Železničář / Zpravodajství / Českým drahám opět přibyli cestující
Českým drahám opět přibyli cestující
22.8.2019 – autor: JOSEF HOLEK
Počty cestujících ve vlacích ČD už několik let rostou. V loňském roce České dráhy přepravily více než 179 milionů cestujících a letos za první půlrok jich evidují již 91,6 milionu, což představuje nárůst o 2,5 procenta. Díky tržbám z jízdenek se národní dopravce může pochlubit i ziskem 300 milionů korun.

Meziroční nárůst 2,5 procenta vykázala statistika počtu cestujících, kteří v prvních šesti měsících letošního roku cestovali vlaky Českých drah. Spoje využilo 91,6 milionu cestujících, za celý rok 2018 jich bylo 179 milionů. Například na klíčových relacích z Prahy na Ostravsko, do Brna a Českých Budějovic jsou nárůsty až dvouciferné.
„Za prvních šest měsíců s námi cestovalo o 2,2 milionu zákazníků více než loni,“ upřesnil Radek Dvořák, místopředseda Českých drah. „Největší nárůsty jsou přitom tradičně v příměstské dopravě, ale také na klíčových dálkových relacích,“ dodal. Zhruba patnáctiprocentní růst ČD pozorují nejen mezi Prahou a Českými Budějovicemi, ale i mezi Prahou a Olomoucí anebo Ústím nad Labem. Největší zvýšení zájmu o cestování vlaky v řádu desítek procent pak ČD evidují například mezi Prahou a Táborem. „Tržby z přepravy a důsledná kontrola nákladů nám pomohly překročit pololetní plán a dostat mateřské České dráhy do zisku přes 300 milionů korun,“ vypočítal Dvořák. Velmi dobrý výsledek vykáže i celá Skupina ČD. Zveřejněn bude na začátku září.
Kvalitní servis i vozidlový park
Důvodů, proč má železniční doprava rok od roku více příznivců, je podle Dvořáka několik. Primárně se v posledních letech výrazně zlepšila kvalita vozidlového parku a také servis poskytovaný zákazníkům. „České dráhy investovaly do vlaků desítky miliard korun, zmodernizovaly odbavovací systémy a do stovek spojů zavedly bezplatné wi-fi připojení k internetu. Velké oblibě se například těší i mobilní aplikace Můj vlak, mimochodem nedávno oceněná prestižním oceněním Internet Effectiveness Awards 2019. Velmi dobře se etablovala i nově spuštěná aplikace Vlakem na výlet, která za pár týdnů provozu nasbírala téměř sto tisíc uživatelů,“ připomněl Dvořák.
Vlaky versus automobily
Podíl železniční dopravy na celkovém přepravním výkonu je v České republice zhruba 7,3 procenta a ČD systematicky pracují na jeho navýšení. „Náš investiční plán proto počítá s tím, že v příštích pěti letech nakoupíme vozidla za zhruba čtyřicet miliard korun. Desítky nových vozů, ale i ucelených jednotek se již vyrábějí. Jde například o padesát vozů pro dálkovou dopravu, pět netrakčních jednotek pro Moravskoslezský kraj a 31 elektrických jednotek pro linku spěšných vlaků Plzeň – Cheb – Karlovy Vary, linku Klatovy – Plzeň – Beroun, pro Kraj Vysočina a Jihočeský kraj. Do budoucna pak může železniční dopravu ještě více zatraktivnit výstavba vysokorychlostních tratí a s tím související zkracování jízdních dob, což už dnes dělá železnici konkurenceschopnější vůči silniční dopravě.“ Například jízdní doba z Prahy do Plzně se blíží jedné hodině a z Prahy do Českých Budějovic se zkrátila na dvě hodiny. „Díky tomu se řada nových cestujících rekrutuje z dosavadních uživatelů aut. Pomůže nám i zkvalitnění a zkapacitnění infrastruktury, které bude mít pozitivní vliv na zvýšení spolehlivosti spojů,“ uzavřel Dvořák.
Další články této rubriky
Časopis Železničář po mnoha desetiletích skončil
30.4.2025 - Dubnové číslo Železničáře, které vyšlo 3. 4., je tak trochu zvláštní. Ne snad svým obsahem, ten je jako obvykle věnován novinkám a dění na Českých drahách a na železnici obecně. Výjimečné je toto vydání tím, že se jedná… »
Uspořádali jsme odborný seminář pro stipendisty
30.4.2025 - Na konci března jsme pro naše stipendisty uspořádali ČD Akademii, abychom je podpořili v jejich odborném rozvoji a přípravě na práci strojvedoucí. Odborného semináře se zúčastnila skupinka stipendistů, kteří studují na našich… »
Libeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoru
28.4.2025 - Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní… »