Železničář / Zpravodajství / Cestování ve Zlíně zlepší nový terminál
Cestování ve Zlíně zlepší nový terminál
28.5.2019 – autor: MARTIN HARÁK Vizualizace: CHLÁDEK A ARCHITEKTI
Výstavba nového bezbariérového dopravního terminálu v centru Zlína by mohla začít již v příštím roce. Projekt, který souvisí s elektrizací železniční trati z Otrokovic přes Zlín do Vizovic, se připravuje už řadu let a má se na něm podílet více investorů. Krajské město tak konečně získá důstojný přestupní terminál na úrovni 21. století. K zemi zároveň půjde už zcela nevyhovující nádražní budova stanice Zlín-střed.
![Cestování ve Zlíně zlepší nový terminál](/assets/zeleznicar/hlavni-zpravy/zlin712.jpg)
Statutární město Zlín, Zlínský kraj, společnost Z-Group, Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě a firma Cream se na základě uzavřeného memoranda dohodly na spolupráci při přípravě projektu se SŽDC – klíčovým investorem projektu modernizace a elektrizace trati Otrokovice – Zlín – Vizovice. Nedílnou součástí vylepšení důležité železniční regionální spojnice je právě výstavba nového dopravního terminálu. Ten vyroste na místě dnešního nádraží Zlín-střed a přilehlého autobusového nádraží.
Vznik tří nových objektů
Schválená urbanistická studie počítá se vznikem tří nových objektů: výpravní budovy železničního nádraží, odbavovací budovy autobusového nádraží a objektu pro komerční účely. Výpravní budova v nové poloze nabídne i dostatečnou kapacitu pro parkování osobních aut, naopak prostor autobusového nádraží se zmenší. Místo stávající odbavovací budovy vznikne zcela nový objekt se zázemím pro cestující. Uvolněný prostor současného autobusového nádraží se využije pro stavbu nového komerčního objektu, který s výpravní budovou propojí nový podchod.
Pokud SŽDC získá povolení na elektrizaci trati, je možné počítat se začátkem výstavby v roce 2020 nebo 2021. Primátor Zlína Jiří Korec řekl, že elektrizace trati Otrokovice – Vizovice a s ním spojené stavby jsou pro Zlín zásadní. „Ačkoliv výstavba způsobí nemalé dopravní komplikace, po dokončení bude jak terminál, tak i samotná elektrizovaná trať pro občany velkým přínosem. Věřím, že všichni zúčastnění, a to včetně SŽDC, získají pro stavby potřebná povolení v předpokládaných termínech a vše půjde podle plánu,“ dodal Korec.
Řešení okolní zástavby
Oba připravované projekty, a to jak elektrizace trati z Otrokovic do Vizovic, tak vybudování nového dopravního terminálu, by měly vyřešit dlouhotrvající urbanistické problémy v celé oblasti. Revitalizací projde i bývalý Baťův tovární areál, doplněný novými stavbami navazujícími na nové objekty dopravního terminálu. Vylepšit by se měl zanedbaný stav veřejných dopravních služeb a ostatní městské plochy, které by se zapojily do funkčního celku. Navržený model projektu spočívající ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru je významným počinem všech partnerů ve snaze rozvinout centrum krajského města Zlín.
Kromě dopravního terminálu ve Zlíně se plánuje také výstavba dopravního terminálu v nedalekých Vizovicích. Významně se změní i Otrokovice. V místě pod kvítkovickou křižovatkou, kde se železnice kříží se dvěma významnými silničními komunikacemi a meziměstskou trolejbusovou tratí, budou vlaky projíždět po dvoukolejné trati mimoúrovňovým tunelovým křížením na zcela nové nádraží. Modernizovaná trať mezi Otrokovicemi a Zlínem by měla být dvojkolejná, z nového terminálu ve Zlíně do Vizovic pak bude jednokolejná s výhybnami. U obchodního domu v Prštném se má navíc vybudovat velká mimoúrovňová křižovatka, která převede silniční dopravu nadjezdem nad železnicí a řekou Dřevnicí do lokality Rybníky s napojením na Jižní svahy.
Zdroje: Statutární město Zlín, Zlínský kraj
Další články této rubriky
Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně
15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »
Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti
11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »
Pantografy čeká poslední měsíc
9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »