy železnic, které mají omezenou kapacitu a za jejichž použití při přesunech mezi depy musí platit.

Vyšší efektivitu při údržbě, šetření nákladů a výraznou časovou úsporu v běžném provozu zajistí přímá, nedávno zprovozněná spojka mezi dvěma pražskými středisky údržby v Michli (Praha Jih) a Vršovicích. Stavba byla zahájena loni v létě, první soupravy projely na začátku března. Investice by se měla dopravci vrátit do šesti let.
Stávající infrastruktura Střediska údržby Jih již byla nedostatečná a kapacitně za hranou aktuálních potřeb. Nová stavba umožní zvýšit propustnost celého SÚ Praha. „Denně v Praze vypravujeme, odstavujeme anebo necháváme projít údržbou několik stovek vlaků. Ty zajišťují regionální spojení mezi Prahou a Středočeským krajem nebo dálkové vlaky do všech koutů České republiky i zahraničí. Nové spojení umožní efektivněji využít kapacity pro opravy vozidel v obou servisních střediscích. Výrazně sníží časovou náročnost manipulačních jízd při nasazování vozidel na konkrétní linky z Prahy či jejich přesun z důvodu údržby, oprav či odstavení,“ vyzdvihl přínosy nové stavby předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik. „Dalším benefitem je značná úspora v řádech milionů korun ročně, například na poplatcích za dopravní cestu. Pomůže to také Správě železnic odlehčit kapacitě trati,“ dodal.
Změní se výjezd z Vršovic
Stavba využívající napojení na stávající vlečku byla zahájena loni v červenci. Stavební firma prostor zpevnila a odvodnila, postavila nové opěrné zdi, vybudovala trakční základy a vedení, instalovala zabezpečovací zařízení a položila nový železniční svršek včetně vyhřívaných výhybek. Návratnost investice je plánována na šest let. „Celý úsek je elektrifikovaný, umožní tak průjezd všech vozidel nezávisle na tom, zda jsou motorové či elektrické trakce. Budeme jej moci operativně využít pro zajištění manipulačních jízd z depa v Michli do stanice ve Vršovicích v případě mimořádných událostí, kdy může dojít k omezení propustnosti jiné části železničního uzlu v Praze, například z důvodu technické poruchy na infrastruktuře. V blízkosti propojení je také vybudována nová osvětlená stezka zajišťující bezpečný pohyb našich zaměstnanců,“ doplnil Michal Kraus, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro provoz.
Jedná se o první ze tří stavebních projektů, které výrazně promění podobu provozu v pražském železničním uzlu. Jako další bude následovat stavební úprava výjezdu z vlečky depa ve Vršovicích a rozšíření kapacity kolejiště obou středisek údržby
Další články této rubriky
Výhodnější cestování na ČD využívá už 1 500 policistů
15.4.2025 - Úspěšná spolupráce dopravce s Policií ČR vstupuje do třetího roku existence. Policisté mají možnost jezdit ve vlacích Českých drah za zvýhodněné jízdné, v případě potřeby pak pomáhají vlakovému personálu. Zvýhodněné… »
Představitelé ČD a MÁV jednali o mezinárodní dopravě
12.4.2025 - V Praze se v půlce března uskutečnilo jednání mezi Českými drahami a maďarským národním dopravcem MÁV. Do metropole zavítal generální ředitel holdingu MÁV Zsolt Hegyi spolu s řediteli pro osobní dopravu a strategii. Na české… »
Muzejní Brejlovec pomáhal s likvidací následků nehody
10.4.2025 - Legendární motorová lokomotiva T 478.3001 ze sbírky historických vozidel Českých drah pomáhala s likvidací následků nehody, která se stala na konci února nedaleko Hustopečí nad Bečvou. Při mimořádné události vykolejil nákladní… »