Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Životní prostředí prioritou: Německu vládne zelená

Životní prostředí prioritou: Německu vládne zelená

29.1.2020 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ Foto: DB AG

Náhrada červených pruhů rychlovlaků ICE za zelené je nejviditelnější novinkou v oblasti boje za ochranu životního prostředí u našich západních sousedů. Téma ochrany klimatu, ovzduší a obecně zachování našeho kvalitního životního prostředí se dotýká mnoha činností německých železnic DB napříč veškerými jejich aktivitami od infrastruktury po osobního a nákladního dopravce, nebo dokonce provozovatele silniční dopravy.

Životní prostředí prioritou: Německu vládne zelená

V souvislosti s uhlíkovou neutralitou se hovoří o snížení produkce CO2. Podle publikované analýzy dnes DB nakupuje 57 % elektrické energie z obnovitelných zdrojů, jako jsou vodní, větrné nebo solární elektrárny. Do roku 2030 chce zvýšit tento podíl na 80 % a do roku 2038 má být 100 % trakční elektrické energie z obnovitelných ekologických zdrojů. DB má však ještě vyšší cíl, když chce do roku 2050 dosáhnout ve veškeré své činnosti tzv. klimatické nebo také uhlíkové neutrality. To znamená, že také neelektrifikované tratě, údržba tratí nebo provoz stanic nebudou zatěžovat životní prostředí další produkcí CO2.

ICE trochu zezelenají

Předseda představenstva DB Richard Lutz v této souvislosti říká: „Neustále zlepšujeme své vlastní procesy a pomáháme našim zákazníkům v osobní a v nákladní dopravě dále snižovat jejich uhlíkovou stopu. Jsem přesvědčený, že železnice je už dnes nejpříznivější dopravní prostředek pro naše životní prostředí a pro budoucí vývoj je základním prvkem pro lepší ochranu klimatu v Německu. Jako DB proto přijímáme úkol učinit železniční systém silným a atraktivním.“

Podle dat Spolkového úřadu pro životní prostředí připadají na jeden osobokilometr v železniční dálkové dopravě méně než 2 gramy skleníkových plynů. Po odečtení zbývajících výkonů v dieselové trakci je to dokonce méně než 1 gram. Oproti tomu zatěžuje naše životní prostředí autobusová doprava 32 gramy, osobní automobily 139 gramy a letadla dokonce 201 gramem skleníkových plynů, především CO2, na jeden osobokilometr.

Díky možnosti přiřadit bilanci jednotlivých zdrojů energie k místům spotřeby tvrdí DB, že od roku 2018 jezdí všechny rychlovlaky ICE na elektřinu z obnovitelných zdrojů. Aby tento výsledek Německá dráha zdůraznila, rozhodla se oba čelní vozy všech téměř 300 rychlovlaků ICE opatřit zeleným „ekologickým“ pruhem místo tradičního červeného. Přechod na plně klimaticky neutrální zdroje elektřiny představuje snížení produkce CO2 o 1,4 milionu tun ročně, což odpovídá ročnímu provozu asi půl milionu osobních aut.

Kampaň má ovšem i ekonomické pozadí, když se snaží DB prosadit na ekologickou železniční dopravu nižší DPH. To by zlevnilo jízdenky a posílilo konkurenceschopnost železnice proti silniční nebo letecké dopravě. Ta přitom dosud využívá výhod nezdaněného leteckého paliva, které je spalováno ve vysokých výškách, a má tak mimořádně negativní vliv na klimatické změny. 

Vyjely hybridní lokomotivy

Ekologický provoz se týká také nákladní dopravy. Zatímco při přepravě na železnici vzniká na jeden tunokilometr 20 gramů skleníkových plynů, pak u vnitrozemské lodní dopravy je to 32 gramů, a u silniční dopravy je to dokonce 103 gramů. DB chce také v této oblasti snížit produkci skleníkových plynů a využívat čisté zdroje energie. Proto uzavřela pětiletý kontrakt na dodávku elektřiny s provozovatelem nového energetického parku ve východní části Severního moře. Dodávky začnou v roce 2024. Železnice má rezervovaný výkon 25 MW, což je 8 % výkonu celého větrného parku.

Snížit emise skleníkových plynů mají také vozidla pro údržbu tratí. Nejnovějším krokem v tomto směru je uzavření rámcového kontraktu DB se společností Harsco Rail v hodnotě 250 milionů eur na dodávku až 56 nových vozidel pro údržbu a opravy trakčního vedení. Pevně bylo zatím objednáno 23 vozidel s termínem dodání v letech 2022 až 2024. Vozidla budou vybavená hybridním pohonem a baterií, která jim umožní až dvouhodinové plné pracovní nasazení v elektrickém módu.

Do provozu byly uvedeny také první hybridní posunovací lokomotivy, které využívají k pohonu energii z baterií. Jedná se o typ Prima H3 od Alstomu. Nasazeny jsou v uzlech Norimberk a Würzburg v Bavorsku. Ve vývoji jsou i další projekty hybridních posunovacích lokomotiv, ať již zcela nových, nebo představujících modernizaci současných vozidel.

Život pro všechny

DB se zaměřuje i na další aspekty ochrany životního prostředí. Jedním z nich je hluk. V letech 1999 až 2018 investovala železnice do výstavby protihlukových stěn a do individuálních protihlukových opatření 1,4 miliardy eur. Délka protihlukových opatření má do roku 2020 stoupnout na 2 000 kilometrů. Hlučnost sníží také instalace tzv. tichých brzd na nákladní vozy. Ty snižují hlučnost o 10 dB. V současnosti je jimi vybaveno více než 53 000 vozů a do konce roku 2020 má tento počet stoupnout na 63 000. 

Odborníci DB nyní věnují značnou pozornost také ochraně různých živočichů. Například se věnují prevenci před smrtelnými úrazy velkých ptáků, kterým má zabránit úprava stožárů trakčního vedení. Předpokládá se, že na nich ročně zahyne až 3 700 ptáků a stovky dalších zvířat.

Snížení biodiverzity má zabránit také nový koncept péče o zelené plochy ve správě DB. V Německu v posledních letech prudce pokleslo množství hmyzu ve volné přírodě až o 80 %. Přitom hmyz je nutný pro naše přežití, například opyluje rostliny a je na začátku potravního řetězce. Proto jsou připravené nové projekty na pozemcích železnice, které posílí biodiverzitu a zajistí návrat hmyzu. Jedná se například o zelené plochy v depech, v dílnách, nebo na odstavných a seřaďovacích nádražích.

Šetrná k životnímu prostředí bude také údržba tratí. K odstranění vegetace z traťového svršku se dosud používalo velké množství jedovatých chemikálií. Například v roce 2016 to bylo 70 tun glyfosátů. Za dva roky pak kleslo toto množství na 57 tun a v roce 2020 má být použita už jen polovina původního množství. Po roce 2020 má DB v plánu herbicidy zcela vyřadit z používání a nahradit je ekologicky šetrnými postupy.

DB investují do ochrany životního prostředí i v dalších oblastech svého podnikání. Jedná se například o provoz na pozemních komunikacích. V tomto směru podniká především dceřiná společnost Arriva, která letos v létě nasadila v nizozemské provincii Limburg celkem 55 nových elektrobusů Citeas LLE-115 Electric s dojezdem až 400 kilometrů z baterie.

DB se zajímá o další ekologické alternativy ke spalování ropných produktů. Vedle hybridních a akumulátorových vozidel nyní testuje také vozidla na vodík.

 


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 4.8

Další články této rubriky

Švýcarské železnice řeší, jak dál s ETCS Švýcarské železnice řeší, jak dál s ETCS

6.1.2020 - Švýcarský Spolkový drážní úřad (BAV) letos všem provozovatelům dopravní cesty a dopravcům předložil obsáhlý výklad k jednotnému vlakovému zabezpečovači ETCS. Švýcarsko je v zavádění ETCS v Evropě na špici. Díky jeho… »

ZSSK začala využívat další jednotku řady 861ZSSK začala využívat další jednotku řady 861

26.9.2019 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) uvedla počínaje desátým červnem letošního roku v Banskobystrickém kraji do provozu první tříčlánkovou motorovou jednotku řady 861, kterou následoval vzápětí ještě druhý vlak stejného… »

Rešice láká turisty do muzea lokomotivRešice láká turisty do muzea lokomotiv

24.9.2019 - Na východě Rumunska v oblasti Banátu leží jedno z nejstarších center průmyslu na zpracování kovů v Evropě. Založení železáren v Rešici, městě asi s osmdesáti tisíci obyvatel, je datováno do roku 1771. Firma dodnes existuje a v… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika