Železničář / Zpravodajství / ČD získaly desetiletý kontrakt v Olomouckém kraji
ČD získaly desetiletý kontrakt v Olomouckém kraji
2.3.2021 – autor: PETR SLONEK
České dráhy zajistí regionální dopravu v Olomouckém kraji i po roce 2022. Zástupci ČD a Olomouckého kraje podepsali začátkem ledna příslušnou desetiletou smlouvu. Kontrakt se týká provozního souboru Elektrická síť – střed a nová infrastruktura. Ten zahrnuje celkem sedm tratí v elektrické trakci, a to včetně trati Olomouc – Uničov – Šumperk, která nyní prochází elektrizací.

Po jejím dokončení se stane nejmodernější regionální tratí v republice, v úseku Olomouc – Uničov vlaky pojedou rychlostí až 160 km/h. Díky nákupu téměř tří desítek nových vlaků RegioPanter získá Olomoucký kraj nejmodernější regionální železniční dopravu v republice. „Z dohody s krajem budou těžit především cestující. V regionu nasadíme 27 nových moderních vlaků, což je rekordní číslo v rámci všech krajů. Jednotky RegioPanter, které jsou nyní ve výrobě, splňují parametry pohodlného cestování 21. století. Trať z Olomouce do Šumperka bude navíc brzy nejmodernější, nejrychlejší a nově plně elektrizovanou regionální tratí, kde bude možné jezdit pouze vlaky s evropským zabezpečovačem ETCS, a to rychlostí až 160 km/h,“ zdůraznil předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik. Smlouva je uzavřená pro období od 1. ledna 2023 do konce platnosti jízdního řádu 2031/2032. V rámci provozního souboru Elektrická síť – střed a nová infrastruktura najedou vlaky Českých drah na regionálních tratích 4,2 mil. vlakokilometrů ročně.
Miliardy do obnovy vozidel
České dráhy v rámci smlouvy investují do nákupu nových vozidel a zvýšení komfortu cestování přes čtyři miliardy korun, další více než jedna miliarda korun půjde do údržbové základny. Na regionální tratě v kraji budou elektrické jednotky RegioPanter postupně nasazovány v letech 2023 a 2024. „Je to investice, kterou uvítají především zákazníci. Ti budou moci cestovat v rámci kraje rychle a komfortně nejmodernějšími regionálními vlaky v republice,“ řekl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Jiří Ješeta.
Nové elektrické jednotky vyrábí konsorcium Škoda Transportation a Škoda Vagonka. Jedná se o moderní klimatizované bezbariérové jednopodlažní třívozové elektrické jednotky s kapacitou téměř 240 sedících cestujících. Nabídnou prostorný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými sedačkami, wi-fi připojením k internetu či elektrickými zásuvkami 230V. Umožní bezbariérový přístup pro osoby na vozíku.
Stávající smlouva na provozní soubor Elektrická síť – střed a Elektrická síť – nová infrastruktura byla uzavřena v září 2019 a platí do konce roku 2022, tedy do dokončení elektrifikace trati č. 290 Olomouc – Uničov – Šumperk. ČD s Olomouckým krajem již dříve podepsaly dvě smlouvy na období deseti let, které pokrývají tratě v motorové trakci na Hané a na Jesenicku (provozní soubor Haná a provozní soubor Sever).
Další články této rubriky
Výstavba stanice Praha-Bubny ovlivní provoz linek S4 a R44
10.3.2025 - V souvislosti s výstavbou nové stanice Praha-Bubny a pokračujících prací na Masarykově nádraží je od 3. března do 1. srpna 2025 omezen provoz na trati 091 Praha – Kralupy nad Vltavou v úseku Praha-Masarykovo nádraží –… »
Středočeský kraj a Praha vypsaly obří soutěž na provoz vlaků
6.3.2025 - Středočeský kraj a hlavní město Praha zveřejnily parametry soutěže na provoz elektrických vlaků v systému Pražské integrované dopravy od prosince 2029. Zadavatelé předpokládají, že zakázka dosáhne hodnoty téměř 142 miliard… »
Podporujeme odborné vzdělávání našich budoucích mechaniků
2.3.2025 - Koncem ledna jsme se společně se žáky, našimi budoucími mechaniky kolejových vozidel, vypravili do Výukového a výzkumného centra v dopravě Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice. Pracovníci ze sekce kolejových vozidel a z… »