Železničář / Zpravodajství / Českým drahám opět přibyli cestující
Českým drahám opět přibyli cestující
22.8.2019 – autor: JOSEF HOLEK
Počty cestujících ve vlacích ČD už několik let rostou. V loňském roce České dráhy přepravily více než 179 milionů cestujících a letos za první půlrok jich evidují již 91,6 milionu, což představuje nárůst o 2,5 procenta. Díky tržbám z jízdenek se národní dopravce může pochlubit i ziskem 300 milionů korun.
![Českým drahám opět přibyli cestující](/assets/zeleznicar/hlavni-zpravy/cestujici712_4.jpg)
Meziroční nárůst 2,5 procenta vykázala statistika počtu cestujících, kteří v prvních šesti měsících letošního roku cestovali vlaky Českých drah. Spoje využilo 91,6 milionu cestujících, za celý rok 2018 jich bylo 179 milionů. Například na klíčových relacích z Prahy na Ostravsko, do Brna a Českých Budějovic jsou nárůsty až dvouciferné.
„Za prvních šest měsíců s námi cestovalo o 2,2 milionu zákazníků více než loni,“ upřesnil Radek Dvořák, místopředseda Českých drah. „Největší nárůsty jsou přitom tradičně v příměstské dopravě, ale také na klíčových dálkových relacích,“ dodal. Zhruba patnáctiprocentní růst ČD pozorují nejen mezi Prahou a Českými Budějovicemi, ale i mezi Prahou a Olomoucí anebo Ústím nad Labem. Největší zvýšení zájmu o cestování vlaky v řádu desítek procent pak ČD evidují například mezi Prahou a Táborem. „Tržby z přepravy a důsledná kontrola nákladů nám pomohly překročit pololetní plán a dostat mateřské České dráhy do zisku přes 300 milionů korun,“ vypočítal Dvořák. Velmi dobrý výsledek vykáže i celá Skupina ČD. Zveřejněn bude na začátku září.
Kvalitní servis i vozidlový park
Důvodů, proč má železniční doprava rok od roku více příznivců, je podle Dvořáka několik. Primárně se v posledních letech výrazně zlepšila kvalita vozidlového parku a také servis poskytovaný zákazníkům. „České dráhy investovaly do vlaků desítky miliard korun, zmodernizovaly odbavovací systémy a do stovek spojů zavedly bezplatné wi-fi připojení k internetu. Velké oblibě se například těší i mobilní aplikace Můj vlak, mimochodem nedávno oceněná prestižním oceněním Internet Effectiveness Awards 2019. Velmi dobře se etablovala i nově spuštěná aplikace Vlakem na výlet, která za pár týdnů provozu nasbírala téměř sto tisíc uživatelů,“ připomněl Dvořák.
Vlaky versus automobily
Podíl železniční dopravy na celkovém přepravním výkonu je v České republice zhruba 7,3 procenta a ČD systematicky pracují na jeho navýšení. „Náš investiční plán proto počítá s tím, že v příštích pěti letech nakoupíme vozidla za zhruba čtyřicet miliard korun. Desítky nových vozů, ale i ucelených jednotek se již vyrábějí. Jde například o padesát vozů pro dálkovou dopravu, pět netrakčních jednotek pro Moravskoslezský kraj a 31 elektrických jednotek pro linku spěšných vlaků Plzeň – Cheb – Karlovy Vary, linku Klatovy – Plzeň – Beroun, pro Kraj Vysočina a Jihočeský kraj. Do budoucna pak může železniční dopravu ještě více zatraktivnit výstavba vysokorychlostních tratí a s tím související zkracování jízdních dob, což už dnes dělá železnici konkurenceschopnější vůči silniční dopravě.“ Například jízdní doba z Prahy do Plzně se blíží jedné hodině a z Prahy do Českých Budějovic se zkrátila na dvě hodiny. „Díky tomu se řada nových cestujících rekrutuje z dosavadních uživatelů aut. Pomůže nám i zkvalitnění a zkapacitnění infrastruktury, které bude mít pozitivní vliv na zvýšení spolehlivosti spojů,“ uzavřel Dvořák.
Další články této rubriky
ČD kvůli nehodě zkontrolovaly lehátkové vozy Bcmz
23.7.2024 - V návaznosti na následky tragické nehody v Pardubicích přistoupily České dráhy k mimořádným prohlídkám lehátkových vozů řady Bcmz834. V rámci těchto kontrol byla u vozu provedena i stlačovací zkouška ve zkušebně kolejových… »
V Hodoníně se vzpomínalo na příjezd T. G. Masaryka
17.7.2024 - Město Hodonín si v červnu připomnělo 100. výročí návštěvy svého nejvýznamnějšího rodáka a prvního Československého prezidenta Tomáše Garriguea Masaryka. Ten navštívil rodné město 18. června 1924. S událostí se pojila… »
Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně
15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »