Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Zisk Deutsche Bahn se kvůli stávce strojvůdců propadl

Zisk Deutsche Bahn se kvůli stávce strojvůdců propadl

10.11.2015 – autor: STANISLAV HÁJEK

Německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) dosáhl daleko nižšího zisku, než přepokládal ve finančních plánech. Zisk před zdaněním se snížil z 642 milionů eur v 1. pololetí roku 2014 na 391 milionů, což je pokles o 39 procent. Obrat naopak vzrostl o 1,3 % na 20 miliard eur. Vedení společnosti tento slabý výsledek přičítá především letošním stávkám strojvedoucích a nepříznivému počasí. Vlaky na některých místech Německa totiž zastavily orkány a silné bouře.

Zisk Deutsche Bahn se kvůli stávce strojvůdců propadl

Předseda představenstva Rüdiger Grube proto dozorčí radě předložil plán na finanční stabilizaci koncernu, který by měl reagovat a řešit nastalé problémy. Úspory se chystají i v centrále koncernu, kde by do roku 2020 mělo být uspořeno až 700 milionů eur.

Kvůli poklesu padaly hlavy šéfů

V železniční nákladní dopravě se výkonnost v prvním pololetí snížila o šest procent, a to z 52 miliard tunokilometrů na 48,9 mld. tkm. Přeprava v tunách dokonce klesla o 9,5 procenta. Výsledkem byla ztráta ve výši 74 milionů eur. To samozřejmě nezůstalo bez odezvy. K 31. srpnu 2015 skončil ve funkci předseda představenstva DB Schenker Rail Alexander Hedderich a opustil rovněž koncern DB. Novým předsedou se stal Berlhold Huber, který u Deutsche Bahn pracuje již 15 let. DB Schenker Rail však nechce jen uspořit na administrativě, ale hodlá využít některých společných synergií nákladní a osobní dopravy. Například je zvažováno společné využívání lokomotiv pro osobní i nákladní dopravu.

Nárůst koncern vykázal jen v oblasti logistiky. V pozemní přepravě v 1. pololetí stoupl počet zásilek o 3,8 %, v letecké přepravě pak o 1,1 %. Smluvní logistika vzrostla o 16,6 %. V oblasti námořní přepravy ale nastal pokles o 3,5 %. Novým předsedou představenstva Schenker AG byl zvolen Jochen Thewes, dosavadní CEO u DB Schenker APAC.

DB ztrácí podíl na trhu

Ztráty firma počítá i v osobní dopravě. V prvním pololetí tohoto roku klesl počet přepravených osob o 1,6 %, což představuje úbytek 16 milionů cestujících. Hospodaření zahraniční dceřiné společnosti DB Arriva se vyvíjelo úspěšněji. Celkový obrat se v prvním pololetí zvýšil o 165 milionů eur na téměř 2,4 miliardy, což je nárůst o 7,5 procenta.

DB v Německu i nadále zůstává dominantním dopravcem, přesto svůj podíl pomalu ztrácí. V roce 2013 činil podíl Deutsche Bahn na regionální dopravě 74 procent, měřeno v traťových kilometrech. Například letos v srpnu DB prohrála výběrové řízení na provozování regionální dopravy v Severním Porýni-Vestfálsku, kde od roku 2018 bude tento provoz zajišťovat britský National Express a Abellio Rail, dcera nizozemských státních železnic. Nový vozidlový materiál pro tento provoz zajistí firma Siemens. Dodávka platí 30 let a má hodnotu 1,7 mld. eur, z toho jen na vlaky bude směřovat 800 mil. eur. Hlavní osu tvoří Kolín nad Rýnem – Dortmund, kde osobní vlaky jezdí v 15 minutovém taktu. Silným konkurentem na trhu dálkové osobní dopravy se staly dálkové autobusy, a to především cenou.

Privatizace podniků se nechystá

K případnému prodeji DB Arriva a Schenker Logistics šéf představenstva Grube řekl, že jejich prodej se nepřipravuje. Ani částečná privatizace železničních dopravních podniků není podle něj na pořadu dne. DB na základě špatných hospodářských výsledků v 1. pololetí navíc nevylučuje možnost snižování pracovních míst. Konkrétní představy chce představenstvo předložit dozorčí radě na jejím zasedání v prosinci. Snižování nebude plošné, například u provozního personálu by mělo přibýt 2 000 nových míst, protože provozních zaměstnanců je stále nedostatek. Kvůli tomu musejí ostatní dělat přesčasy. DB je v současnosti jedním z největších zaměstnavatelů v Německu – práci dává celkem 196 tisícům lidí. V zahraničí jich působí dalších 100 tisíc.         


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

DB nasadily na boj se zpožděním vlaků umělou inteligenciDB nasadily na boj se zpožděním vlaků umělou inteligenci

5.9.2023 - Jak nejlépe bojovat na železnici se zpožděním? Deutsche Bahn (DB) už možná našly recept. Pomoci má zapojení umělé inteligence (AI) do řízení dopravy. Tím by se měla zajistit rychlejší reakce na mimořádnosti a zároveň i méně… »

Egypt zmodernizuje 280 stárnoucích lokomotivEgypt zmodernizuje 280 stárnoucích lokomotiv

4.9.2023 - Egyptské státní dráhy (ENR) se rozhodly obnovit svůj stárnoucí park hnacích vozidel. Podepsaly proto dvě smlouvy na modernizaci a údržbu nejméně 280 dieselelektrických lokomotiv se společností Škoda Group. První se týká… »

Na tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotkyNa tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotky

3.9.2023 - Turismu ve Vysokých Tatrách pomůže i 15 zmodernizovaných jednotek řady 425.95. První dvě z nich nasadila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) do provozu v síti Tatranských elektrických železnic (TEŽ) v polovině července. Další… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika