Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Z Bratislavy do Košic jedou vlaky nejrychleji v historii

Z Bratislavy do Košic jedou vlaky nejrychleji v historii

29.1.2023 – autor: PETR SLONEK

Nový jízdní řád Železniční společnosti Slovensko (ZSSK), který začal platit 11. prosince 2022, přináší rekordní zrychlení spojů kategorie IC mezi Bratislavou a Košicemi i vůbec nejvyšší počet najetých vlakokilometrů za poslední roky. Dopravce v novém grafikonu plánuje odjet více než 37 milionů vlakokilometrů a vypravit celkem přes 644 tisíc vlaků.

Z Bratislavy do Košic jedou vlaky nejrychleji v historii

Oproti roku 2014 půjde v příštím roce o téměř 25% nárůst při počtu vypravených vlaků a přibližně 21% nárůst v počtu vlakokilometrů. „Více spojů pojede zejména na lince Ex 6xx Bratislava ‒ Košice, v okolí hlavního města Bratislava a krajských měst Trnava, Žilina, Košice a Prešov,“ řekl mluvčí ZSSK Tomáš Kováč. Při tvorbě nového grafikonu se především u dálkových tras klíčovým kritériem stal čas. Zrychlení se díky tomu dočkaly vlaky kategorie InterCity. Z Bratislavy do Košic se cestující od prosince přepraví nejrychleji v historii. Spoje mají nyní méně zastávek a tento úsek zvládnou už za 4 hodiny a 31 minut.  

Zrychlení o několik minut
IC v jízdním řádu pro rok 2023 ve směru Košice – Bratislava nabízejí oproti vlakům Expres v průměru o 49 minut rychlejší spojení. Například vlak IC 44 Košice – Vídeň, který propojuje východ Slovenska s Rakouskem, je rychlejší v úseku po Bratislavu o 12 minut, čímž dosáhl nejrychlejšího pravidelného spojení západu s východem Slovenska v historii IC.  
Až dosud činil průměrný jízdní čas všech IC vlaků na trase Bratislava – Košice a zpět 4 hodiny a 51 minut, přičemž nově to jsou 4 hodiny a 42 minut. Jízdy vlaků v obou směrech jsou rozdílné z dopravních důvodů. Zatímco z východu na západ to nyní je v průměru 4 hodiny a 36 minut, ze západu na východ 4 hodiny a 48 minut. Cestující ušetří čas díky IC i na trase Žilina – Bratislava, kterou v průměru vlaky ujedou za 1 hodinu a 37 minut, místo 1 hodiny a 45 minut, jak tomu bylo v minulém grafikonu. „Výrazné zlepšení a zkrácení jízdní doby nastalo na trati Bratislava – Prešov a opačně s přestupem v Kysaku na REX, který zastavuje kromě Kysaku už jen v Prešově,“ dodal Kováč.

Zrušení zastávek
Zrychlení IC i expresů bylo umožněno díky zrušení některých zastávek. Vlaky IC 44 a IC 45 z Košic do Vídně od nového JŘ nezastavují ve stanici Trnava. Zůstaly však zastávky v Kysaku, Popradu-Tatrách, Žilině či v Bratislavě hlavním nádraží, případně v Bratislavě Novém Městě nebo v Bratislavě-Petržalce. Spoje IC 520, IC 521, IC 522, IC 523, IC 524 z Košic do Bratislavy již nezastavují ve stanicích Trnava, Trenčín, Vrútky, Ružomberok a Liptovský Mikuláš. Výjimkou je IC 525, jenž má nadále zastávku v Trnavě pro nástup a výstup. Stanice, kde IC 5xx zastavují i v novém grafikonu, jsou Kysak, Spišská Nová Ves, Poprad-Tatry a Žilina.
Průměrná přepravní vzdálenost ve spojích IC se podle ZSSK pohybuje okolo 290 kilometrů. Až 52 % cestujících je využívá na cestu ze západního na východní Slovensko a zpět, přičemž 22 % 
lidí jede IC vlaky přímo z Bratislavy do Košic. Ze Slovenska do Vídně a zpět se IC přepravuje 6 % cestujících. 
Spoje kategorie IC se na Slovensku těší značné oblibě. Například loni v říjnu v nich dosáhl počet cestujících téměř šedesáti tisíc. „Zatímco před pandemií jsme ve stejném měsíci přepravovali přibližně 70 tisíc cestujících, situaci v letech 2020 a 2021 zásadně ovlivnil koronavirus,“ upozornil mluvčí Kováč. Letos se podle něj čísla postupně vracejí k normálu. Oproti předpandemickému roku 2019 je to nicméně stále o 17 % méně.
ZSSK od 12. června 2022 vypravuje průměrně 1 631 vlaků denně, z toho osm IC, 246 ostatních dálkových a 1 377 regionálních a příměstských spojů. Zastavuje v 726 stanicích a zastávkách, jezdí na linkách po 2 935 km tratí na Slovensku.
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika