Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / České dráhy zajistí regionální dopravu v Olomouckém kraji

České dráhy zajistí regionální dopravu v Olomouckém kraji

9.4.2019 – autor: MARTIN HARÁK

Zastupitelstvo Olomouckého kraje odsouhlasilo záměr zadat regionální železniční obslužnost na následující roky Českým drahám. Příslušné smlouvy se budou schvalovat v průběhu dubna. Olomoucký kraj si formou přímého zadání objednává dopravní obslužnost ve třech provozních souborech.

České dráhy zajistí regionální dopravu v Olomouckém kraji

V motorové trakci jde o soubory nazvané Haná a Sever, kde České dráhy zajistí dopravní obslužnost do konce platnosti jízdního řádu 2028/2029. V elektrické trakci se soubor nazývá Elektrická síť – střed a Elektrická síť – nová infrastruktura, je omezena datem

31. 12. 2022, neboť novou infrastrukturou se rozumí chystaná elektrizace trati Olomouc – Uničov – Šumperk, která by měla být hotova právě do konce roku 2022.

Od ledna 2020 bude železniční regionální doprava na území Olomouckého kraje v rukou národního dopravce, kde kraj primárně požaduje odbavování cestujících tarifem IDSOK (Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje). Všechna vozidla budou vybavena systémem GPS pro sledování pohybu na trati a plánuje se úzká spolupráce mezi regionálním dispečinkem Českých drah a centrálním dispečinkem IDSOK. Mimo zmiňovaný systém GPS mají být vozidla a jednotky vybaveny audiovizuálním informačním systémem, informačními LCD panely a u motorových jednotek řady 814 Regio­Nova a 646 Stadler technici instalují wi-fi včetně elektrických zásuvek pro dobíjení drobných elektrických přístrojů. Nejen u Stadlerů odkoupených od německých drah, ale i RegioNov a také malých motoráků řady 810 budou doplněny háky na umístění jízdních kol. Modernizace železničních vozidel se uskuteční postupně podle provozních kapacit opraven a dílen.

Provozní soubory Haná a Sever

V souboru Haná pojedou motorové vlaky nejen na území Olomouckého, ale i sousedního Pardubického kraje. Konkrétně jde o tratě 017 a 271, kde RegioNovy budou zajíždět z Prostějova přes Dzbel až na Pardubicko, konkrétně do Moravské Třebové. Malé motorové vozy řady 810 RegioMouse se vydají po tratích 273 a 274 z Prostějova do Červenky, respektive Mladče. Stadlery řady 646 pak zajistí provoz na trase z Olomouce do Drahanovic. V soboru nazvaném Sever se objeví celá řada vozidel. Po tratích 291 a 292 budou provozovány spěšné vlaky v úseku Zábřeh na Moravě – Jeseník se soupravami vozů řad Bd a Bdtee v čele s modernizovanými Brejlovci řady 750.7, motoráčky řady 810 obslouží tratě 294 Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem a 297 Mikulovice – Zlaté Hory. Vozy RegioMouse se navíc kombinovaně podělí se Stadlery o zajištění dopravy na tratích 292 ze Šumperku do Jeseníku a 295 z Lipové lázní do Javorníku ve Slezsku. Výhradní provoz bývalých německých jednotek má být na traťovém úseku 310 z Olomouce do Moravského Berouna. Vozbu doplní dvojdílné motorové jednotky RegioNova na mezikrajské trase trati 292 z Jeseníku přes polské Gluchołazy do Krnova.

Elektrická síť zatím s diesely

I přes pojmenování souboru Elektrická síť se do konce roku 2022 bude na trati 290 z Olomouce přes Uničov do Šumperku jezdit v motorové trakci. Proto právě zde bylo přímé zadání omezeno na období od 1. ledna 2020 do 31. prosince 2022. Během několika let se uskuteční rozsáhlé výluky v rámci modernizace a elektrizace celé trati. Do té doby se zde objeví jak trojdílné RegioNovy řady 814.2, tak motorové vozy řady 843 s přívěsnými vagony. Podobný motorový vůz řady 842 je současně naplánován na spojovací úsek elektrizované trati 300 z Nezamyslic do Vyškova na Moravě. Moderní elektrické nízkopodlažní RegioPantery řady 640 se podělí o vozbu s Peršingy řady 163 s třívozovými soupravami z vozů Bdt na dlouhém rameni hned tří tratí (291, 270 a 301) z Koutů nad Desnou přes Šumperk, Olomouc a Prostějov do Nezamyslic. Stávající pantografy řady 460 zůstanou v provozu mezi Olomouckým, Zlínským a Moravskoslezským krajem na tratích 270 a 280 mezi Olomoucí, Přerovem, Vsetínem a Střelnou, respektive mezi Hranicemi na Moravě a Suchdolem nad Odrou.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 3

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika