Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Czech Raildays v duchu nostalgie

Czech Raildays v duchu nostalgie

23.7.2018 – autor: MARTIN HARÁK

Převážně v duchu prezentace užitkových vozidel a nákladních vozů a také třídenní odborné konference Česká železnice v epoše 4.0. se odehrál letošní, už 19. ročník mezinárodního veletrhu Czech Raildays. Hlavním lákadlem se stala premiéra nové nízkopodlažní ostravské tramvaje Stadler Tango NF2 nOVA z čtyřicetikusové série pro Ostravu. České dráhy se tradičně prezentovaly ve společné expozici s dceřinými společnostmi DPOV, DVI, VUZ, ČD-Telematika a ČD Cargo.

Czech Raildays v duchu nostalgie

České dráhy na ostravském veletrhu využily oslavy 100. výročí vzniku republiky pro připomenutí vývoje státních drah v běhu času. „Jako národní dopravce pečujeme o technické památky národa, a je tak možné i dnes obdivovat například Masarykův salonní vůz, který jsme do Ostravy přivezli. Interiér jsme pro jeho vysokou kulturní a uměleckou hodnotu a ochranu mohli zpřístupnit veřejnosti jen k nahlédnutí z otevřených oken. Díky redakci Železničáře jsme vytvořili unikátní filmový dokument o historii, výrobě a podobě tohoto slavného vozu s označením Aza 80, který jsme na veletrhu promítali,“ řekl předseda představenstva ČD Pavel Krtek, jenž nechyběl při zahájení akce.

Účast na Smart Traffic

Výstava ke 100 letům byla k vidění v novějším salonním voze, pokrmy a nápoje mohli návštěvníci ochutnat v restauračním voze JLV. Na své si přišli i nadšenci modelové železnice, pro které národní dopravce připravil v samostatném voze řady BDa panel s věrnými modely české provenience v měřítku H0. České dráhy byly přítomny i na minikonferenci Smart Traffic přímo na výstavišti. Ředitel Odboru obchodu osobní dopravy Jiří Ješeta informoval o moderních technologiích v osobní přepravě s důrazem na virtuální In Kartu a nový způsob odbavení, ale také na ČD Komunikátor, což je provozní komunikace pomocí rychlého elektronického chatu. Své místo v této přednášce měla i mobilní aplikace Můj vlak s možnostmi jako například koupit jízdenku na zpožděný vlak či plánování cesty „z domu do domu“ včetně využití systému MHD.

Ve znamení nákladních vozů

Více než obvykle měla letos prostor nákladní železniční doprava. Vedle tradičních vystavovatelů – dceřiné společnosti ČD Cargo, která se prezentovala vozy řady Habbillns a Sggrrs nebo ZSSK Cargo, přijela nově do Ostravy také firma DB Cargo Czechia. Ta je součástí skupiny DB Cargo AG. Služby nabízela i s partnerskými společnostmi DB Cargo Polska, DB Port Szczecin a Infra Silesia. Za výrobce se zúčastnili pravidelní účastníci jako třeba Legios Loco s montážním vozem Heicon na voze řady Samms a podvozku Y25 Lsi s kotoučovou brzdou či Ostravské opravny a strojírny. Významná byla účast slovenského výrobce Tatravagonka Poprad, v jehož expozici byly k zhlédnutí vozy řady Sggrss 80´ a cisterna řady Zacens 73m3. Neméně zajímavá byla i světová premiéra dvojcestného posunovadla Lok 5.5. z produkce italského výrobce Zephir S.p.A.

Na výstavišti mělo rovněž premiéru motorové univerzální vozidlo MUV 75 a malá měřicí drezína MMD2 z produkce CZ Loko, určená pro potřeby SŽDC. V sekci nákladní dopravy upoutala pozornost zrekonstruovaná „nulková“ Bobina E 499.0042 společnosti IDS Cargo, jež ji uvedla do retro nátěru. Milovníky nostalgie potěší, že tento letitý stroj je dodnes řazen v pravidelném provozu a lze jej běžně vidět na nákladních výkonech. Zaujala i ukázka drážních hasičů, kteří vyprošťovali figuranta z automobilu smeteného nákladním vlakem na přejezdu. Letošní veletrh trpěl absencí vozidel pro regionální nebo dálkovou železniční osobní dopravu a tento nedostatek zmírnila pouze moderní nízkopodlažní jednotka ELF polských Slezských železnic (KS), která nově zajíždí z Katowic až do českého Bohumína.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 2.5

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika