Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Břeclav má přestupní terminál hrana-hrana

Břeclav má přestupní terminál hrana-hrana

6.11.2014 – autor: MARTIN HARÁK

Autobusy Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje přestaly od neděle 28. září zajíždět na staré břeclavské autobusové nádraží. Místo toho začaly využívat nový dopravní terminál, který sousedí těsně s prvním nástupištěm žel. stanice. Takzvaný systém hrana-hrana uvítají především cestující, kteří díky rozšiřujícím se elektronickým jízdenkám a internetovému prodeji nepotřebují zacházet k pokladnám ČD.

Břeclav má přestupní terminál hrana-hrana

Za peníze EU i města

Nový autobusový terminál byl slavnostně otevřen u příležitosti Národního dne železnice v sobotu 27. září. První pravidelné cestující přivítal o den později. „Podobně jako před několika lety ve Znojmě se nyní i v Břeclavi podařilo přiblížit autobusy železnici. Navíc došlo ke sjednocení městských a regionálních linek do jednoho prostoru. Výrazně se tak zjednoduší přestupy nejen mezi autobusy vzájemně, ale především mezi autobusy a vlaky. Cesta z řady obcí Břeclavska do Brna, Hodonína nebo třeba Znojma bude příjemnější a jednodušší,“ říká ředitel firmy KORDIS JMK Jiří Horský. 

Stavba se skládá ze dvou částí – přestupního terminálu, který je spolufinancován z Evropského fondu pro regionální rozvoj přes Regionální operační program NUTS 2 Jihovýchod, a části okružní křižovatky, která je hrazena z prostředků města. Cílem projektu je zlepšení systému a koordinace veřejné dopravy, zvýšení komfortu a zkrácení přestupních časů. Investorem bylo město Břeclav.

Konec různých stanovišť

V dřívější době byla podle slov Jiřího Horského organizace veřejné dopravy v Břeclavi roztříštěná. „Městské autobusy zastavovaly před nádražní budovou Českých drah a naopak na regionální spoje odjížděly z takzvaného starého autobusového nádraží, které bylo umístěno v poměrně velké vzdálenosti od železničního nádraží. Nebyly tak možné pohodlné přestupy mezi regionálními a městskými autobusy a železniční dopravou. Nový uzel výrazným způsobem dopravu pro veřejnost zlepší,“ potvrzuje Horský.

Autobusové zastávky jsou proti minulosti zastřešeny a kapacita nového proskleného terminálu je dostatečně velká. Stavba umožnila výrazným způsobem zkvalitnit přednádražní prostor, který se stane důstojnou branou do centra Břeclavi. Díky spolupráci všech zúčastněných se podařilo terminál vybudovat systémem hrana-hrana. Cestující tak snadno přijdou k nástupištím, kam přijíždějí vlaky směrem Brno či Přerov, popřípadě v opačném směru na Znojmo či do Vídně nebo Bratislavy. Navíc je břeclavské nádraží řešeno jako bezbariérové, takže nástup i z jiných nástupišť než jen z prvního lze pohodlně zvládnout výtahem.

Vlaky v symbióze s autobusy

V terminálu je k dispozici celkem dvanáct stanovišť – první čtyři slouží městské dopravě a páté až desáté regionálním autobusům. „Na břeclavské autobusové nádraží nyní zajíždí celkem osm linek břeclavské městské dopravy a dále šest linek regionálních autobusů. Na železničním nádraží pak končí čtyři vlakové linky zařazené do integrovaného dopravního systému a k nim je nutno přiřadit i mezistátní osobní či dálkové vlaky směřující do Rakouska a na Slovensko. Výhledově se zvažuje možnost rozšíření jihomoravské integrace i do těchto sousedních zemí, a to buď rozšířením tarifu IDS JMK ve vlacích, nebo přeshraničními autobusovými linkami. A navíc má město Břeclav ze starého autobusového nádraží v plánu co nejdříve udělat záchytné parkoviště typu Park and Ride,“ dodává ředitel Jiří Horský.       


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně Railjet oslavil 10 let na trase z Prahy do Vídně

15.7.2024 - Až osmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu jezdí červené railjety ÖBB a modré railjety Českých drah z Prahy do Vídně. Jeden z těchto vlaků je denně prodloužen až do Drážďan a Berlína. Od zavedení v roce 2014 na trati Praha –… »

Pendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské sítiPendolino otevírá dveře rychlosti 200 km/h na tuzemské síti

11.7.2024 - Správa železnic začala v polovině června se zkouškami, jež by měly vést k pilotnímu schválení rychlosti 200 km/h na prvních úsecích české železniční sítě, pokud tedy pomineme zkušební okruh ve Velimi. »

Pantografy čeká poslední měsícPantografy čeká poslední měsíc

9.7.2024 - Velké rozloučení s elektrickými jednotkami řady 460 se sice uskutečnilo už letos v dubnu, poslední provozní nasazení své kariéry však zažívají teprve nyní v souvislosti s rekonstrukcí trati mezi Opavou a Krnovem. »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika