Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / V Polsku dali zelenou prvnímu vodíkovému vlaku

V Polsku dali zelenou prvnímu vodíkovému vlaku

17.8.2021 – autor: PETR SLONEK

Na testovací trati zkušebního okruhu v Žmigródu nedaleko polské Vratislavi se koncem června objevil Coradia iLint, první osobní vlak s vodíkovými palivovými články na světě. Jeho výrobce, společnost Alstom, jej poté během následujících dvou týdnů představil dopravním odborníkům a zástupcům státních institucí

V Polsku dali zelenou prvnímu vodíkovému vlaku

Představitelé Alstomu při jeho předvedení zdůraznili zejména potenciál Coradie iLint pro udržitelnou dopravu v Polsku. Náš severní soused nedávno oznámil Národní plán obnovy, který obsahuje mimo jiné ustanovení o zavedení třiceti nízkoemisních vlaků pro polské regionální provozovatele do roku 2026. Alstom Coradia iLint je první funkční osobní vlak na světě poháněný vodíkovými palivovými články. Je zcela bez emisí a tichý. Obsahuje několik různých inovací – přeměnu čisté energie a efektivní systém dodávky a skladování energie. Navržen je pro vozbu na neelektrifikovaných tratích. Podle výkonného ředitele Alstomu v Polsku, na Ukrajině a v Pobaltí Sławomira Nalewajky vlaky Coradia iLint znamenají pro zemi obrovskou příležitost snížit emise CO2 a dekarbonizovat železniční dopravu.

„Pokud Polsko postaví čerpací stanice a vyhlásí výběrové řízení na vodíkové vlaky, bude mít závod Alstom Konstal veškeré nástroje potřebné k výrobě takového vozového parku. Coradia iLint je přesnou kopií nejprodávanější Coradia Lint, která byla vyrobena v Chorzowě. Jediným rozdílem je pohon, nafta je totiž nahrazena palivovými články, které zaručují bezemisní dopravu,“ řekl Nalewajka.

Dojezd tisíc kilometrů

První vodíkový vlak na světě zhotovil Alstom v německém Salzgitteru, zatímco karoserie se vyrábějí v závodě Alstom Konstal v polských Katovicích. Vlak vychází z konceptu prověřených dieselových vlaků Coradia Lint. Nahrazení vznětového pohonu technologií palivových článků umožňuje zcela ekologický provoz s výkonem srovnatelným s běžnými dieselovými vícenásobnými jednotkami Coradia Lint. To znamená, že tyto vlaky jsou schopny jezdit stejně rychle a podle shodného jízdního řádu jako stávající dieselové jednotky. Obdobně je na tom i kapacita soupravy. Ta činí přibližně 300 cestujících. Vlak má dojezd 1 000 kilometrů, jak se prokázalo během jeho každodenního provozu. Coradia iLint vznikla pro provoz na neelektrifikovaných tratích. V zemích Evropské unie téměř polovina (46 %) železniční sítě není v současné době stále elektrifikována. 

Výhodou Coradie je skutečnost, že využívá stávající infrastrukturu bez nutnosti investovat právě do elektrifikace. To je důležité pro tratě vedoucí v oblastech s nízkou hustotou obyvatel, kde by se vysoké investice do infrastruktury nevyplatily. Vodík dobývá koleje První dva vodíkové vlaky na světě úspěšně jezdily v letech 2018 až 2020 v pravidelné osobní dopravě v Německu a najely více než 180 000 kilometrů. Alstom už v Německu prodal jednačtyřicet souprav na vodíkový pohon, které mají v budoucnu nahradit stávající naftový vozový park. První z nich se v pravidelném provozu objeví od roku 2022.

Do Itálie dodá Alstom šest vlaků na vodíkové palivové články s možností dalších osmi pro Ferrovie Nord Milano (FNM), hlavní skupinu pro dopravu a mobilitu v regionu Lombardie. Ve Francii společnost SNCF Voyageurs objednala u Alstomu prvních 12 vodíkových vlaků Regiolis. Coradia iLint byla navíc úspěšně testována v Nizozemsku a v Rakousku. Loni uzavřely ÖBB tendr na pronájem Coradií určených pro testovací provoz. Do Rakouska tehdy zamířily dvě jednotky. Po dobu tří měsíců zajišťovaly pravidelnou dopravu na regionálních železničních tratích na jihu Dolního Rakouska a nahradily dieselový provoz.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 3.67

Další články této rubriky

Transevropské expresy možná zamíří do ČeskaTransevropské expresy možná zamíří do Česka

1.10.2021 - Provoz až sedmi různých linek TEE 2.0 napříč Českou republikou, nová přímá spojení, která nabídnou cestování z Prahy do Záhřebu, Frankfurtu nad Mohanem, Paříže, Benátek, Kodaně nebo Malmö, či nová rychlá trasa v centrální… »

PKP IC pořídí nové patrové soupravyPKP IC pořídí nové patrové soupravy

31.8.2021 - Z Varšavy do Lodže nebo z Katovic do Krakova by měly jezdit nové push-pull soupravy. Ty hodlá nakoupit polský státní dopravce PKP Intercity. Součástí soutěžního dialogu je i pořízení 45 vícesystémových lokomotiv a poskytování… »

Francouzi zmodernizují regionální soupravyFrancouzi zmodernizují regionální soupravy

2.6.2021 - Dceřiná společnost francouzských národních železnic SNCF Voyageurs zahájila projekt modernizace regionálních souprav TER – Transport express régional. V letech 2022 až 2031 kompletní obnovou projde 40 procent vozidel celé flotily… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika