Železničář / Zpravodajství / České dráhy mají prezidenta. Vede tarif východ–západ
České dráhy mají prezidenta. Vede tarif východ–západ
29.7.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Když si cestující kupuje mezinárodní jízdenku, určitě nepřemýšlí o tom, jak se zahraniční dopravci vzájemně domlouvají na podmínkách přepravy, jejichž výsledkem je právě mezinárodní jízdní doklad. Pro odborníky železnic, sdružených do několika skupin pod hlavičkou Mezinárodní železniční unie UIC, je to ale denní chleba. Jedním z nich je mezinárodní tarifér Českých drah Jan Vávra, který byl na zasedání řídicí skupiny UIC tarifu východ–západ počátkem července v Košicích dokonce zvolen do nejvyšší funkce orgánu.

Zástupce českého národního dopravce se stal prezidentem tarifu, jenž určuje pravidla přepravy mezi železnicemi západní Evropy a zeměmi, které patřily do sféry vlivu bývalého Sovětského svazu.
Ve vedení orgánu vystřídal po 19 letech Němce
Jan Vávra se stal třetím lídrem v historii orgánu, který byl ustanoven v roce 1992 jako reakce na politicko-hospodářské změny z konce osmdesátých a začátku devadesátých let. Do té doby fungovala železná opona i jako hranice mezi západním (TCV, dnes NRT) a východním (EMPT) tarifem a nově vzniknuvší tarif východ–západ tyto vzájemně propojil. V prestižní funkci vystřídal německého kolegu Alexandra Masalowicze, který předsednické „žezlo“ držel dlouhých 19 let a odchází do důchodu.
Do finální volby nového prezidenta se vedle českého zástupce dostal i další německý kolega, rozhodovalo se ve volbě, jíž předcházely projevy obou uchazečů. „Věděl jsem, že musím vedle profesionality a erudice – kterou vládnou zástupci naprosté většiny členských železnic – zahrát i na diplomatickou strunu. A to se nakonec vyplatilo. Byl jsem zvolen v poměru pět ku třem v můj prospěch,“ říká Jan Vávra, k jehož zvolení přispěl i fakt, že je výtečným lingvistou. Vedle angličtiny a němčiny vládne i ruštinou.
Co všechno může novopečený prezident ovlivnit? „Prezidentská funkce je do značné míry pozice čestná, princip hlasování v rámci skupiny je zatím, například na rozdíl od orgánů EU, kde funguje přímá úměra vlivu země na váhu hlasu, založen na modelu jeden stát – jeden hlas. Na druhou stranu je to ale funkce prestižní a k doporučením předsednické železnice se při projednávání podmínek určitě přihlíží,“ vysvětluje pravomoci Jan Vávra.
Tariféři jsou výborní stratégové i diplomaté
Problematika, která se na každoročních zasedáních (ale i v mezidobí) řeší, je totiž různorodá. Podmínky přepravy se projednávají nejen na základě zájmů a připomínek jednotlivých členů, ale promlouvají do nich třeba i politicko-
-společenské události. „Například aktuální uprchlická otázka v kontextu s přepravou v rámci Schengenského prostoru,“ doplňuje Jan Vávra.
Kromě roviny právní a legislativní se řídicí skupina zabývá také praktickým rámcem, tedy konkrétními způsoby odbavení tak, aby správně fungovaly všechny dohodnuté procesy a nedocházelo k problémům třeba při vzájemném účtování. „Za důležité považuji například nalezení konsensu v otázkách, které se mohou na první pohled zdát marginální. Pro cestující jsou ale i tyto maličkosti zcela zásadní. Konkrétně mohu zmínit projekt, který bych rád na mezinárodní úrovni prosadil – grafické plánky vozů, které by zjednodušily nákup mezinárodní jízdenky, a rezervace přes internet jednoduchým kliknutím na konkrétní místo ve voze, které zákazník požaduje,“ popisuje jeden z chystaných záměrů český tarifér.
Neméně důležité je ale podle Jana Vávry prohloubení komunikace a navázání osobních vztahů mezi zástupci členských železnic. „Všechno v současné době stojí a padá na schopnosti jednat s notnou dávkou diplomacie a nalézt kompromis,“ uzavírá první prezident z Českých drah.
Další články této rubriky
Muzejní Brejlovec pomáhal s likvidací následků nehody
10.4.2025 - Legendární motorová lokomotiva T 478.3001 ze sbírky historických vozidel Českých drah pomáhala s likvidací následků nehody, která se stala na konci února nedaleko Hustopečí nad Bečvou. Při mimořádné události vykolejil nákladní… »
Bateriové RegioPantery ČD přilákaly další cestující
6.4.2025 - Čtyři bateriové jednotky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem… »
Půjčovny jízdní kol ČD Bike od letoška fungují celoročně
5.4.2025 - Půjčovny jízdních kol, které České dráhy provozují pod značkou ČD Bike, nabízejí služby od letoška nově celoročně. Provozovny fungují na nádražích ve větších městech nebo turisticky atraktivních lokalitách. Zákazníci… »