Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / ZSSK kompletně zmodernizovala dálkové vozy

ZSSK kompletně zmodernizovala dálkové vozy

31.12.2021 – autor: PETR SLONEK

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) převzala na začátku listopadu poslední dva z celkem jedenapadesáti kusů modernizovaných dálkových osobních vozů 2. třídy. Interiér splňující standardy 21. století je inspirován historií a kulturním dědictvím Slovenska – potahy sedadel jsou provedeny v lidovém motivu čičmanského vzoru.

ZSSK kompletně zmodernizovala dálkové vozy

Slovenský národní dopravce tak dokončil jeden z nejvýznamnějších projektů obnovy vozového parku ve své historii. Modernizace přišla na 37,8 milionu eur, tedy v přepočtu na téměř 970 milionů korun. Vagony nesoucí nyní označení Bmz jsou nasazovány na spoje ze Žiliny do Prahy a z Bratislavy do Košic. Nový interiér navrhla česká firma Aufeer Desing, jež dlouhodobě spolupracuje například s Českými drahami či společnostmi Stadler a Bombardier.

Moderní prvky v interiéru
Hlavní charakteristikou je lidový motiv čičmanského vzoru, který představují potahy sedadel. Vozy mají navíc v interiéru dřevěný dekor. „Nový interiér vagonů v sobě spojuje moderní i tradiční prvky, funkční prostředí i příjemnou atmosféru a cestující mají zase o důvod víc dát přednost ekologické dopravě,“ řekl předseda představenstva ZSSK Roman Koreň. „Hlavním cílem rekonstrukce těchto vozů je především zvýšení kvality cestování, ale nezanedbatelným přínosem je i posílení pozitivního vnímání značky národního dopravce,“ zdůraznil Koreň.
ZSSK modernizaci původní řady Bmeer financovala kompletně z vlastních zdrojů a uskutečnila ji firma ŽOS Trnava. První modernizovaný vůz se dostal do provozu v květnu 2018, poslední po jízdních zkouškách letos v listopadu. Vagony po přestavbě mohou jezdit rychlostí až 160 km/h.
Inovací prošly i další části interiéru – osazeny jsou protiskluzové podlahy, skleněné výplně dveří, zavazadlové police či stolky. Pod sedadla byly doplněny další zásuvky (230 V) s USB portem a vyměněno bylo i osvětlení (dosazení nového LED vnitřního a koncového osvětlení) a instalovány jsou nové vakuové toalety. Výhodami inovovaných vozů je i klimatizace s regulací výkonu a systémem sledování CO2 v prostoru pro cestující v závislosti na obsazení vozu, wi-fi připojení pro bezdrátový internet, systém detekce požáru či elektronický rezervační systém.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

DB nasadily na boj se zpožděním vlaků umělou inteligenciDB nasadily na boj se zpožděním vlaků umělou inteligenci

5.9.2023 - Jak nejlépe bojovat na železnici se zpožděním? Deutsche Bahn (DB) už možná našly recept. Pomoci má zapojení umělé inteligence (AI) do řízení dopravy. Tím by se měla zajistit rychlejší reakce na mimořádnosti a zároveň i méně… »

Egypt zmodernizuje 280 stárnoucích lokomotivEgypt zmodernizuje 280 stárnoucích lokomotiv

4.9.2023 - Egyptské státní dráhy (ENR) se rozhodly obnovit svůj stárnoucí park hnacích vozidel. Podepsaly proto dvě smlouvy na modernizaci a údržbu nejméně 280 dieselelektrických lokomotiv se společností Škoda Group. První se týká… »

Na tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotkyNa tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotky

3.9.2023 - Turismu ve Vysokých Tatrách pomůže i 15 zmodernizovaných jednotek řady 425.95. První dvě z nich nasadila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) do provozu v síti Tatranských elektrických železnic (TEŽ) v polovině července. Další… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika