Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / City Airport Train: z centra na letiště za pár minut

City Airport Train: z centra na letiště za pár minut

8.1.2020 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ Foto: AUTOR, WIKIPEDIA

Zatímco Praha už více než pětadvacet let diskutuje o stavbě rychlodráhy z centra města na Letiště Václava Havla v Ruzyni a ještě řadu let bude trvat, než bude toto spojení zprovozněno, Vídeň letos oslavila už 15 let provozu expresní linky City Airport Train, zkráceně CAT. Do provozu byla uvedena v jízdním řádu pro rok 2004. Prvně tedy na trať vyrazila už 14. prosince 2003.

City Airport Train: z centra na letiště za pár minut

Za účelem přípravy a realizace projektu založily v únoru 2002 spolkové železnice ÖBB (49,9 %) a firma Flughafen Wien AG (50,1 %) společný podnik City Air Terminal Betriebsgesellschaft m.b.H. Cílem bylo nabídnout nové rychlé a komfortní spojení mezi centrem Vídně a letištěm ve Schwechatu včetně odbavení na let už ve městě. Za tím účelem byl zřízen na stanici Wien-Mitte, dnes v areálu obchodního centra The Mall, pod kterým se nádraží nachází, moderní letecký odbavovací terminál. Tam se lze přímo odbavit až na 80 % letů včetně zavazadel.

Za patnáct let 16 milionů cestujících

Cestující pak využijí upravené příměstské patrové soupravy o třech vozech, z toho je jeden řídicí. Interiér je speciálně upravený pro zvláštní účely leteckých cestujících: nabízí 243 míst k sezení, velké prostory pro uložení zavazadel, je vybavený wi-fi připojením k internetu, elektrickými zásuvkami nebo zábavním portálem. Další služby poskytuje společnost na terminálech. Trakci zajišťují lokomotivy Taurus. Vlaky jezdí od rána přibližně od půl šesté téměř do půlnoci v půlhodinových intervalech a mají jízdní dobu 16 minut.

Navzdory poměrně vysoké ceně 11 nebo 12 eur podle místa nákupu – zvýhodněný je nákup on-line a dražší pořízení v automatu – a mnoha možnostem cestování na vídeňské letiště je projekt považován za úspěšný. Loni dosáhl nejlepšího hospodářského výsledku v historii s tržbami 13,3 milionu eur a EBIT ve výši 2,8 milionu eur. Počet cestujících stoupl z počátečních 600 tisíc za rok až na 1,6 milionu a celkově bylo za 15 let přepraveno 16 milionů klientů. Projekt hodnotí pozitivně i spolkový ministr dopravy Norbert Hofer. „CAT je úspěšný model z hlediska veřejné dopravy. Je to pohodlné spojení z města na letiště. Tím je skutečnou pobídkou využít veřejnou dopravu místo auta.“

CAT má přitom velmi silnou konkurenci. Vedle taxi a několika letištních autobusů z různých míst Vídně lze cestovat i dalšími dvěma železničními systémy. Městskou rychlodráhou a dálkovými vlaky.

Na letiště jezdí také S-Bahn a railjety

Vídeňská Schnellbahn, jež dnes používá v německy hovořících zemích obvyklou zkratku S-Bahn, vznikla v roce 1962 a postupně byla rozšiřována na tratě ve Vídni a v jejím okolí. Na letiště zamířila už v 70. letech minulého století a v roce 1977, v souvislosti s výstavbou nové přistávací a vzletové dráhy, byla část trasy přeložena do nového tunelu a železničního terminálu. Od té doby byl zaveden také hodinový interval S-Bahn do města.  

V současnosti tuto trasu obsluhuje linka S7, která kopíruje trasu CAT mezi centrem Vídně a letištěm. Na severu města pokračuje do Florisdorfu, Mistelbachu, a některé spoje zajíždí až do Laa an der Thaya na hranicích s naší republikou. Na opačnou stranu pokračují některé spoje do Wolfsthalu nedaleko Bratislavy.

Cesta linkou S7 trvá z centra města na letiště 23, respektive 25 minut podle směru jízdy a oproti CAT je podstatně levnější. S-Bahn přijde pouze na 4,20 euro včetně celé veřejné dopravy na území velké Vídně. Za tuto cenu tak lze dojet z jakékoliv části rakouské metropole až na letiště ve Schwechatu.  

Nejmladší možností je cestovat vlakem přímo mezi hlavním vlakovým nádražím a vídeňským letištěm. Zde jsou k dispozici každou půlhodinu rychlovlaky railjet, které pokračují po Westbahn ve směru Linec, Salcburk a případně ještě dál na západ. Cesta mezi letištěm a městem jim trvá pouhých 15 minut a na hlavním nádraží jsou zajištěné přípoje i na další vlaky, například do Villachu.

Zvláštností těchto vlaků je i code-sharingový provoz mezi ÖBB a Austrian Airlines, kdy vlaky railjet jsou mezi Salcburkem, Lincem a vídeňským Schwechatem vedeny také jako letecké spoje provázané s dalšími lety. Stejný spoj s odjezdem ze Salcburku v 6:01 hodin a příjezdem na letiště ve Vídni v 8:57 hodin najdete v letovém řádu Austrian Airlines jako „let“ OS 3548 a v jízdním řádu ÖBB jako vlak rjx 761. Podobná spolupráce funguje i u dalších leteckých a železničních společností například v Německu, Francii nebo v Belgii a ukazuje na trend intermodální dopravy vlak-letadlo při cestách na kratší, několik set kilometrů dlouhé trasy.

Zjednodušené odbavení

City Airport Train (CAT) je vlak spojující mezinárodní letiště ve Vídni s centrem města (s dopravním terminálem Wien Mitte) za pouhou čtvrthodinu jízdy. Nabízí četné doplňkové služby jako City Check-In s odbavením zavazadel. Jednotlivé spoje ze City Air Terminal vyjíždějí v pravidelném intervalu 30 minut denně od od 6:09 do 23:39 hodin. Pokud je vybraná letecká společnost odbavena na terminálu, cestující mohou po předložení platné jízdenky pro CAT odevzdat zavazadlo a dostanou palubní lístek. Tím odpadá check-in a odbavení zavazadel na letišti a lidé mohou jít přímo na bezpečnostní kontrolu. Vlaky CAT nabízí široké uličky, dostatek zavazadlového prostoru, bezplatné wi-fi, elektrické zásuvky a televizní obrazovky ve vlaku, které zákazníkům poskytují informace o Vídni. Ve vlaku a na stanicích jsou zdarma k dispozici různé německé a anglické noviny a časopisy. CAT je poháněný trakčním proudem s nulovými emisemi ze 100% obnovitelné energie (92 % vodní energie, 8 % větrná energie).

 


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.83

Další články této rubriky

Království železnic spouští prodej vstupenek on-lineKrálovství železnic spouští prodej vstupenek on-line

18.3.2024 - Inflace trápí nás všechny a výjimkou není ani pražské Království železnic, které muselo pro letošní rok upravit ceny směrem vzhůru. Dobrou zprávou je, že díky nově spuštěnému on-line prodeji vstupenek se můžete do… »

Skončila modernizace spojnice Pardubic a Hradce KrálovéSkončila modernizace spojnice Pardubic a Hradce Králové

16.3.2024 - Po dvou a půl letech skončila další části vytížené trati spojující Pardubice a Hradec Králové. Úsek má nově dvě koleje a dvojkolejný most přes Labe. V Rosicích nad Labem vznikla nová nástupiště a podchod. Dokončena je… »

Nádraží v Českých Budějovicích opět září novotouNádraží v Českých Budějovicích opět září novotou

14.3.2024 - Cestující mohou opět kompletně využívat budovu železničního nádraží v Českých Budějovicích. Oprava trvala téměř čtyři roky a stála více než miliardu korun. Po celou dobu byla vždy část budovy uzavřená. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika