Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / Vysokorychlostní Čína drtí konkurenci

Vysokorychlostní Čína drtí konkurenci

20.5.2015 – autor: HALINA MARŠÁLKOVÁ, foto Wikipedia

Provoz na síti čínských vysokorychlostních tratí (VRT) v loňském roce zaznamenal výjimečný růst. Z hlediska délky VRT se svými 12 tisíci km tratí Čína jasně vede. Dnes je většina čínských významných měst propojena trasami s maximální rychlostí více než 200 km/h nebo se na jejich propojení usilovně pracuje.

Vysokorychlostní Čína drtí konkurenci

V roce 2014 Čínská železniční společnost (CRC) provozovala přes 1 300 souprav pro VRT denně, a to jak na nově vybudovaných, tak na rekonstru­ovaných tratích. Nyní jsou všechna města s více než pěti sty tisíci obyvateli propojena tratěmi s rychlostí přesahující 160 km/h.

V krátkém čase po uvedení první vysokorychlostní tratě v roce 2008 se radikálně změnil také způsob odbavování cestujících. Za rok 2014 byly přepraveny skoro tři miliardy cestujících a výsledek dosáhl 214 miliard osobokilometrů, což je o něco více než výkon VRT ve zbytku světa a zhruba 2,5 x více objemu přepravy než v Japonsku, které má druhou nejvytíženější síť.

Rozvoj páteřní infrastruktury

Čína je unikátní i z mnoha jiných pohledů. Zaujímá plochu 9,7 milionu kilometrů čtverečních. K tomu je nutné připočíst ohromnou vzdálenost od severu k jihu i ze západu na východ, hustotu osídlení 140 obyvatel/km2 a také skutečnost, že většina žije převážně v centrálních a jižních oblastech. Tam se nachází mnoho hustě osídlených měst vzdálených od 200 do 900 km, což je ideální pro rozvoj VRT. V roce 2013 žilo ve městech více než 50 procent obyvatel, ale v roce 2030 se očekává podíl až 74 procent. Čína proto buduje páteřní dopravní infrastrukturu, která má podporovat konkurenceschopnost měst.

Města s počtem obyvatel nad pět set tisíc se nejvíce podílejí na rozvoji ekonomiky regionu. Na jejich konkurenceschopnost má vliv kvalita dopravního spojení k dodavatelským řetězcům. Po bouřlivém rozvoji východních provincií má rozvoj dopravní infrastruktury umožnit centrálním a západním provinciím dohnat zpoždění a přispět tak k vyváženému rozvoji země. Dokončení VRT do Xinijiangu na západě provincie Giuzhou v centrální Číně to potvrzuje.

Jak roste ekonomika, zvyšuje se i počet cestujících a jejich nároky na úroveň služeb. Síť CRC se již dnes považuje za jednu z nejhustěji využívaných na světě díky ekonomickému růstu v posledních pěti letech. Na vzestupu je ale i nákladní doprava (o 5,8 % za rok), která což jde v některých případech na vrub kapacity dopravní cesty vysokorychlostních spojů. Z kombinace rychle rostoucí dopravy a vysoké hustoty provozu vyplývá nezbytnost hlavních investic do další výstavby sítě. Cílem je upevnit klíčovou roli železnice v ekonomice Číny.

Propojí se všechna velká města

VRT zahájily provoz v roce 2007 s novou generací vlaků, které dosahovaly až 250 km/h. Ale nutnost sdílení tratí s nákladními vlaky způsobovala, že průměrná rychlost mezi stanicemi zůstávala nižší, byť se maximální rychlost prudce zvedla. V 2008 na první z nové generace VRT z Pekingu do Tianjinu dosahovaly soupravy až 350 km/h a průměrná rychlost dosáhla 240 km/h. Takové parametry jsou již plně konkurenceschopné a jen v prvním roce rychlovlaky přepravily více než 16 mil. cestujících.

V roce 2012 byly dokončeny trasy z Pekingu do Šanghaje (1 318 km) a z pekingského západního nádraží do Kantonu (2 281 km). Tímto se spojily tři nejživější čínské oblasti. Podle mezinárodních měřítek trasy nabízejí velmi dobré přepravní časy. V roce 2014 dopravce CRC vyhlásil nový letní jízdní řád s 1 330 vysokorychlostními spoji denně. To společně se zvyšováním obsaditelnosti souprav umožnilo zvýšit propustnost konvenčních tratí pro nákladní přepravu, což bylo původním záměrem rozvoje vysokorychlostních sítí.

Všechny soupravy se skládají z 8 nebo 16 vagonů s kapacitami od 494 do 1 299 míst k sezení. Nejrušnější trasy pojmou až 101 souprav denně v jednom směru s až 8 soupravami za hodinu v časech špiček. Na středně vytížených tratích jezdí zhruba polovina vlaků. CRC provozují dva základní druhy vysokorychlostních spojů. Expresní vlaky staví jen v hlavních městech, ostatní vlaky v těch středních.

Cestujících přibylo o 8 procent

Za posledních pět let celkový objem přepravy cestujících ročně roste o cca 8 %. Dvě nejvytíženější tratě z Pekingu do Šanghaje a z Pekingu do Kantonu v roce 2014 odhadem přepravily více než 100 mil. cestujících. Jen malá část z nich cestuje z jedné konečné na druhou – většina vystupuje a nastupuje v nácestných zastávkách, přičemž průměrná délka cesty na těchto tratích dosahuje 500 km. První dálková trať z Wuhanu do Kantonu měřila 969 km a přepravila asi 50 mil. cestujících, z nichž 13,8 mil. přestupovalo na navazující železniční spoje, což dokládá efektivitu sítě. 

Vysokorychlostní tratě rostly mnohem rychleji než letecká doprava. V roce 2013 dvojnásobek cestujících (670 mil.) upřednostnil VRT před letadly (330 mil.). Vnitrostátní lety rostly o 13 %, růst VRT představoval 41 % ročně. Pro cesty do 150 km však auta a autobusy zůstávají zajímavou volbou, zvláště když je VRT vzdálená od centra. Nicméně rychlost, frekvence a pohodlí VRT dělá železnici konkurenceschopnou pro středně dlouhé cesty.

VRT v kostce

◆ Délka tratí VRT činí 12 000 km.

◆ Maximální rychlost na tratích VRT je 350 km/h.

◆ V roce 2014 přepraveno přibližně 3 miliardy cestujících.

◆ Vládní plán počítá s železničním propojením všech hlavních měst provincií a měst s více než půl milionem obyvatel.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 3.75

Další články této rubriky

DB nasadily na boj se zpožděním vlaků umělou inteligenciDB nasadily na boj se zpožděním vlaků umělou inteligenci

5.9.2023 - Jak nejlépe bojovat na železnici se zpožděním? Deutsche Bahn (DB) už možná našly recept. Pomoci má zapojení umělé inteligence (AI) do řízení dopravy. Tím by se měla zajistit rychlejší reakce na mimořádnosti a zároveň i méně… »

Egypt zmodernizuje 280 stárnoucích lokomotivEgypt zmodernizuje 280 stárnoucích lokomotiv

4.9.2023 - Egyptské státní dráhy (ENR) se rozhodly obnovit svůj stárnoucí park hnacích vozidel. Podepsaly proto dvě smlouvy na modernizaci a údržbu nejméně 280 dieselelektrických lokomotiv se společností Škoda Group. První se týká… »

Na tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotkyNa tatranské tratě se vracejí první zmodernizované jednotky

3.9.2023 - Turismu ve Vysokých Tatrách pomůže i 15 zmodernizovaných jednotek řady 425.95. První dvě z nich nasadila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) do provozu v síti Tatranských elektrických železnic (TEŽ) v polovině července. Další… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika