Železničář / Zahraničí / Z Bratislavy do Košic jedou vlaky nejrychleji v historii
Z Bratislavy do Košic jedou vlaky nejrychleji v historii
29.1.2023 – autor: PETR SLONEK
Nový jízdní řád Železniční společnosti Slovensko (ZSSK), který začal platit 11. prosince 2022, přináší rekordní zrychlení spojů kategorie IC mezi Bratislavou a Košicemi i vůbec nejvyšší počet najetých vlakokilometrů za poslední roky. Dopravce v novém grafikonu plánuje odjet více než 37 milionů vlakokilometrů a vypravit celkem přes 644 tisíc vlaků.
Oproti roku 2014 půjde v příštím roce o téměř 25% nárůst při počtu vypravených vlaků a přibližně 21% nárůst v počtu vlakokilometrů. „Více spojů pojede zejména na lince Ex 6xx Bratislava ‒ Košice, v okolí hlavního města Bratislava a krajských měst Trnava, Žilina, Košice a Prešov,“ řekl mluvčí ZSSK Tomáš Kováč. Při tvorbě nového grafikonu se především u dálkových tras klíčovým kritériem stal čas. Zrychlení se díky tomu dočkaly vlaky kategorie InterCity. Z Bratislavy do Košic se cestující od prosince přepraví nejrychleji v historii. Spoje mají nyní méně zastávek a tento úsek zvládnou už za 4 hodiny a 31 minut.
Zrychlení o několik minut
IC v jízdním řádu pro rok 2023 ve směru Košice – Bratislava nabízejí oproti vlakům Expres v průměru o 49 minut rychlejší spojení. Například vlak IC 44 Košice – Vídeň, který propojuje východ Slovenska s Rakouskem, je rychlejší v úseku po Bratislavu o 12 minut, čímž dosáhl nejrychlejšího pravidelného spojení západu s východem Slovenska v historii IC.
Až dosud činil průměrný jízdní čas všech IC vlaků na trase Bratislava – Košice a zpět 4 hodiny a 51 minut, přičemž nově to jsou 4 hodiny a 42 minut. Jízdy vlaků v obou směrech jsou rozdílné z dopravních důvodů. Zatímco z východu na západ to nyní je v průměru 4 hodiny a 36 minut, ze západu na východ 4 hodiny a 48 minut. Cestující ušetří čas díky IC i na trase Žilina – Bratislava, kterou v průměru vlaky ujedou za 1 hodinu a 37 minut, místo 1 hodiny a 45 minut, jak tomu bylo v minulém grafikonu. „Výrazné zlepšení a zkrácení jízdní doby nastalo na trati Bratislava – Prešov a opačně s přestupem v Kysaku na REX, který zastavuje kromě Kysaku už jen v Prešově,“ dodal Kováč.
Zrušení zastávek
Zrychlení IC i expresů bylo umožněno díky zrušení některých zastávek. Vlaky IC 44 a IC 45 z Košic do Vídně od nového JŘ nezastavují ve stanici Trnava. Zůstaly však zastávky v Kysaku, Popradu-Tatrách, Žilině či v Bratislavě hlavním nádraží, případně v Bratislavě Novém Městě nebo v Bratislavě-Petržalce. Spoje IC 520, IC 521, IC 522, IC 523, IC 524 z Košic do Bratislavy již nezastavují ve stanicích Trnava, Trenčín, Vrútky, Ružomberok a Liptovský Mikuláš. Výjimkou je IC 525, jenž má nadále zastávku v Trnavě pro nástup a výstup. Stanice, kde IC 5xx zastavují i v novém grafikonu, jsou Kysak, Spišská Nová Ves, Poprad-Tatry a Žilina.
Průměrná přepravní vzdálenost ve spojích IC se podle ZSSK pohybuje okolo 290 kilometrů. Až 52 % cestujících je využívá na cestu ze západního na východní Slovensko a zpět, přičemž 22 %
lidí jede IC vlaky přímo z Bratislavy do Košic. Ze Slovenska do Vídně a zpět se IC přepravuje 6 % cestujících.
Spoje kategorie IC se na Slovensku těší značné oblibě. Například loni v říjnu v nich dosáhl počet cestujících téměř šedesáti tisíc. „Zatímco před pandemií jsme ve stejném měsíci přepravovali přibližně 70 tisíc cestujících, situaci v letech 2020 a 2021 zásadně ovlivnil koronavirus,“ upozornil mluvčí Kováč. Letos se podle něj čísla postupně vracejí k normálu. Oproti předpandemickému roku 2019 je to nicméně stále o 17 % méně.
ZSSK od 12. června 2022 vypravuje průměrně 1 631 vlaků denně, z toho osm IC, 246 ostatních dálkových a 1 377 regionálních a příměstských spojů. Zastavuje v 726 stanicích a zastávkách, jezdí na linkách po 2 935 km tratí na Slovensku.
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »