Železničář / Zpravodajství / České dráhy stojí čištění graffiti miliony korun
České dráhy stojí čištění graffiti miliony korun
21.3.2022 – autor: JOSEF HOLEK, LUKÁŠ KUBÁT Foto: JOSEF HOLEK
Na přelomu roku vzrostl v Praze a okolí počet útoků vandalů na vlaky Českých drah. Dopravce pak musí pomalované soupravy stáhnout z provozu, což se pochopitelně negativně projeví na přepravní kapacitě. Zároveň ČD vynakládají nemalé finanční prostředky na likvidaci škod způsobených sprejery. Proto dále posilují ostrahu.
Částky v řádech milionů korun musejí ČD každý rok vynaložit na likvidaci sprejery poničených vlaků. Jen v roce 2021 evidují více než čtyři sta případů graffiti na svých vozidlech a škoda vzniklá v souvislosti s jejich odstraňováním převýšila sumu 6 milionů korun. Na přelomu roku navíc dopravce zaznamenal zvýšenou intenzitu útoků sprejerů – eviduje už 16 případů a náklady na odstranění přesáhly 1,1 milionu korun. S objednateli dopravce nyní řeší optimální možnosti, jak soupravy co nejrychleji vyčistit a přitom zachovat přepravní kapacitu. Sprejeři jsou nejaktivnější hlavně v Praze a okolí. Právě odsud je hlášena většina posledních případů. Graffiti byla pomalována plocha o velikosti více než tisíc metrů čtverečních, tedy plocha o velikosti téměř celého hokejového hřiště.
Vítají snahu ČD
„Vandalismus ve veřejné dopravě nás samozřejmě velice trápí. Boj se sprejerskými útoky na vlaky v Praze a okolí stojí všechny mnoho energie, která by se dala věnovat do dalšího vylepšování cestovního komfortu. S tímto nešvarem se rozhodně nehodláme smířit. Jsem přesvědčen, že čím kratší dobu budou nelegální výtvory na vlacích jezdit, tím menší bude i motivace sprejerů dál poškozovat cizí majetek,“ řekl ředitel ROPID Petr Tomčík.
Jak nastínil Tomčík, pomalované vlaky mají velký vliv i na komfort cestování. Kvůli zajištění čištění musí České dráhy soupravy na určitou dobu stáhnout z provozu, což má nepříznivý vliv na přepravní kapacitu. „Snažíme se, abychom tuto dobu co nejvíce zkrátili, nicméně některá sprejerská díla jsou v poslední době natolik rozsáhlá, že čištění trvá déle než obvykle. V provozu se to pak projeví například nasazením jedné soupravy CityElefant místo dvou spojených,“ vysvětlil Jakub Goliáš, ředitel Oblastního ředitelství osobní dopravy Střed ČD. „S objednateli dopravy proto aktuálně hledáme vhodné řešení, které nám umožní posprejovanou soupravu na nezbytně nutnou dobu odstavit, řádně a rychle ji vyčistit a poté ji vrátit do jejího pravidelného oběhu,“ doplnil.
České dráhy se v souvislosti s rostoucím počtem graffiti na svých vozidlech rozhodly posílit fyzickou ostrahu objektů, ve kterých k útokům na vlaky dochází. Například tím, že tyto objekty hlídají zaměstnanci bezpečnostních agentur. „Ničení vozidel veřejné dopravy graffiti je dlouhodobý problém. Vzhledem k tomu, že vozidla slouží široké veřejnosti, lze podle mého názoru jen těžko docílit toho, že by vandalismus v této podobě zcela vymizel, ale vítám snahu Českých drah v hledání způsobů, jak tuto trestnou činnost co nejvíce eliminovat,“ uvedl ředitel IDSK Zdeněk Šponar
Další články této rubriky
Nádraží v Klatovech projde kompletní rekonstrukcí
5.2.2025 - Správa železnic počátkem prosince zahájila celkovou rekonstrukci nádražní budovy v Klatovech. Obnovou projde jak odbavovací hala, tak i obě křídla památkově chráněného objektu. Stavba přinese účelnější využití interiéru… »
Začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová
1.2.2025 - Na přelomu roku začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Správa železnic tak zahájila jednu z nejvýznamnějších staveb za 17,132 miliardy korun. Staví se za provozu. Soutěž vyhrály společnosti Eurovia CZ; Strabag Rail;… »
Dopravce splnil podmínky dle normy ISO 50001
31.1.2025 - Na základě Českým drahám udělených certifikací dle normy ISO 50001 se od 25. až 29. listopadu 2024 uskutečnil recertifikační audit zaměřený na plnění požadavků implementace normy v oblasti hospodaření s energií smluvně… »