Železničář / Zahraničí / Vietnamskou železnici brzdí korupce i předražené zakázky
Vietnamskou železnici brzdí korupce i předražené zakázky
27.10.2015 – autor: HALINA MARŠÁLKOVÁ
Železnice ve Vietnamu se delší dobu potýkala s nedostatečným financováním. V posledních deseti letech se ale situace díky 6,5% ročnímu růstu HDP výrazně změnila. Rostoucí ekonomika umožňuje vládě stálou podporu rozvoje dopravy – modernizaci a rozvoj infrastruktury. Zlomovým okamžikem v rozvoji drah se stalo schválení Strategie rozvoje železnic do 2020 s výhledem do 2050. Problémem však je korupce a časté navyšování rozpočtu jednotlivých akcí.
Vietnam v současné době aktivně pokračuje v programu rozvoje příměstských železnic. Vláda se snaží modernizovat stávající hlavní tahy a v budoucnu začít budovat vysokorychlostní trati. Hlavní důraz je kladen na rozvoj již existujících 2 239 km úzkorozchodných tratí. To zahrnuje i 1 726 km dlouhý úsek mezi Hanojí a Ho Či Minovým Městem do roku 2020.
Příliš nákladné trati VRT
V roce 2014 Ředitelství vietnamských železnic (VNR) začalo s modernizací stávající sítě. Celkové náklady dosáhnou 10,5 miliardy USD a umožní zvýšit rychlost na 90 km/h pro osobní dopravu a 60 km/h pro dopravu nákladní. Bude nezbytné modernizovat některé úseky, vybudovat nové tunely a zpevnit řadu mostů.
Vláda se také zabývá dlouhodobým cílem vybudování nové 1 435 mm rozchodné trati z Hanoje do Ho Či Minova Města, která by umožnila rychlost až 200 km/h do roku 2030 s výhledem na dosažení rychlostí přes 350 km/h do roku 2050. Plán rozvoje vysokorychlostních železnic byl však již v roce 2010 odmítnut, protože zamýšlená investice ve výši 56 miliard USD by pohltila až 50 procent hrubého domácího produktu.
Počítá se i s dalším rozvojem trati Tay Nguyen, která spojuje jižní část Vietnamu s Kambodžou a bude po roce 2050 tvořit vietnamskou část jižního koridoru transasijské trati jak do Evropy, tak k hlavním námořním přístavům a průmyslovým oblastem. Dalším impulzem pro dobudování spojení se svým severním sousedem a největším obchodním partnerem Čínou se považuje dokončení čínského 142 km dlouhého úseku z Mengzi do Hekou na vietnamských hranicích.
V Hanoji se snaží o zklidnění dopravy
V současnosti je naléhavějším problémem zklidnění dopravy v Hanoji. Vedení města plánuje vybudovat osm příměstských tratí do roku 2030, z nichž čtyři jsou již ve výstavbě. Úzkorozchodná Trasa 1 pod správou VNR, která povede od severu k jihu, se buduje jako nadzemní dvoukolejná a elektrifikovaná, zvládne vysokou hustotu provozu a zajistí spojení s příměstskou dopravní službou. Financování zajišťuje půjčka japonské vlády. Počátečním cílem je dokončení zhruba patnáctikilometrového úseku z celkových 38,7 km do roku 2018.
Dalším projektem je výstavba prvního 11,35 km dlouhého podzemního úseku jiné severojižní trati z celkových 35,3 km označených jako Trasa 2. Tato první vietnamská nadzemní železnice je již ve výstavbě. Na trati bude provozováno 13 čtyřvozových souprav dodaných z Číny a údržbu bude zajišťovat Hanoj Metro Company.
Trasa 3 bude financována půjčkami od Francouzské agentury pro rozvoj, Asijské rozvojové banky a Evropské investiční banky. HPC řídí projekt, jihokorejská firma Daelim Industrial buduje první úsek nadzemní dráhy. Dokončen má být v roce 2016. V první fázi se propojí hlavní nádraží v Hanoji v obvodu Hoan Kiem s Nhon v západní části. Trasa bude mít osm nadzemních stanic a čtyři podzemní ve čtyřkilometrovém úseku. Její další rozšíření si vyžádá velké investice a je plánováno jako dlouhodobý projekt.
HPC také řídí vývoj Trasy 5 – dvoukolejné trati se standardním rozchodem o délce 35 kilometrů, která obslouží západní oblasti města. Trať bude provozována rychlostí 100 km/h. Všechny projekty nicméně nabírají zpoždění.
Ho Či Minovo Město čeká na příměstské trati
Podle dopravního plánu z roku 2007 mělo město vybudovat šest příměstských tratí, tři lehké železnice a lehké metro. Plány byly následně upřesňovány a v 2013 se do nich zahrnuly dvě další příměstské trati – Trasa 3B a Trasa 4B. Japonsko financuje celkem 87 procent z 2,5 miliardového projektu na vybudování Trasy 1
v délce 20 km. Práce na stavbě 17 km dlouhého nadzemního úseku s jedenácti stanicemi začaly v roce 2012.
Dalších 191,9 milionu amerických dolarů získala společnost Shimizu Maeda Joint Operation, aby vybudovala 2,6 km podzemní úsek z Ba Son do Opera. Projekt ale nabírá zpoždění kvůli průtahům s výkupem pozemků a korupčním aférám při financování. Také práce na Trase 2 nabraly velký skluz kvůli překročení rozpočtu. Další rozvoj tras v Ho Či Minovo Městě zatím zůstává pouze na papíře.
Další články této rubriky
Nové letiště v Polsku se propojí s VRT
4.2.2025 - Pod názvem Centralny Port Komunikacyjny (CPK) se skrývá obří polský infrastrukturní projekt, který zahrnuje výstavbu nového velkého letiště včetně železničního a silničního napojení. Aeroport se bude nacházet v Baranówě,… »
Alstom získal ve Francii zakázku na vlaky v hodnotě 520 milionů eur
30.1.2025 - Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs uzavřel se společností Alstom smlouvu na dodání dalších 35 příměstských elektrických jednotek RER NG pro provoz v Paříži a okolí v hodnotě bezmála 520 milionů eur. Nové dvoupodlažní… »
ZSSK předvedla nové lokomotivy Vectron, které nahradí Gorily
25.1.2025 - Železniční společnost Slovensko (ZSSK) představila před koncem roku nové lokomotivy Siemens Vectron. Nahradí starší lokomotivy typu 350 přezdívané Gorily. Do konce roku 2026 dopravce do provozu postupně nasadí patnáct těchto strojů.… »