Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / České dráhy stojí čištění graffiti miliony korun

České dráhy stojí čištění graffiti miliony korun

21.3.2022 – autor: JOSEF HOLEK, LUKÁŠ KUBÁT Foto: JOSEF HOLEK

Na přelomu roku vzrostl v Praze a okolí počet útoků vandalů na vlaky Českých drah. Dopravce pak musí pomalované soupravy stáhnout z provozu, což se pochopitelně negativně projeví na přepravní kapacitě. Zároveň ČD vynakládají nemalé finanční prostředky na likvidaci škod způsobených sprejery. Proto dále posilují ostrahu.

České dráhy stojí čištění graffiti miliony korun

Částky v řádech milionů korun musejí ČD každý rok vynaložit na likvidaci sprejery poničených vlaků. Jen v roce 2021 evidují více než čtyři sta případů graffiti na svých vozidlech a škoda vzniklá v souvislosti s jejich odstraňováním převýšila sumu 6 milionů korun. Na přelomu roku navíc dopravce zaznamenal zvýšenou intenzitu útoků sprejerů – eviduje už 16 případů a náklady na odstranění přesáhly 1,1 milionu korun. S objednateli dopravce nyní řeší optimální možnosti, jak soupravy co nejrychleji vyčistit a přitom zachovat přepravní kapacitu. Sprejeři jsou nejaktivnější hlavně v Praze a okolí. Právě odsud je hlášena většina posledních případů. Graffiti byla pomalována plocha o velikosti více než tisíc metrů čtverečních, tedy plocha o velikosti téměř celého hokejového hřiště.
 
Vítají snahu ČD
„Vandalismus ve veřejné dopravě nás samozřejmě velice trápí. Boj se sprejerskými útoky na vlaky v Praze a okolí stojí všechny mnoho energie, která by se dala věnovat do dalšího vylepšování cestovního komfortu. S tímto nešvarem se rozhodně nehodláme smířit. Jsem přesvědčen, že čím kratší dobu budou nelegální výtvory na vlacích jezdit, tím menší bude i motivace sprejerů dál poškozovat cizí majetek,“ řekl ředitel ROPID Petr Tomčík. 
Jak nastínil Tomčík, pomalované vlaky mají velký vliv i na komfort cestování. Kvůli zajištění čištění musí České dráhy soupravy na určitou dobu stáhnout z provozu, což má nepříznivý vliv na přepravní kapacitu. „Snažíme se, abychom tuto dobu co nejvíce zkrátili, nicméně některá sprejerská díla jsou v poslední době natolik rozsáhlá, že čištění trvá déle než obvykle. V provozu se to pak projeví například nasazením jedné soupravy CityElefant místo dvou spojených,“ vysvětlil Jakub Goliáš, ředitel Oblastního ředitelství osobní dopravy Střed ČD. „S objednateli dopravy proto aktuálně hledáme vhodné řešení, které nám umožní posprejovanou soupravu na nezbytně nutnou dobu odstavit, řádně a rychle ji vyčistit a poté ji vrátit do jejího pravidelného oběhu,“ doplnil.
České dráhy se v souvislosti s rostoucím počtem graffiti na svých vozidlech rozhodly posílit fyzickou ostrahu objektů, ve kterých k útokům na vlaky dochází. Například tím, že tyto objekty hlídají zaměstnanci bezpečnostních agentur. „Ničení vozidel veřejné dopravy graffiti je dlouhodobý problém. Vzhledem k tomu, že vozidla slouží široké veřejnosti, lze podle mého názoru jen těžko docílit toho, že by vandalismus v této podobě zcela vymizel, ale vítám snahu Českých drah v hledání způsobů, jak tuto trestnou činnost co nejvíce eliminovat,“ uvedl ředitel IDSK Zdeněk Šponar


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika