Železničář / Zpravodajství / Cestování opět komplikují opravy tratí
Cestování opět komplikují opravy tratí
15.4.2016 – autor: MARTIN HARÁK
Sotva se lidé vzpamatovali z loňské nebývalé porce výluk na železnici, dopravu zasáhla další omezení. Pomineme-li požár v Bohumíně a následná omezení, hned na začátku dubna se začal opravovat úsek z Opavy do Krnova. Kompletní rekonstrukce potrvá až do prosince a vlaky budou nahrazeny autobusy. Od 18. dubna čeká také cestující na trati z Hradce Králové do Jaroměře jedna z největších výluk letošního jara a léta.
Po nepředpokládaném omezení dopravy v souvislosti požárem bohumínského ústředního stavědla, začínají další zásadní výluky, které se dotknou řady cestujících. Na silně vytížené jednokolejné trase Pardubice - Jaroměř musí projít nezbytnou úpravou kolejové zhlaví v Předměřicích nad Labem a Smiřicích. Oprava přinese zvýšení traťové rychlosti na 120 km/h. Až do 2. srpna zde však bude přerušen železniční provoz a vlaky budou nahrazeny autobusy.
Malé opravy skončí, aby začala velká
Železničáři z královéhradeckého regionu jsou v pohotovosti, ale není důvod k žádným obavám, protože jakousi zkušební rozcvičkou prošli už v loňském roce. To jsme zažili extrémní nárůst výlukové činnosti v celém kraji a náhradní autobusová doprava musela zvládnout velký nápor cestujících. Podle Královéhradeckých ale všechny „malé“ výluky na tratích 020 a 030 skončí nejpozději v neděli 17. dubna, aby v pondělí 18. 4. mohla začít hlavní akce, která významně ovlivní cestování z krajského města směrem na Trutnov a Liberec.
Tomáš Fiala z ROC Hradec Králové zdůraznil, že novinkou jsou mimo jiné podrobné informační letáky vylepované do všech tamních vlakových souprav. Důvod? Běžných plakátů nebo tabulí si lidé ve spěchu na vlak nevšimnou, zato letáky ve vlaku jsou ale na očích každému a lidé si je mohou v klidu přečíst. Kvůli silniční uzavírce na trase a delší jízdní době autobusů nebude až na výjimky zajištěno přímé spojení mezi Prahou a Trutnovem, respektive Pardubicemi a Libercem. Prioritou je totiž zachování jízdního řádu spojů z Hradce Králové do Prahy, Pardubic, Týniště nad Orlicí a Jaroměře.
Na výlukové trase jsou zřízeny čtyři autobusové linky. Zcela výjimečný je expresní spoj Pardubice – Jaroměř, který bude kopírovat trasu rychlíku do Liberce s tím rozdílem, že odjíždí o 12 minut dříve z Pardubic a nezajíždí do Hradce Králové. Cestující, kteří míří na tyto spoje například z Moravy, budou muset použít včasnější přípoje. „Každému doporučuji plánování cesty například přes internetový vyhledávač idos nebo mobilní aplikaci Můj vlak. Navíc posilujeme po celou dobu výluky v koncových stanicích provozní personál, který bude našim zákazníkům plně k dispozici,“ doplnila manažerka ZAP Pardubice Eva Medunová.
Ve Slezsku vlaky nepojedou až do prosince
Další neméně zásadní výlukou prochází od 1. dubna třicetikilometrový traťový úsek z Opavy do Krnova. Celková oprava za zhruba 860 milionů korun čeká jak kolejový svršek, tak i spodek, který po rekonstrukci umožní jezdit vlakům rychlostí až 120 km/h. Zmodernizováno bude i zabezpečovací zařízení a železniční přejezdy. Obnovy dozná řada stanic a zastávek, leckde se objeví nová nástupiště nebo vylepšené prostory pro cestující.
Zákazníci Českých drah si až do 7. prosince budou mezi slezskou metropolí a Krnovem zvykat na jiný režim cestování. V celém úseku platí zvláštní výlukový jízdní řád, který obsahuje oproti železniční dopravě různé anomálie. Základní změnou je zřízení speciální expresní autobusové linky mezi Opavou východ a Bruntálem, která slouží pro bezkolizní návoz cestujících směřujících z Ostravy do Moravského Berouna, Valšova a dalších destinací směrem na Olomouc. „Expresní autobus jsme zavedli kvůli silnému provozu na místních silnicích. Měli jsme obavu, že by tento spoj mohl být zajížděním do Krnova často zpožděný, proto jsme volili trasu mimo město. Z podobných důvodů byl zaveden pro cestující z Krnova směrem na Ostravu pomocný rychlíkový autobus, který odjíždí deset minut před odjezdem vlaku, neboť na paralelně vedoucí silnici jsou během výluky všechny železniční přejezdy vypnuté a silniční vozidla musí na přejezdech povinně zastavovat na značce stop,“ vysvětil opavský přednosta osobní stanice Lubomír Mendrok.
Aby se co nejvíce cestujícím usnadnila jízda, jsou jak na opavském východním nádraží, tak i v Krnově trvale k dispozici vyškolení zaměstnanci ZAP Ostrava, kteří nasměrují cestující do konkrétních spojů. Vzhledem k tomu, že je dlouhodobě mimo provoz i stanice Opava západ, byla v přilehlé ulici zřízena jak zastávka náhradní dopravy, tak v bývalé pekárně otevřena pokladna ČD. „Na každém spoji jezdí za rychlíky jeden nízkopodlažní autobus, který je určen pro maminky s kočárky nebo imobilní cestující. Tato vozidla mají přívěsný vozík, do něhož je možné naskládat kola nebo kurýrní zásilky,“ doplnil Mendrok.
Další články této rubriky
Obnova trati pod Vyšehradem zvýší kapacitu
2.10.2024 - Správa železnic připravuje zkapacitnění frekventované trati mezi pražským hlavním a smíchovským nádražím. Vyhlásila už výběrové řízení na projektanta úprav úseku mezi jižním vyústěním vinohradských tunelů a začátkem… »
Bohumín se stal centrem pravidelných obnov osobních vozů
28.9.2024 - Středisko údržby Bohumín začalo už na podzim minulého roku provádět pravidelné obnovy osobních vozů. Do té doby byla činnost servisu v tomto středisku zaměřena především na základní nižší stupně údržby a korektivní… »
První tři kilometry nové tratě z Prahy do Kladna jsou v provozu
27.9.2024 - Přestože byla rekonstrukce Negrelliho viaduktu zmiňována jako počátek výstavby moderní trati z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště, první faktická novostavba trati, jež nahrazuje původní zastaralou jednokolejnou a neelektrifikovanou… »