Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / České dráhy vypsaly trojici soutěží na dodávku moderních vlaků

České dráhy vypsaly trojici soutěží na dodávku moderních vlaků

18.4.2016 – autor: PETR SLONEK

České dráhy se chystají na postupné otevírání trhu dálkové železniční dopravy v ČR a připravují si proto podmínky pro nezbytnou obnovu vozidlového parku. Učinily všechny potřebné kroky k vyhlášení zakázek na dodávku rychlíkových vozů pro mezistátní vlaky, motorových jednotek pro domácí rychlíkové spoje a elektrických jednotek pro vnitrostátní rychlíky. S vítězi dopravce nejprve uzavře rámcové smlouvy a teprve bude objednávat jednotlivá vozidla.

České dráhy vypsaly trojici soutěží na dodávku moderních vlaků

České dráhy se díky tomuto postupu lépe připraví na budoucí soutěže i na čerpání evropských fondů, z nichž má být velká část nákupu nových vlaků financována. Aktuálně společnost přichystala hned několik soutěží na obnovu vozidlového parku.

Pořídíme nové vagony pro mezistátní vlaky EC/IC

Dopravce poptává až 50 komfortních rychlíkových osobních vozů pro mezistátní vlaky s rychlostí nejméně 200 km/h. „Kvůli rostoucímu počtu vlaků s nejvyšší rychlostí 160 km/h a na zahraničních tratích dokonce i více musíme doplnit vozidlový park o další osobní vozy splňující nejvyšší nároky na provoz rychlostí alespoň 200 km/h,“ objasnil předseda představenstva ČD Pavel Krtek. „Půjde o rámcovou smlouvu, ze které vzejde vždy pouze tolik vozů, kolik jich budeme potřebovat pro připravované spoje,“ upozornil.

Dopravce plánuje nasadit tento typ vozů na mezistátní vlaky EuroCity/InterCity. Největší uplatnění by měly najít na lince Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. Vozy budou objednány jako velkoprostorové s různým uspořádáním, např. jako vozy 1. nebo 2. třídy, pro přepravu osob na invalidních vozících nebo s místy pro uložení jízdních kol. „Odpovídat musí současným nejvyšším standardům a uspořádání vnitřního interiéru našemu aktuálnímu designmanuálu, včetně moderního řešení informačního systému,“ popsal řešení vozů Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu. 

Poptávka je i po rychlých motorácích

Za stejných podmínek ČD hledají dodavatele až 30 moderních bezbariérových motorových jednotek pro domácí rychlíkové spoje. „S vítězem soutěže uzavřeme rámcový kontrakt, který nám umožní odebrat jen přesně stanovený potřebný počet jednotek v konfiguraci podle požadavku zadavatele veřejné služby pro linky, na něž uzavřeme příslušné smlouvy o dopravní obslužnosti,“ řekl Pavel Krtek.

Pro konkrétní spoje mohou být jednotky v různé konfiguraci například jako dvou nebo třívozové s kapacitou 120 nebo 180 míst. Jejich výroba bude záviset na požadavcích zadavatele veřejné dopravy pro konkrétní linku. Všechny soupravy však budou mít společné prvky. „Motorové jednotky musí být konstruované pro rychlost nejméně 140 km/h. Stejně jako současné moderní soupravy budou klimatizované a bezbariérové. Velká část vnitřního prostoru včetně nástupních plošin bude nízkopodlažní,“ vyjmenoval náležitosti Michal Štěpán.

Jednotky budou vybaveny moderním audiovizuálním informačním systém s monitory LCD. Využití přenosné elektroniky cestujících pro práci nebo relax umožní vybavení elektrickými zásuvkami 230 V a USB konektory stejně jako wi-fi zařízení pro šíření internetu. Vlak musí nabízet i dostatek místa pro uložení kočárků, jízdních kol nebo jiných objemných zavazadel.

Odebere se jen tolik vozů, kolik bude skutečně třeba

Dopravce také začal vybírat dodavatele až dvou desítek moderních bezbariérových elektrických jednotek pro vnitrostátní rychlíkové spoje. Stejně jako u předchozích projektů s vítězem soutěže uzavřou rámcový kontrakt, který ČD umožní odebrat až 20 elektrických jednotek v předpokládané výši přibližně 4,6 miliardy Kč. Dodávky souprav, které budou zahrnovat detailní specifikaci pro konkrétní jednotky například v počtu vozů a kapacitě jednotek, pak vyjdou z požadavků objednavatele na stanovené lince. „Necháme opět vyrobit pouze takový počet vlaků a v takové konfiguraci, kolik jich budeme potřebovat na příslušný výkon objednaný naším zákazníkem. Předpokládáme rovněž možnost využití dotačních titulů,“ zdůraznil Pavel Krtek. 

Přestože ČD počítají s variabilitou při objednání jednotek pro konkrétní linky, výrobce musí v soutěži splnit řadu podmínek a parametrů stanovených pro nové vlaky. „Nízkopodlažní vlaky musí jezdit rychlostí nejméně 160 km/h. Samozřejmostí je klimatizace. Vlaky musí mít wi-fi a rovněž vhodný prostor pro automat na občerstvení. Ve velkoprostorových oddílech musí být sedačky za sebou se sklopnými stolky i proti sobě se stoly s rozložitelnými křídly tak, aby měli cestující možnost výběru místa,“ podotkl Michal Štěpán.

Co se chystá za nákup

- až 50 kusů moderních expresních vozů pro mezinárodní dálkovou dopravu s rychlostí nejméně 200 km/h, například pro linku Praha - Pardubice - Brno - Bratislava - Budapešť;

- až 20 kusů elektrických motorových jednotek především pro vnitrostátní rychlíky;

- až 30 kusů motorových jednotek pro vnitrostátní rychlíky na neelektrifikovaných tratích.


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 4.8

Další články této rubriky

ČD podepsaly dodatek se Středočeským krajemČD podepsaly dodatek se Středočeským krajem

8.5.2024 - Středočeský kraj prodloužil smlouvu s Českými drahami na provoz na neelektrifikovaných tratích do roku 2034. Vypršet měla po deseti letech, tedy v prosinci 2029. Výměnou za její prodloužení ČD investují do vozového parku na… »

Kauza Falcon definitivně skončilaKauza Falcon definitivně skončila

7.5.2024 - Společnosti RegioJet a České dráhy oznámily počátkem dubna dosažení dohody o ukončení všech sporů souvisejících s kauzou Falcon, které zahrnovaly i soudní spor o náhradu újmy ve výši 716 977 278 Kč s příslušenstvím. … »

Z Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spojZ Prahy vyrazil do Bruselu nový noční spoj

5.5.2024 - Díky spolupráci společnosti České dráhy a nizozemsko-belgického dopravce European Sleeper se v úterý 26. března na svou první cestu z pražského hlavního nádraží vydal nový noční vlak do Bruselu. Symbolicky po dvaceti letech… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika