Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / V Polsku budují nové tratě a letištní terminál

V Polsku budují nové tratě a letištní terminál

8.10.2020 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

V sousedním Polsku začala vznikat nová významná evropská letecká křižovatka pro navazující či začínající lety do většiny částí Asie. Stavba velkého letiště nedaleko polské metropole Varšavy zároveň zajistí komfortní dostupnost na letiště ze všech oblastí Polska prostřednictvím vysokorychlostních vlaků. Práce se rozeběhly teprve nedávno.

V Polsku budují nové tratě a letištní terminál

Projekt, který se nazývá Centralny Port Komunikacyjny (CPK), volně přeloženo jako Ústřední dopravní terminál, počítá jak se železniční, tak i leteckou dopravou. Součástí projektu CPK bude nejen obří letiště v blízkosti Varšavy, ale také celá řada nových železničních tratí, respektive jejich přestavba na vysokorychlostní parametry za celkem 20,5 miliardy eur. Na zásadní investice čekají polské tratě již dlouho. Základ současné železniční sítě vznikl jako ve většině evropských zemí již v 19. století. Dnešní polské území bylo rozděleno mezi Prusko, Rusko a Rakousko-Uhersko, které si své sítě tvořily podle svých zvyklostí. Ty jsou už však dávno překonané a neodpovídají současným požadavkům země. Plány na přestavbu této sítě tak mají i jistou politickou symboliku.

Dostupnost pro všechny regiony

Projekt CPK představuje propojení všech důležitých míst v Polsku rychlou železniční dopravou s přihlédnutím k současným dopravním požadavkům státu. Základním výchozím bodem by se měl stát právě Ústřední dopravní terminál s velkým letištěm u Varšavy.

Modernizované nebo nové tratě napojí na zmiňované letiště všechna polská vojvodství včetně přilehlého hlavního města a samozřejmě zrychlí spojení vysokorychlostními vlaky. Poláci počítají i se zrychlením provozu do sousedních zemí, a tak například trasu z Varšavy do Ostravy nově vlaky ujedou za pouhé dvě hodiny a patnáct minut, čímž se ušetří až dvě hodiny čistého času. Z Varšavy do Prahy pak cesta potrvá namísto osmi hodin něco málo přes čtyři hodiny a spojení má být zajištěno každé dvě hodiny. Délka nově postavených polských tratí dosáhne 1 600 kilometrů a zhruba 2 400 kilometrů stávajících tratí se modernizuje na vyšší rychlosti. Moderní tratě mají sloužit jak vysokorychlostním jednotkám, tak i standardním rychlíkům či nákladní dopravě. Předpokládá se běžné využívání rychlosti 250 km/h s výhledovou možností zvýšení až na 350 km/h.

„Letištní projekt“ CPK, který je výchozím bodem rozvoje železniční sítě pro celé Polsko, přináší především jiné pohledy na fungování osobní železniční dopravy, než tomu bylo doposud. Na nové polské síti, jež bude upravována a budována podle zásad taktového jízdního řádu, vyroste nespočet nových přestupních uzlů. Spolu s německým a českým taktem vznikne provázaná železniční síť s pravidelnými intervaly od východních hranic Polska až do Beneluxu, Rakouska či Švýcarska s přesahy až do Francie či Itálie. EuroTakt se rozšíří, a podpoří se tak myšlenka rozvoje systémové dopravy v zemích Evropské unie. Vzorem pro Polsko se stal jak švýcarský projekt Bahn 2000, tak i připravovaný německý Deutsch­landtakt. (Zdroj: Eisenbahn Revue)


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 3.88

Další články této rubriky

Stadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicímStadler uspěl v Arábii, dodá až 20 vlaků saúdskoarabským železnicím

27.3.2024 - Stadler dodá státním saúdskoarabským železnicím (SAR) minimálně 10 dieselelektrických jednotek z rodiny Next Generation. Součástí smlouvy, kterou společnost podepsala v únoru, je také desetiletá údržba vozidel a opce na… »

SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie SBB objednaly dalších pět rychlovlaků Giruno pro spoje do Itálie

26.3.2024 - Švýcarské spolkové dráhy (SBB) potvrdily objednávku dalších pěti vysokorychlostních vlaků řady RABe 501 známých pod obchodních značkou Giruno s maximální rychlostí 250 km/h od firmy Stadler Rail. Chtějí tak podpořit… »

Na Slovensku vyjely patrové jednotky KISSNa Slovensku vyjely patrové jednotky KISS

24.3.2024 - Cestující na Slovensku začali v únoru využívat nové patrové elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler Rail. Železniční společnost Slovensko (ZSSK) objednala v roce 2020 čtyři šestivozové vlaky za bezmála 77 milionů eur,… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika