Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Den železnice v Břeclavi přilákal třicet tisíc návštěvníků

Den železnice v Břeclavi přilákal třicet tisíc návštěvníků

9.10.2014 – autor: MARTIN HARÁK

Letošní Národní den železnice, který se konal v pohraniční stanici a významné mezinárodní železniční křižovatce Břeclavi, přilákal přes třicet tisíc návštěvníků nejen z Česka, ale i ze sousedního Slovenska a Rakouska. Moderní břeclavské nádraží a přilehlé lokomotivní depo se staly od desáté dopolední hodiny centrem oslav příjezdu prvního vlaku na území dnešní České republiky před 175 lety.

Den železnice v Břeclavi přilákal třicet tisíc návštěvníků

První pravidelný parostrojní vlak přijel z Vídně na naše území 6. června 1839. Cílovou stanicí byla tehdy na krátkou chvíli Břeclav. Význam železnice, její historii a pokrok připomenul Národní den železnice v Břeclavi, který pořádala v sobotu 27. září společnost České dráhy. Jak na úvod zdůraznil generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz, jde o jednu z největších výstav v posledních letech a národní dopravce si tím důstojně připomněl 175. výročí příjezdu prvního vlaku na území Česka. Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán navíc připomněl, že Národní den železnice připravoval realizační tým Odboru obchodu osobní dopravy takřka devět měsíců. „Jsem velmi rád, že se k nám připojila řada partnerů, kteří přispěli ke zdaru této obrovské akce. Takzvaný bodový scénář obsahoval prakticky minutu po minutě jízdy a posun všech lokomotiv a musel být dodržen s minimálními odchylkami, což byl v běžném provozu docela heroický výkon. Proto našim organizátorům patří velký dík,“ řekl Michal Štěpán. 

Nejen historie, ale i moderna

Velkou atrakcí se stal příjezd pětice protokolárních vlaků, které dorazily do Břeclavi z Prahy, Brna, Ostravy, Vídně a Bratislavy. Obrovský zájem byl také o nostalgické jízdy do břeclavského okolí. Hlavní stanoviště takzvaného Světa historie bylo v areálu břeclavského depa, kde se tisíce lidí mohly pokochat moderovanými ukázkami historických lokomotiv. V Břeclavi byla v sobotu k vidění řada ušlechtilých parních elegánů, mezi nimiž nechyběly takové stroje jako třeba Šlechtičny řady 475.1, doplněné polským strojem Ol12-7 či legendárním rakouským Hrbounem 310.23. Milovníci dieselové trakce určitě ocenili čtyři vzorně opravené Bardotky, které stály ráno ve výtopně fotogenicky seřazené vedle sebe, nebo i dva Sergeje – těžké ruské nákladní lokomotivy, které si navíc odvezly „svůj“ nákladní vlak. A do výčtu pochopitelně patří i obdivovaný slovenský Modrý šíp řady M 274.0. V blízkosti hlavního pódia v expozici Svět zábavy byl navíc umístěn Masarykův salonní vůz z roku 1939 a salonní vůz posledního socialistického prezidenta Gustáva Husáka z roku 1969.

Stranou nezůstala ani elektrická trakce, takže příznivci „elektrik“ přivítali možnost prohlídky zrekonstruované slovenské nulkové Bobiny či břeclavské Laminátky se symbolickým označením S 489.0 001. Velký obdiv sklízel oranžový rakouský Krokodýl – mohutná mašina, která byla až do devadesátých let v „pravidelném“ provozu na horských tratích ÖBB. A kdo miluje horkou současnost, ten měl možnost prohlídky expozice nazvané Svět změny, kde byly k dispozici elektrické jednotky Pendolino či Regio­Panter, doplněné nejmodernější soupravou railjet a motorovými vozy RegioSpider a RegioShark. Na své si přišly i děti, které si mohly se svými rodiči vyzkoušet závody na ručních drezínách nebo divadelní a hrací stan či různá skákadla.

Doprovodná výstava v Hohenau začala již v srpnu

V dolnorakouském městysi Hohenau an der March, vzdáleném pouhou čtvrthodinu jízdy vlakem z Břeclavi, byla v tamním muzeu otevřena společná česko-rakouská výstava k 175. výročí příjezdu prvního vlaku v předstihu již 30. srpna. O třech zářijových víkendech si zájemci mohli prohlédnout nejen stálou expozici věnovanou bývalé Severní dráze císaře Ferdinanda, ale i krátkodobou speciální muzejní expozici, kterou připravili železniční modeláři z Břeclavska. Podle jednoho z rakouských organizátorů Roberta Paletschka se výstava v Hohenau konala symbolicky o měsíc dříve než břeclavské oslavy, neboť před 175 lety přijel první vlak nejdříve od Vídně do Hohenau a pak následně až do Břeclavi. Výstava byla na Národním dni železnice následně k vidění v Dělnickém domě jen pár kroků z břeclavského nádraží.

Asi nejobdivovanějším modelem se ale na Dni železnice stala replika Moravie – jedné ze dvou prvních lokomotiv, které dorazily před 175 lety do Břeclavi. Všechny, kteří do Břeclavi nemohli přijet, určitě potěší zpráva, že model byl instalován nastálo do zdejšího ČD Centra.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Fotogalerie

Další články této rubriky

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

Historická budova nádraží v Teplicích má původní vzhledHistorická budova nádraží v Teplicích má původní vzhled

16.4.2024 - Správa železnic dokončila rekonstrukci památkově chráněného nádraží v Teplicích. Obnovou prošla fasáda a střecha objektu a také první nástupiště včetně litinového přístřešku. Stavba začala v srpnu 2022, její celkové… »

Startuje další nostalgická sezonaStartuje další nostalgická sezona

14.4.2024 - Nová sezona v ČD Muzeu Lužná u Rakovníka odstartuje v sobotu 27. dubna, kdy se letos prvně otevřou brány pro veřejnost. Návštěvníci se mohou těšit na premiérové jízdy na prodlouženém okruhu úzkorozchodné železnice a chybět… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika