Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Z Budapešti do Mukačeva po normálním rozchodu

Z Budapešti do Mukačeva po normálním rozchodu

4.1.2019 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS Foto: CSABA CSÉPKE

Zástupci maďarských a ukrajinských železnic nedávno představili svou vizi přímého vlakového spojení do Mukačeva po normálním rozchodu. Byť se veřejnost stavěla k plánům poněkud skepticky, a ještě na začátku prosince vše nasvědčovalo tomu, že se realizace zpozdí, nakonec 9. prosince IC s přímým vozem do Mukačeva skutečně vyjel. Mezi pohraniční přechodovou stanicí Záhony a Mukačevem kolej normálního rozchodu existovala už nyní, bylo však potřeba postavit 300 metrů dlouhou trať od seřaďovacího nádraží blíže k mukačevskému nádraží.

Z Budapešti do Mukačeva po normálním rozchodu

V maďarských médiích se před časem začala zmiňovat možnost přímého vlakového spojení mezi maďarskou metropolí a podkarpatským Mukačevem, a to po standardním rozchodu, tedy bez výměny podvozků v Čopu. Vedle širokorozchodných kolejí totiž vede ze stanice Záhony na maďarské straně i kolej normálního rozchodu až do stanice Mukačevo. Tamní železniční trať normálního rozchodu (1 435 mm) byla hotova v roce 1872 a vede až do stanice Mukačevo. Tehdy však nesla název Munkács, pocházející z maďarštiny, jako součást železniční sítě Rakousko-Uherska. Stávající trať vede z velké části podél maďarsko-ukrajinské hranice a je součástí spojnice mezi bývalým Československem, SSSR a Rumunskem. 

Dosud mezi Budapeští a Ukrajinou existoval pouze jeden pár přímých vlaků – jednalo se o jediný lůžkový vůz ukrajinských železnic mezi Lvovem a maďarským hlavním městem. Tento noční vlak ale nebyl příliš atraktivním spojením, neboť se ve stanici Čop musely vždy vyměnit podvozky železničního vozu, což zabere dvě až tři hodiny. Kvůli tomu se jízdní doba přímého spoje pochopitelně značně prodlouží a pro cestující už není tolik lákavý. 

V úvahu tak připadalo prodloužení již existujícího vlaku InterCity Latorca, nyní jezdícího mezi Budapeští a Čopem. Dnešní spoj IC Latorca z Budapešti do pohraničního Čopu dorazí za pět hodin a sedmnáct minut, podle odhadů tak můžeme počítat s jízdní dobou kolem sedmi hodin v jednom směru na celém úseku Budapešť – Mukačevo. To by znamenalo zkrácení jízdní doby alespoň o jeden a půl hodiny, oproti aktuálnímu nočnímu spojení s nezbytnou výměnou podvozků.   

Hledá se vhodná lokomotiva

Muselo se vyřešit několik provozně-technických věcí: například jaký typ hnacího vozidla dopravce na vlak nasadí. Ukrajinská železnice (UŽ) totiž nedisponuje vhodnou dieselovou lokomotivou, která by mohla být spojena s maďarskými vozy IC. Nabízela se tak možnost, aby vše „odjezdil“ maďarský dříč řady 418 (Csörgő), s maďarským strojvůdcem doprovázeným ukrajinským kolegou.

Letos 14. listopadu se také uskutečnila zkušební jízda maďarské soupravy ze stanice Záhony až do ukrajinského Mukačeva. Souprava byla složená z hnacího vozidla řady 418 a jednoho vozu Bpee (RIC). Zkušební vlak urazil 42 kilometrů dlouhou trať za 70 minut.

 První vlak, který vyjel na trasu Budapešť–Mukačevo bez nutnosti výměny podvozků v Čopu, byl 9. prosince, tedy se změnou jízdního řádu, vlak IC 34 Latorca, který odjížděl ze západního nádraží v Budapešti (Nyugati pályaudvar) v 7:23 a do ukrajinského Mukačeva dorazil v 15:20 místního času. Na zpáteční cestu se vlak vydal následující den ve 12:30 z Mukačeva (místní čas) a do Budapešti IC 33 Latorca dojel v 18:37. Do Mukačeva přejíždí zatím dieselová lokomotiva řady 418 a jeden vůz 2. třídy kategorie IC (Bpee). V mezinárodní přepravě vlak personálně obsazují strojvedoucí i průvodčí jak maďarští, tak i ukrajinští železničáři ovládající maďarštinu.


Průměrné hodnocení (11 hlasů): 4.45

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika