Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Zisk Deutsche Bahn se kvůli stávce strojvůdců propadl

Zisk Deutsche Bahn se kvůli stávce strojvůdců propadl

10.11.2015 – autor: STANISLAV HÁJEK

Německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) dosáhl daleko nižšího zisku, než přepokládal ve finančních plánech. Zisk před zdaněním se snížil z 642 milionů eur v 1. pololetí roku 2014 na 391 milionů, což je pokles o 39 procent. Obrat naopak vzrostl o 1,3 % na 20 miliard eur. Vedení společnosti tento slabý výsledek přičítá především letošním stávkám strojvedoucích a nepříznivému počasí. Vlaky na některých místech Německa totiž zastavily orkány a silné bouře.

Zisk Deutsche Bahn se kvůli stávce strojvůdců propadl

Předseda představenstva Rüdiger Grube proto dozorčí radě předložil plán na finanční stabilizaci koncernu, který by měl reagovat a řešit nastalé problémy. Úspory se chystají i v centrále koncernu, kde by do roku 2020 mělo být uspořeno až 700 milionů eur.

Kvůli poklesu padaly hlavy šéfů

V železniční nákladní dopravě se výkonnost v prvním pololetí snížila o šest procent, a to z 52 miliard tunokilometrů na 48,9 mld. tkm. Přeprava v tunách dokonce klesla o 9,5 procenta. Výsledkem byla ztráta ve výši 74 milionů eur. To samozřejmě nezůstalo bez odezvy. K 31. srpnu 2015 skončil ve funkci předseda představenstva DB Schenker Rail Alexander Hedderich a opustil rovněž koncern DB. Novým předsedou se stal Berlhold Huber, který u Deutsche Bahn pracuje již 15 let. DB Schenker Rail však nechce jen uspořit na administrativě, ale hodlá využít některých společných synergií nákladní a osobní dopravy. Například je zvažováno společné využívání lokomotiv pro osobní i nákladní dopravu.

Nárůst koncern vykázal jen v oblasti logistiky. V pozemní přepravě v 1. pololetí stoupl počet zásilek o 3,8 %, v letecké přepravě pak o 1,1 %. Smluvní logistika vzrostla o 16,6 %. V oblasti námořní přepravy ale nastal pokles o 3,5 %. Novým předsedou představenstva Schenker AG byl zvolen Jochen Thewes, dosavadní CEO u DB Schenker APAC.

DB ztrácí podíl na trhu

Ztráty firma počítá i v osobní dopravě. V prvním pololetí tohoto roku klesl počet přepravených osob o 1,6 %, což představuje úbytek 16 milionů cestujících. Hospodaření zahraniční dceřiné společnosti DB Arriva se vyvíjelo úspěšněji. Celkový obrat se v prvním pololetí zvýšil o 165 milionů eur na téměř 2,4 miliardy, což je nárůst o 7,5 procenta.

DB v Německu i nadále zůstává dominantním dopravcem, přesto svůj podíl pomalu ztrácí. V roce 2013 činil podíl Deutsche Bahn na regionální dopravě 74 procent, měřeno v traťových kilometrech. Například letos v srpnu DB prohrála výběrové řízení na provozování regionální dopravy v Severním Porýni-Vestfálsku, kde od roku 2018 bude tento provoz zajišťovat britský National Express a Abellio Rail, dcera nizozemských státních železnic. Nový vozidlový materiál pro tento provoz zajistí firma Siemens. Dodávka platí 30 let a má hodnotu 1,7 mld. eur, z toho jen na vlaky bude směřovat 800 mil. eur. Hlavní osu tvoří Kolín nad Rýnem – Dortmund, kde osobní vlaky jezdí v 15 minutovém taktu. Silným konkurentem na trhu dálkové osobní dopravy se staly dálkové autobusy, a to především cenou.

Privatizace podniků se nechystá

K případnému prodeji DB Arriva a Schenker Logistics šéf představenstva Grube řekl, že jejich prodej se nepřipravuje. Ani částečná privatizace železničních dopravních podniků není podle něj na pořadu dne. DB na základě špatných hospodářských výsledků v 1. pololetí navíc nevylučuje možnost snižování pracovních míst. Konkrétní představy chce představenstvo předložit dozorčí radě na jejím zasedání v prosinci. Snižování nebude plošné, například u provozního personálu by mělo přibýt 2 000 nových míst, protože provozních zaměstnanců je stále nedostatek. Kvůli tomu musejí ostatní dělat přesčasy. DB je v současnosti jedním z největších zaměstnavatelů v Německu – práci dává celkem 196 tisícům lidí. V zahraničí jich působí dalších 100 tisíc.         


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika