Železničář / Zahraničí / Železniční projekty v Nigérii ovládly čínské firmy
Železniční projekty v Nigérii ovládly čínské firmy
28.1.2015 – autor: STANISLAV HÁJEK
Pokud se dnes mluví o Nigérii, pak většinou jako o neklidném africkém státu s nepříliš fungujícím průmyslem a velkou korupcí. To se však brzy může zcela změnit. Prezident Goodluck Jonathan chce zemi dostat mezi dvacítku hospodářsky nejvyspělejších mocností a k tomu nutně potřebuje moderní infrastrukturu. Proto se nyní zaměřil na rozvoj zastaralé a zcela nevyhovující železniční sítě.
Už od roku 2006 úzce spolupracuje na modernizaci nigerijských tratí čínská firma China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC). Nigerijská železniční společnost Nigerian Railway Corporation a tamní vláda plánují v rámci pětadvacetileté strategické vize modernizaci stávajících úseků a výstavbu nových tras. Chtějí tak odlehčit silniční síti a část objemu dostat na železnici. Nigérie u svých projektů sází na partnerství soukromého a státního sektoru (PPP).
Drastický propad přepravy osob a nákladů
Nigérie disponuje železniční sítí o délce téměř 3 800 kilometrů, která je po JAR nejhustší sítí v celé Africe. Tratě směřují z Lagosu na jihozápadě země přes Kadunu do Kaura Namody a do Nguru na severu. Paralelně s tím vede na východě země železniční trať z města Port Harcourt přes Jos do Maiduguri. V roce 1960 se v Nigérii přepravilo po železnici okolo tří milionů tun zboží a na miliony stejný počet cestujících. V následujících 45 letech se však železnice jako dopravní prostředek stále více zanedbávala, takže v roce 2005 se přepravilo po dráze již jen 15 tisíc tun zboží a asi jen půl milionu cestujících. Poté nastal zlom a v roce 2014 vlaky ročně odvezly více než čtyři miliony cestujících, přičemž jejich počet neustále narůstá, podobně jako přeprava zboží.
Vláda v Nigérii se v posledních letech záměrně zaměřila opět na železnici. Důvodem je nejen silně rostoucí počet obyvatel – do roku 2050 by měl vzrůst ze současných 174 na 389 milionů (!), což je více než dvojnásobek, ale i rozvoj hospodářství, především v oblasti plynárenství a ropného průmyslu, silně přetěžující silniční síť. Železnice má do budoucna zajistit zvýšení mobility obyvatelstva v zemi. Nigerijský prezident Goodluck Jonathan si ostatně stanovil ambiciózní cíl. Pokud by bylo po jeho, měla by Nigérie do roku 2020 patřit k dvaceti největším hospodářským mocnostem na světě. A moderní infrastruktura je podmínkou pro dosažení tohoto cíle.
Koncern získá největší zakázku v zahraničí
China Railway Construction Corp. (CRCC), což je mateřská společnost CCECC, a nigerijská spolková vláda podepsaly nedávno v hlavním městě Abudža smlouvu o výstavbě 1 385 kilometrů dlouhé železnice s názvem Nigerian Coastal Railway. Čínská firma CCECC má vybudovat dvoukolejnou pobřežní železnici a propojit hospodářskou metropoli Lagos na jihozápadě s přímořským městem Calabar, které se nachází blízko kamerunské hranice. Trať má vést z Lagosu přes Benin City a Warri, deltou řeky Niger přes Port Harcourt až do města Calabar, a sloužit by měla především nákladní přepravě. Objednávkou za zhruba 11,97 miliardy amerických dolarů se jedná o zatím největší zakázku čínského koncernu CRCC v zahraničí. Během výstavby by tak mělo vzniknout celkem 200 tisíc zcela nových pracovních míst. Po uvedení tratě do provozu by pak mělo být vytvořeno dalších 30 tisíc míst. Dále by Nigérie měla podle projektu nakoupit čínskou železniční techniku jako lokomotivy, vozy či stavební stroje v celkové hodnotě více než čtyři miliardy dolarů.
Obnova železniční sítě přijde na miliardy
CCECC a společnost CRCC jsou zapojeny do plánů nigerijské vlády v oblasti oživení a obnovy železniční infrastruktury. Tento čínský státní podnik je tak například angažován při výstavbě 187,5 km dlouhého úseku tratě mezi hlavním městem Abudža a městem Kaduna, jakož i na projektu Lagos Rail Mass Transit Systems (LRMT). Spolupráce Nigérie s čínskými podniky pro výstavbu železnic vychází z dohody uzavřené v roce 2006, která obsahovala smlouvu na sanaci 1 124 km dlouhou železniční trať z Lagosu do Kana, jejíž platnost vypršela v roce 2012. Z 85 procent je dokončen také železniční projekt Abudža – Kaduna za 874 milionů dolarů a zbývajících 32,5 km tratě mělo být předáno v prosinci 2014. CCECC má kromě toho další smlouvu na výstavbu části tratě Lagos – Ibadan. Výstavba 180 km dlouhé dvoukolejné tratě má stát 1,5 miliardy dolarů a má být uskutečněna v průběhu následujících čtyř let.
Kromě velkých železničních projektů dostala CCECC příslib na výstavbu takzvané „Blue Line“ v lagoském regionu. Trať takzvané lehké příměstské železnice je dlouhá 27 kilometrů a kontrakt má hodnotu 1,2 miliardy dolarů. Trasa je v současnosti ve výstavbě a v budoucnu spojí místa Okokomaiko (Amuwo Odofin) a Marina (Lagos Island). Jedná se o projekt lagoské aglomerace a je součástí takzvaného strategického dopravního plánu (STMP). Měl by zmírnit dopravní chaos v této přístavní metropoli. Kromě „Blue Line“ má být vybudováno šest dalších tras, jež by měly zlepšit veřejnou dopravu v této jedenáctimilionové metropoli. Výstavba je však velmi nákladná, proto se ještě uvažuje o alternativě rychlé městské autobusové dopravy systému Bus Rapid Transit Systems (BRT).
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »