Železničář / Zahraničí / Vyřazená Pendolina zamíří do Řecka
Vyřazená Pendolina zamíří do Řecka
1.6.2021 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Řecká soukromá společnost TrainOSE nabídne během letošního roku rychlé spojení prostřednictvím vlaků Pendolino na páteřní 502 kilometrů dlouhé trase Athény – Soluň. Proto převezme pět rychlovlaků ETR 470 od italského národního dopravce Trenitalia. Jednotky mají postupně zkrátit cestovní čas mezi oběma velkoměsty ze současných více než 4 hodin (cestovní rychlost 121 km/h) na přibližně 3 hodiny 20 minut (cestovní rychlost 150 km/h).
Řecký národní dopravce TrainOSE byl v roce 2017 privatizován a stal se 100% dceřinou společností italských státních železnic FS. Ročně přepraví přes 15 milionů cestujících.
Pendolina prochází úpravou pro provoz v Řecku v dílnách SITAV u Piacenzy ve spolupráci s firmou Alstom Italia. Na opravě podvozků se podílejí dílny Trenitalie ve Vicenze a Boloni. Při opravě dochází ke konverzi elektrické části z 15 kV 16,7 Hz na 25 kV 50 Hz a zároveň je dosazena modernější verze ETCS. Modernizace se týká také interiéru a vlaky dostávají vnější lak v barvách TrainOSE. První upravená jednotka byla z Itálie do Soluně přepravena v lednu přes Slovinsko, Srbsko a Severní Makedonii. Čtyři z pěti vlaků pak mají být dodány do Řecka do podzimu 2021. Modernizaci soluňského depa pro Pendolina a jejich údržbu zajistí v příštích letech Alstom za 40 milionů eur. „Zahájení vysokorychlostní dopravy v Řecku s těmito modernizovanými vlaky je součástí naší strategie nabídnout cestujícím kvalitnější služby a zkrácení jízdní doby na této velmi oblíbené trase. Modernizace našeho soluňského depa, kterou uskutečníme v rámci tohoto projektu, navíc promění tyto technické prostory v nejmodernější svého druhu v jihovýchodní Evropě,“ uvedl generální ředitel TrainOSE Filippos Tsalidis.
Dříve ve Švýcarsku či Itálii
Devět jednotek ETR 470 bylo vyrobeno v letech 1994 až 1997 pro italsko-švýcarského dopravce Cisalpino AG, společný podnik SBB a FS, který je provozoval mez Itálií a Švýcarskem a krátce také na tratích do německého Stuttgartu. Po zániku firmy Cisalpino se vlaky rozdělily mezi SBB, kam směřovaly čtyři jednotky, a FS. Italové získali pět vlaků. V mezistátní dopravě vydržely do roku 2015, kdy je Švýcaři jako atypický typ vyřadili z provozu. V Itálii je nicméně používali dál na spojích Frecciabianca mezi Římem a Reggio Calabria.
ETR 470 vychází z italských jednotek ETR 460. Vyvinul je Fiat, později odkoupená Alstomem. Devítivozový, celkem 237 metrů dlouhý vlak o hmotnosti 451 tun má velmi malou hmotnost na nápravu – jen 13,5 tuny. Jeho maximální rychlost je 200 km/h, výkon 6 000 kW a nabízí 473 míst k sezení.
Další články této rubriky
Na Slovensku vyjela poslední ze čtyř pořízených jednotek KISS
3.10.2024 - Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nasadila počátkem srpna do ostrého provozu čtvrtou jednotku KISS. Cestující začala vozit na trasách Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Trenčín. Jedná se o poslední z objednaných… »
DB prohloubily ztrátu, budou propouštět
30.9.2024 - Hospodaření německé společnosti Deutsche Bahn skončilo v první polovině letošního roku opět v červených číslech. Dopravce výrazně prohloubil ztrátu na 1,2 miliardy eur, v přepočtu asi 30,5 miliardy Kč, zatímco loni ve stejném… »
Alstom vyrobí jednotky pro kolínský S-Bahn
19.9.2024 - Společnost Alstom vyhrála zakázku na dodávku 90 příměstských jednotek Adessia Stream. Vlaky si objednaly místní dopravní svazy go.Rheinland a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) a nasadí je na spoje v síti S-Bahn v okolí Kolína nad… »