Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Cestujících na Pardubicku stále přibývá

Cestujících na Pardubicku stále přibývá

19.2.2020 – autor: MARTIN HÁJEK Foto: MARTIN HARÁK

Na řadě tratí v Pardubickém kraji bylo podle výsledků sčítacích kampaní v jízdním řádu 2019 dosaženo rekordních počtů přepravovaných cestujících, mnohde nejvíce za poslední desetiletí. A nepřispěly k tomu jen státní slevy. Opět se potvrzuje, že dostatečná nabídka ve spojení s cestovní rychlostí a pohodlím láká do vlaků další cestující. Velký nárůst tak vykazují zejména trati, kde jezdí rychlíky a spěšné vlaky.

Cestujících na Pardubicku stále přibývá

Pomyslné první místo obsadila trať Pardubice – Hradec Králové, na níž vykazují přepravy stálou expanzi. Počet zákazníků odvezených jak regionálními vlaky, tak i rychlíky stále roste. Jasně se tak prokázalo, že dostatečná nabídka rychlých a pohodlných vlaků po celý den přiláká další cestující. Ti nemusejí řešit problémy s parkováním či hustou dopravou v obou krajských městech. Loni na této trase opět padl rekord. Navíc během posledních deseti let České dráhy nepřepravily po této trati více cestujících. V pracovní dny jich bylo téměř 7,5 tisíce, což je meziroční nárůst skoro o jedenáct procent. Ve srovnání s rokem 2015, kdy se dokončilo zdvojkolejnění v úseku Stéblová – Opatovice nad Labem a ČD zavedly zrychlený model dopravy, jich jezdí dokonce o 30 procent více.

Významně roste zájem o cestování i o víkendu. V sobotu se průměrně mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Hradcem Králové přepravuje více než pět a půl tisíce cestujících. Nárůst je patrný rovněž v neděli, která se již téměř dotáhla na pracovní dny. Jezdí přes sedm tisíc pasažérů, což je o čtrnáct procent více než v roce 2018 a skoro o padesát procent více než v roce 2015. Pro srovnání – v roce 2015 vlaky ČD přepravily na mezikrajské trase zhruba o dva a půl tisíce lidí méně. Celkově tak čísla na této trati překonala nové rekordy a lze očekávat, že po dokončení zdvojkolejnění zbývajících úseků a zvýšení nabídky spojů dále porostou.

Jako další v pořadí se umístil koridor mezi Kolínem, Pardubicemi a Českou Třebovou. Pokud tuto trať posuzujeme i s rychlíky, které v rámci integrovaného dopravního systému IREDO rovněž zajišťují významný podíl na dopravě v rámci kraje, vykazuje trať zhruba dvacetiprocentní meziroční nárůst v pracovní dny, o nedělích dokonce o celou třetinu, což znamená minimálně 2 500 cestujících navíc. Po letech se na této trati zastavil propad u osobních vlaků a počet zákazníků ČD se navýšil v některých úsecích až o 29 procent (například o nedělích mezi Pardubicemi a Chocní). Za jednu z příčin stagnace lze považovat častá zpoždění osobních vlaků, které jsou na této vytížené trati mnohdy předjížděny rychlejšími vlaky.

Návrat cestujících na trať 238

Na trati z Pardubic přes Chrudim do Hlinska a Havlíčkova Brodu byl loni obnoven dopravní koncept založený na pravidelné nabídce rychlého spojení. A úspěch se dostavil záhy. Na všech meziměstských úsecích byl zaznamenán meziroční nárůst cestujících o 10 až 20 % a mnohde bylo překonáno i období let 2012 a 2013, kdy zde již spěšné vlaky jezdily. V pracovní dny převezou vlaky mezi Pardubicemi a Chrudimí více než 2 600 lidí, o víkendu zhruba 2400, což je meziročně o 10 % více. V úseku Žďárec u Skutče - Hlinsko pak vzrostl meziročně počet cestujících v pracovní dny a neděli o 140, tedy o 20 % (v sobotu o polovinu). Zhruba 550 cestujících přijede a odjede v pracovní dny do/z Hlinska z/do Havlíčkova Brodu, což je rovněž nárůst o 20 %. Zhruba 15 až 20% nárůst je vykázán u vlaků o víkendech. Lidé tak více využívají vlaky i pro dopravu mezi kraji. Potvrzuje se tak správnost zavedení nového dopravního modelu, který má potenciál dalšího růstu po dodání nových vozidel (2023) či odstranění přestupů v Hlinsku.

Úspěch i na lokálkách

Jedním z nejvytíženějších traťových úseků v Pardubickém kraji, pokud budeme brát v úvahu pouze regionální trati, je úsek Choceň – Vysoké Mýto. Přepravených lidí zde loni bylo nejvíce od roku 2011. Nárůsty cestujících hlavně o víkendech až o dvacet procent jen potvrzují důležitost této trati. Například mezi Chocní a Vysokým Mýtem se v průměru přepraví přes 1 500 cestujících v pracovní dny, více než 1 100 v sobotu a asi 950 v neděli. Další z tratí s nárůstem počtu cestujících je spojnice mezi Svitavami a Poličkou. Meziročně tu přibylo okolo 15 % zákazníků.

Mezi Českou a Moravskou Třebovou se v pracovní dny již od roku 2015 přepraví běžně okolo čtyř stovek cestujících. Značný nárůst ale statistiky vykazují o sobotách (+ 27 %) a více lidí jezdí i o nedělích. Na trati 019 se již druhým rokem uplatňuje nový koncept dopravy, jenž se velmi osvědčil. Například jen na úseku mezi Rudolticemi a Lanškrounem od roku 2011 nikdy necestovalo více zákazníků. V pracovní dny se jich sveze oběma směry téměř tisícovka, což je o 6 procent více. Zajímavá jsou čísla z koridorové trati 260 z České Třebové směrem na Svitavy a Brno. Příkladem jsou rychlíky Praha – Brno, kde podobně jako v úseku Kolín – Česká Třebová či mezi Českou Třebovou a Letovicemi přibylo cestujících o více než 25 %. V sobotu tu pak jezdí ještě o dalších 5 % lidí více.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.67

Další články této rubriky

Nehodám na železnici vévodí střety vlaku s osobouNehodám na železnici vévodí střety vlaku s osobou

18.3.2020 - Statistika mimořádných událostí na železnici za loňský rok je alarmující. Podle nejnovějších údajů Drážní inspekce (DI) přišlo o život celkem 247 osob. Zvýšil se i celkový počet nehod a příliš dobře navíc nezačal… »

Jižní Morava si zvyká na zelené pruhyJižní Morava si zvyká na zelené pruhy

13.3.2020 - Od začátku ledna platí v Jihomoravském kraji nová pravidla na frekventovaných regionálních železničních linkách S2 a S3, které spojují Brno s Letovicemi, respektive Křenovicemi, a také s Břeclaví, Židlochovicemi, Tišnovem a… »

Na 39 přejezdech letos přibudou závoryNa 39 přejezdech letos přibudou závory

12.3.2020 - Trend zvyšování bezpečnosti na železnici pokračuje i letos. Správa železnic v letošním roce doplní závory u 39 přejezdů. Stane se tak především s ohledem na nepříznivé statistiky mimořádných událostí způsobených řidiči… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika