Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Zlomené nosy se vydaly na poslední jízdu

Zlomené nosy se vydaly na poslední jízdu

30.1.2024 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Lokomotivy přezdívané pro svůj charakteristický vzhled jako Nez cassé neboli Zlomený nos definitivně končí u nizozemských státních drah NS. Při této příležitosti zorganizoval spolek železničních fanoušků Stichting NVBS-Excursies spolu s NS International a s DB speciální rozlučkovou jízdu a výstavu lokomotiv řady 1700 různých dopravců.

Zlomené nosy se vydaly na poslední jízdu

Rozlučková okružní jízda se uskutečnila v neděli 19. listopadu po trase Amersfoort – Zwolle – Deventer – Arnhem – ´s-Hertogenbosch – Tilburg – Breda – Rotterdam – Den Haag – Gouda – Utrecht (úvrať) – Amersfoort. Už na přistavení soupravy čekalo v Amersfoortu množství fanoušků a fotografů a stovky dalších stály podél celé trasy zvláštního vlaku. Pro účastníky jízdy bylo připraveno několik fotozastávek, upomínkové předměty a každý cestující dostal odznak s obrázkem legendární lokomotivy.   
Vlak byl sestavený ze soupravy DB linky IC 77 Amsterdam – Berlin v čele se strojem 1761 NS a na konci 1750 NS. Jednalo se o dvě z osmi posledních zástupkyň řady 1700 ve službách NS Internatio­nal. Do loňského prosince dopravovaly vlaky InterCity Amsterdam – Berlin do PPS Bad Bendheim. Dva vozy soupravy byly na úrovni červené linky ozdobeny logy DB a NS a nápisem 19. 11. 2023 Abschiedsfahrt/Afscheidrit NS 1700 a obrázkem typicky žluté lokomotivy. Na lokomotivách byl nápis „Na 30 jaar trouwe diens zwaai ik af“, což lze přeložit jako „Po 30 letech věrné služby se loučím“. 
Ve stanici Rotterdam Stadion, která slouží pouze pro dopravu účastníků akcí na fotbalovém stadionu klubu Feyenoord Rotterdam s kapacitou více než 50 000 diváků, byla připravena výstava několika žlutých lokomotiv NS (1744, 1745, 1746) a dalších šesti strojů soukromých dopravců (původních čísel 1828, 1609, 1756, 1778, 1781 a 1835). Po úvrati v Utrechtu dopravila do Amersoortu zvláštní vlak lokomotiva 1750 NS. Po jeho příjezdu se odehrálo oficiální poslední odpojení lokomotivy od vlakové soupravy.

Nez cassés ve službách NS 
Na základě pozitivních výsledků zkoušek francouzské lokomotivy BB 7200 si NS v roce 1978 objednaly 58 nových lokomotivy řady 1600, které byly dodány v letech 1981 až 1983. Stroje s tyristorovou regulací byly do té doby nejvýkonnější a nejúspornější holandské mašiny. Na napájecím systému 1 500 V DC měly trvalý výkon 4 540 kW a hodinový 5 100 kW. Maximální rychlost byla 180 km/h, ale testování se uskutečnilo pro rychlost až 200 km/h. Měly typické francouzské jednomotorové podvozky monomoter s uspořádáním B‘B‘ s rozvorem 2 800 mm. 
Lokomotivy byly určené pro nákladní i osobní dopravu. Při železniční reformě v roce 1999 se rozdělily mezi osobní NS Reizigers (21 kusů označených novou řadou 1800) a nákladní NS Cargo (37 kusů). V následujících letech byly další lokomotivy NS Cargo, po privatizaci Railion či DB Cargo, odprodány osobní dopravě nebo soukromým dopravcům. DB Cargo ukončily jejich provoz v roce 2020 a osobní doprava už v roce 2011. 
Když na začátku 90. let potřebovaly NS další moderní vozidla, sáhly po osvědčeném typu 1600. V letech 1990 až 1994 vyrobil Alstom 81 podobných strojů řady 1700. Měly modernější elektroniku, odlišný brzdový systém a novější zabezpečovací techniku. Z toho bylo 28 lokomotiv vybaveno automatickým spřáhlem pro provoz v ucelených jednotkách push-pull typu DD-AR a další stroje se používaly u jiných typů vratných souprav, např. u vozů typu DDM-1 nebo ICRm. Jezdily i s klasickými vozy pronajatými od DB jako výpomoc při nedostatku vlastních vozidel. Velké odstavení vozů řady 1700 NS nastalo v roce 2019. Poslední stroje zůstaly ve službách NS International pro vlaky Amsterdam – Berlín do loňského roku. 
Od poslední změny jízdních řádů byly nahrazeny lokomotivami Siemens Vec­tron, které budou vlaky IC Amsterdam – Berlin dopravovat v celé trase bez přepřahu na hranicích. Díky tomu, a také redukci počtu zastávek z 15 na 11, se zkrátil cestovní čas z 6 h 25 min na 5 h 52 min. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika