Železničář / Zpravodajství / Buštěhradská dráha se stane muzejní osou
Buštěhradská dráha se stane muzejní osou
25.1.2023 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Železnice se již brzy dočká vlastního výstavního prostoru. Přiblížil se totiž vznik Muzea železnice a elektrotechniky na pražském Masarykově nádraží. Po jeho dokončení vznikne „muzejní osa“ v trase bývalé Buštěhradské dráhy, která jej spojí s Muzeem ČD v Lužné u Rakovníka a depozitářem Národního technického muzea (NTM) v Chomutově. Unikátní železniční trojici bychom jedním vlakem mohli navštívit do šesti let.
Aktuálně se železnici věnuje nejen samotné Národní technické muzeum v budově na pražské Letné, ale také depozitář v prostoru bývalého chomutovského depa. Neslouží však jen jako prosté stání pro vozidla, která na své vystavení teprve čekají. Díky tomu, že se pravidelně otevírá veřejnosti, funguje svým způsobem samo jako muzeum. A prochází postupnou obnovou a vylepšováním zázemí.
„Máme připravený lokační plán, chceme tam stavět další depozitární halu. Řada vozidel, například těch, které jsme nedávnou koupili od Českých drah, stále stojí pod širým nebem,“ upozornil generální ředitel NTM Karel Ksandr. „Jsem rád, že se nám v roce 2012 podařilo chomutovský areál zakoupit a budovat v něm depozitář. V plánu je podobná stavba jako nová depozitní hala v areálu Muzea ČD v Lužné u Rakovníka, jen by měla být přibližně šestkrát větší.“
Na chomutovském areálu oceňuje hlavně dobrou dostupnost a zázemí pro návštěvníky. „Areál má vyřešené parkování, v nedalekém obchodním centru je i restaurační provoz. Návštěvníky tam můžeme obsloužit plnohodnotně. Jsem moc rád, že může být depozitář přes letní sezonu přístupný šest dní v týdnu. Zpřístupnit pak plánujeme i budoucí halu,“ řekl Ksandr.
Dalším zastavením na budoucí muzejní ose je Muzeum ČD v Lužné u Rakovníka, s nímž má Národní technické muzeum velmi dobré vztahy. „Spolupráce si velmi vážím – včetně spolupráce s ředitelem muzea v Lužné Markem Plochým. Rozvíjí se, zavedli jsme pravidelné letní jízdy historických motorových vlaků mezi Lužnou a Chomutovem, o které je poměrně velký zájem.“
Do muzea na výročí republiky
Do muzea v areálu Masarykova nádraží bychom se měli podívat za šest let. „Rok 2028 platí,“ potvrdil Ksandr. „Máme hotovou architektonickou studii, schválenou studii proveditelnosti, odsouhlasenou první etapu investic od ministerstva kultury a na celou akci máme též vládní rozhodnutí na financování. Cílem je podzim 2028 a věřím, že se to podaří. Rok 2028 mimochodem není náhodný, bude 120. výročí založení technického muzea a zároveň 110. výročí vzniku Československé republiky.“
Samotná stavba by měla začít v horizontu dvou let. „Čekají nás nyní procesně složité úkony, nyní zadáváme soutěž na projektanta všech stupňů projektové dokumentace, tedy od územního rozhodnutí přes stavební povolení a dokumentaci po provedení stavby,“ vypočítává.
„Díky velmi dobré spolupráci s naším sousedem Pentou se nám podařilo připravit nástup do muzea z Hybernské ulice. Návštěvník přijde do historické budovy, kde bude v krásném klenebním prostoru pokladna, muzejní obchod a restaurace. Pak dorazí do nového vestibulu, kde vlevo by měla stát jedna z úzkorozchodných parních lokomotiv. Symbolizovat bude nástup do expozice železnice. Na druhou stranu umístíme elektromotor Bergmann z ‚manesmannky‘ v Chomutově, což by mělo ukázat, že napravo je expozice elektrotechniky. Ty expozice patří k sobě, stejně jako například v muzeu Deutsche Bahn v Norimberku nebo v muzeu železnice ve francouzských Mylhúzách.“
České dráhy i Národní technické muzeum spojuje starost o řadu vozidel s historickou hodnotou. Vzájemná spolupráce funguje velmi dobře. „Velmi si toho vážím. Jasně jsme si řekli, že jsme partneři, nikoliv konkurenti, vzájemně se velmi dobře doplňujeme. Každý si jsme vědom, co je naším hlavním úkolem, my máme vystavovat, České dráhy provozovat nostalgii. To funguje, mnohá vozidla máme zapůjčená právě u Českých drah.“
Další články této rubriky
Nádraží v Klatovech projde kompletní rekonstrukcí
5.2.2025 - Správa železnic počátkem prosince zahájila celkovou rekonstrukci nádražní budovy v Klatovech. Obnovou projde jak odbavovací hala, tak i obě křídla památkově chráněného objektu. Stavba přinese účelnější využití interiéru… »
Začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová
1.2.2025 - Na přelomu roku začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Správa železnic tak zahájila jednu z nejvýznamnějších staveb za 17,132 miliardy korun. Staví se za provozu. Soutěž vyhrály společnosti Eurovia CZ; Strabag Rail;… »
Dopravce splnil podmínky dle normy ISO 50001
31.1.2025 - Na základě Českým drahám udělených certifikací dle normy ISO 50001 se od 25. až 29. listopadu 2024 uskutečnil recertifikační audit zaměřený na plnění požadavků implementace normy v oblasti hospodaření s energií smluvně… »