Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Cvičení VLAK 2018: Výbuch plynové láhve

Cvičení VLAK 2018: Výbuch plynové láhve

30.10.2018 – autor: JOSEF HOLEK

Exploze propanbutanové láhve otřásla nádražím Praha jih v Michli. Při události v jídelním voze byly zraněny desítky osob, několik lidí nepřežilo. Nešlo však naštěstí o reálnou situaci, ale každoroční cvičení složek Integrovaného záchranného systému VLAK 2018. Akce se účastnilo zhruba šest desítek záchranářů a dvě desítky figurantů.

Cvičení VLAK 2018: Výbuch plynové láhve

Cílem taktického cvičení, které se uskutečnilo ve středu 3. října, bylo prověření nasazení a součinnost složek IZS a dalších subjektů podílejících se na provádění záchranných a likvidačních prací bezprostředně po nahlášení velkého železničního neštěstí.

Při simulované nehodě se následkem výbuchu narušila konstrukce železničního vagonu. Jako první o nastalé situaci informoval jeden z nezraněných cestujících telefonickým hovorem na linku 112. Po přijaté informaci se bezodkladně rozjela mašinerie záchranných a evakuačních prací.

Nutné je zabezpečení

První záchranáři dorazili na místo jen pár minut po jedenácté hodině dopolední a síly zaměřili na roztřídění velkého počtu zraněných metodou Start, jejich prvotní zdravotní ošetření, transport do mobilního zázemí a dále do nemocnic. Například hasiči museli nejprve zkratovat trakční vedení, zastavit provoz a zabezpečit soupravu proti požáru. Teprve pak mohli vyrazit na prvotní průzkum a jít na pomoc raněným.  V tu chvíli už na místo jely i sanitky a policie. „Náš operační důstojník vyslal na místo všechny dostupné prvosledové hlídky a autohlídku obvodního oddělení, aby provedli prvotní pomocné a likvidační práce,“ popsal práci policistů velitel Zdeněk Orel. Následně dorazily i posily z pořádkové policie a zdravotníci. Zraněné pak z vlaku evakuovali na speciálních nosítkách, skrz rozbitá okna anebo speciálním nářadím vystříhanými otvory ve skříni vozu.

Kromě Hasičského záchranného sboru SŽDC, Hasičského záchranného sboru hl. m. Prahy a policie se cvičení aktivně zúčastnily i Asociace dobrovolných záchranářů ČR. A ve skutečnosti se necvičilo v jídelním voze, ale vyřazeném voze řady B249 Českých drah, který byl navíc kvůli autentičnosti částečně spálen v místech, kde měla stát plynová nádoba.

Odhalí se chyby

Během roku projdou složky IZS mnoha cvičeními, některé i s mezinárodním přesahem, kde sbírají cenné zkušenosti. Právě modelové situace odhalí případné chyby nebo nedostatky, kterých se musí záchranáři při ostrých zásazích vyvarovat. Akce se zúčastnilo zhruba 60 záchranářů. Ti se postarali o dvacítku zraněných anebo usmrcených osob. Během cvičení se prověřilo vyrozumění složek IZS o vzniklé mimořádné události a aktivace orgánů krizového řízení. Důraz se kladl na vzájemnou koordinaci nutnou pro úspěšné zvládnutí společného zásahu.

Konkrétní poznatky ještě nejsou vyhodnoceny. Policisté, hasiči i zdravotníci se nicméně krátce po ukončení cvičení shodli na tom, že chybovost by měla být minimální. „Každá složka si nejdříve vyhodnotí své lidi a poté vše rozeberou,“ upřesnil Bedřich Pecka z pražské HZS SŽDC. „Musím říci, že zásah se mi velice líbil,“ dodal Orel.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika