Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Chytré telefony ulehčují posádkám práci

Chytré telefony ulehčují posádkám práci

25.3.2015 – autor: MARTIN HARÁK, VÁCLAV RUBEŠ

V loňském roce České dráhy vybavily velkou část zaměstnanců vlakového doprovodu zcela novým komunikačním nástrojem, který zlepšil jejich informovanost a zjednodušil předávání důležitých zpráv cestujícím. Nové chytré telefony, vybavené speciálně navrženými aplikacemi, dostaly v první vlně posádky doprovázející vlaky vyšších kategorií. V současnosti se „smartphony“ pracují již všichni vlakvedoucí a průvodčí. Jaké jsou jejich zkušenosti a co dalšího ještě moderní telefony mohou umět?

Chytré telefony ulehčují posádkám práci

Vlakové čety měly služební mobilní telefony samozřejmě dlouho před příchodem nové techniky. Jejich technická úroveň a konektivita k internetu však již značně pokulhávala za současnými běžnými trendy. Nezřídka se tak stávalo, že než vlaková četa oslovená cestujícím složitě „vytelefonovala“ požadovanou informaci, tazatel si ji sám našel díky svému telefonu a mobilnímu internetu. To je však již historie. Dnes mají posádky nejen obdobné technické možnosti jako cestující, ale i trumf v podobě speciálních aplikací, díky kterým se k informacím dostanou ještě rychleji než nejzasvěcenější cestující.

Software slouží výborně, horší je to se signálem

Jako jedni z prvních, kteří dostali nové „chytré“ telefony, byli zaměstnanci břeclavského Střediska vlakových čet, kteří doprovázejí vlaky EuroCity a railjety. Zkušený vlakvedoucí SVČ Břeclav Radek Svoboda, který doprovází tyto vlaky a má navíc i zkušenosti z vlaků SC Pendolino, říká, že největším přínosem této moderní techniky je perfektní okamžitá informovanost zaměstnanců díky připojení on-line. „Pokud máme případně nějaké zpoždění, mohu našim zákazníkům přesně zjistit, na které nástupiště v konkrétní stanici dojedeme a naopak z kterého peronu jim odjíždí jejich návazný spoj. Velmi užitečná aplikace „Můj vlak“ zobrazuje právě návazné spoje. Všechno je perfektní, pokud máme signál. Potíže nastávají při výpadcích signálů, což je bohužel na českých tratích běžný jev. To ale není vina Českých drah, ale mobilních operátorů. Tady mají operátoři opravdu ještě velké rezervy. A občas nás nové mobily pozlobí, když lidově řečeno zamrznou, což se stane, když člověk pracuje najednou s větším množství aplikací. To je podobný problém jako u počítače, kde pomůže jen restart přístroje,“ vysvětluje výhody vlakvedoucí.

Podle Radka Svobody je v nových chytrých přístrojích vítaná i zcela nová aplikace s názvem ČD adresář kontaktů. Podle něj jde o ideální pracovní pomůcku, kde si každý člen vlakového doprovodu může zjistit telefonní čísla doprovázející posádky například protijedoucího vlaku včetně strojvedoucího. „V aplikaci nejsou konkrétní jména. Podstatná jsou ale telefonní čísla, na která se dá v případě potřeby zavolat. Je to velmi dobré například při mimořádnostech, nebo když někdo něco zapomene ve vlaku. Nemusíme tak zatěžovat zbytečnými telefonáty dispečerský aparát, který má svých starostí více než dost, nebo komanda vlakových čet. Práce s touto aplikací je velmi jednoduchá, neboť stačí zmáčknout kolonku ‚strojvedoucí‘‚ průvodčí‘ nebo ‚vlakvedoucí‘ příslušného vlaku a číslo se začne ihned vytáčet,“ dodává Svoboda.

Integrovaný fotoaparát zjednodušuje dokumentaci

A jak hodnotí rozdíl mezi původními mobilními telefony a smartphonem vlakvedoucí Zuzana Igrišová ze SVČ Děčín, která doprovází zpravidla vlaky EuroCity směřující do Německa? Podle jejích slov jde o jednoznačný kvalitativní posun v on-line komunikaci s připojením na internet a oceňuje okamžitý přístup k různým informacím bez zbytečných telefonátů. „Navíc má nový smartphone poměrně kvalitní fotoaparát, kterým lze v případě potřeby dokumentovat například posprejování či jakékoli poškození vozu nebo i nehoda. Tento snímek se dá hned poslat přes sdílený internet služebním e-mailem našim nadřízeným nebo supervizorům bez zbytečných průtahů. Když máme smartphone zapnutý, tak jsme současně dobře dohledatelní podle GPS, což se možná někomu nemusí líbit, ale jde o velmi praktickou věc v případě jakékoli nenadálé příhody ve vlaku – přepadením počínaje a nutností akutní lékařské pomoci konče,“ říká Zuzana Ingrišová z Děčína.

Tvůrci neusínají na vavřínech a plánují další šikovné aplikace

Potenciálů chytrých telefonů v kontextu s potřebami vlakových čet jsou si vědomi i tvůrci softwarové výbavy. Kromě již zmiňovaných aplikací Můj vlak (ta je ostatně zdarma dostupná i pro chytré přístroje cestujících) a kontaktního adresáře jsou ve vývoji další programy. „Pracujeme například na aplikaci nazvané pracovně Směnář, která již za pár týdnů umožní četám nahlásit se komandujícímu do služby jen obsluhou přístroje. Nebudou se již muset ohlašovat telefonicky, což výrazně zrychlí komunikaci a ulehčí práci komandujícím. Softwarové možnosti jsou skutečně velké a hodláme jich využít, jsme ale zároveň otevřeni i návrhům na další programovou výbavu – mohou se na nás obracet přímo kolegové z provozu. Podnětné a uskutečnitelné nápady vítáme,“ říká Roman Menc z Odboru obchodu osobní dopravy Českých drah.

Vývojáři jsou si též vědomi objemu přenášených dat nutných k bezproblémovému fungování aktualizací systému a aplikací, což může způsobovat problémy zejména při zmiňovaných výpadcích signálu. Rozjednáno je proto několik variant řešení, které by měly situaci zlepšit. Mezi ně patří i navýšení stávajících datových tarifů.                           


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 4.5

Další články této rubriky

Vlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinstvíVlakvedoucí Roman Juřena získal medaili Za hrdinství

19.12.2024 - Prezident republiky Petr Pavel u příležitosti státního svátku 28. října ocenil i vlakvedoucího Českých drah. Na slavnostním ceremoniálu ve Vladislavském sále udělil medaili Za hrdinství Romanovi Juřenovi, který 17. října 2023… »

Cestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidíCestu vlakem Českých drah ohodnotily už statisíce lidí

17.12.2024 - Už dva roky České dráhy získávají od cestujících zpětnou vazbu týkající se spokojenosti s cestou vlakem. V aplikaci Můj vlak mohou zákazníci prostřednictvím hvězdiček hodnotit jak celkový dojem z jízdy, tak jednotlivé služby… »

ČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidelČD si půjčí 7,6 miliardy Kč od EIB na modernizaci vozidel

13.12.2024 - Evropská investiční banka (EIB) půjčí Českým drahám 300 milionů eur, tedy 7,61 miliardy korun, na nákup nových a modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. Dopravce půjčku využije na pořízení 180 vozů a 20 elektrických… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika