Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy

České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy

20.11.2024

Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24. listopadu na vybrané pravidelné vlaky na jižní Moravě. Železniční fanoušci, odborná a laická veřejnost si tak mohou připomenout jeden z příkladů úspěšné produkce motorových lokomotiv u nás.

České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy

Lokomotiva bude přidána do souprav některých Slováckých expresů, konkrétně na neelektrifikovaném úseku mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Luhačovicemi a také na dva spěšné vlaky spojující Staré Město s Brnem.
Lokomotivy s maximální rychlostí 100 km/h a s výkonem 1 103 kW (1 500 koní) měly elektrický přenos výkonu. Vybaveny byly motorem K 6 S 310 DR a trakčním dynamem TD 802. Výroba probíhala v závodě ČKD v pražské Libni. Prototyp T 478.1001 opustil továrnu v listopadu 1964. V letech 1967 až 1971 probíhala sériová výroba. Vyrobeno bylo celkem 230 strojů vybavených parním agregátem PG 500 pro vytápění osobních souprav a dalších 82 lokomotiv určených jen pro nákladní dopravu bez topného agregátu. Ty byly označeny řadou T 478.2, později 752.
Především v 90. letech bylo množství lokomotiv tohoto typu modernizováno. Obdržely elektronické regulátory řízení nebo elektrické topení, které nahradilo parní agregát. Některé stroje odkoupili také soukromí dopravci, a tak je lze stále vidět v provozu. ČD má ve stavu pět lokomotiv současné řady 749 s elektrickým vytápění a čtyři lokomotivy řady 751 bez elektrického vytápění, které jsou ve sbírkách ČD Muzea v Lužné u Rakovníka a využívají se pro nostalgické a turistické jízdy.
První prototyp T 478.1001, dnes 751.001-9, se konstrukčně a tvarově odlišuje od druhého prototypu a dalších sériových lokomotiv. V ČKD Praha byl vyroben pod číslem 6436. Při svém představení veřejnosti na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v roce 1966 získala Zlatou medaili. Lokomotiva byla v pravidelném provozu u ČSD a ČD do roku 1986, kdy byla odstavena. Po následné opravě v brněnském depu byla uvedena do provozuschopného stavu a v roce 2002 byla prohlášena chráněnou památkou. Nyní je muzejním strojem a starají se o ni fanoušci ze strojové stanice v Tišnově. V péči zmíněné skupiny nadšenců je od roku 2013. Díky jejich úsilí se podařilo odstranit i následky havárie motoru z roku 2019. Od roku 2021 je tak znovu vedena jako provozní i s původním šestiválcem s výrobním číslem 2619/1963.

Pátek 22. listopadu
•    Sp 1767 Brno hl. n. (13:28) – Staré Město u Uherského Hradiště (15:26)

Sobota 23. listopadu
•    R 892 Veselí nad Moravou (7:00) – Staré Město u Uherského Hradiště (7:20)
•    R 883 Staré Město u Uherského Hradiště (8:33) – Luhačovice (9:20)
•    R 888 Luhačovice (10:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (11:20)
•    R 887 Staré Město u Uherského Hradiště (12:33) – Luhačovice (13:20)
•    R 884 Luhačovice (14:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (15:20)

Neděle 24. listopadu
•    R 885 Staré Město u Uherského Hradiště (10:33) – Luhačovice (11:20 h)
•    R 886 Luhačovice (12:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (13:20 h)
•    R 889 Staré Město u Uherského Hradiště (14:33) – Luhačovice (15:20 h)
•    R 882 Luhačovice (16:31) – Staré Město u Uherského Hradiště (17:20 h)
•    Sp 1774 Staré Město u Uherského Hradiště (18:27) – Brno hl. n. (20:33 h)
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ČD otevřely v depu dílnu pro žáky nového oboruČD otevřely v depu ve Vršovicích novou dílnu pro praktickou výuku

9.12.2024 - Ve středisku údržby Českých drah v Praze-Vršovicích slouží budoucím mechanikům nová moderní učebna odborného výcviku. Přímo v prostorách depa žáci získávají potřebné praktické dovednosti. Nový učební obor Mechanik… »

V pravidelném provozu zůstává poslední pražský BanánPoslední turnusový den pro pražské Banány

8.12.2024 - Konec provozu expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných Banán se blíží. Pražské depo na konci října naposledy vystavilo na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. Od… »

SŽ rozšířila dálkový systém řízení do Českých BudějovicSŽ rozšířila dálkový systém řízení do Českých Budějovic

4.12.2024 - Správa železnic rozšířila dálkový systém řízení železniční dopravy. Od začátku října jsou do tohoto systému zapojeny stanice České Budějovice a výhybna Nemanice. Dálkově je tak řízená celá trať z Prahy přes Tábor do… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika