Železničář / Zahraničí / V ostrovním království vypukla elektrifikační horečka
V ostrovním království vypukla elektrifikační horečka
1.3.2013 – autor: STANISLAV HÁJEK
Kolébku železnice – Velkou Británii – čeká po dvaceti letech elektrifikační boom. Během několika let má elektrická trakce ovládnout nejen hlavní trať v západní části země z Londýna do Bristolu, ale i další lokality. Náklady blížící se 10 miliardám liber se přitom mají vrátit nejen formou úspory za drahou naftu, ale i v podobě zvýšeného jízdného od cestujících.
Ve Velké Británii je nyní elektrifikováno necelých čtyřicet procent železničních tratí. Téměř dvě třetiny elektrifikovaných tratí je ale provozovaných na napětí 660 nebo 750 V a energie je distribuována pomocí boční kolejnice. Tento systém je ale vhodný spíše pro lehké osobní vlaky a limitovaný rychlostmi kolem 100 mil za hodinu. Vhodnější střídavý systém 25 kV/50 Hz je proto instalován na významnějších tazích, kterých je však elektrifikováno poměrně málo. Od roku 2016 má být ale zatrolejována dráha Great Western Mail Line z Londýna do Bristolu a v následujícím roce pak její pokračování do Cardiffu a Swansea. Elektrické vlaky tady sice jezdí od roku 1994, ale pouze na 19 kilometrech z londýnského nádraží Paddington na letiště Heathrow, kde jsou provozovány letištní vlakové expresy.
Poprvé ve Walesu
Trať Paddington – Bristol Temple Meads přes stanice Didcot Parkway, Swindon a Bath má délku 190 kilometrů. V Bristolu, kde je nejvyužívanější stanicí průjezdné nádraží Temple Meads, jsou již připravováni na to, že vlaky z Londýna budou po elektrifikaci končit na starém hlavovém nádraží, v památkově chráněné nádražní budově z roku 1840 od stavitele Brunela. Jde o nejstarší hlavové nádraží na světě, které od roku 1965 není používáno, kolejiště je sneseno a plocha slouží jako parkoviště.
Elektricky se nebude jezdit jen po Great Western Mail Line, ale i po některých z ní odbočujících tratích. Jde například o 27 kilometrů dlouhou trať Reading – Newbury nebo Cherwell Valley Line v úseku Didcot Parkway – Oxford. Elektrické vlaky by se měly objevit i na South Wales Main Line, konkrétně na trati z Wootton Bassett do Swansea. Pod proudem se plánují i tratě v okolí Cardiffu, které se napojují na trasy South Wales Main Line. Pro Wales, který nemá podobně jako Albánie nebo Moldávie prozatím žádné elektrifikované železniční tratě, to bude bezesporu velká událost.
Za noc troleje na 1,6 km tratě
S elektrifikací je spojeno i vybavení tratí novým zabezpečovacím zařízením, ale i nákupem kolejových vozidel. Na trati by měly jezdit nové jednotky s označením Super Express od firmy Hitachi. Tyto vlaky, dosahující maximální rychlosti 225 km/h, by měly být vybaveny evropským zabezpečovacím systémem ETCS Level 2. Pro elektrizační práce objednal provozovatel britské železniční infrastruktury, společnost Network Rail, u německého výrobce Windhoff speciální stavební vlak s 23 vozy, jehož cena by měla být 35 milionů liber. Čety zaměstnanců speciálního vlaku by měly vždy za jednu noc kompletně zatrolejovat 1,6 kilometru tratě, která před tím bude pochopitelně stavebně připravena. Stavební práce na Great Western Mail Line by měly začít ještě v tomto roce. Celkové náklady na modernizace, ve kterých bude započítána elektrifikace, zabezpečovací zařízení, ale i kolejová vozidla, by měly činit 5 miliard liber.
Na severu Anglie již finišují
Britská vláda loni v létě dodatečně schválila částku 4,2 miliardy liber na další modernizaci železničních tratí, která je určena pro léta 2014 až 2019. Nově budou elektrifikovány například tratě Basingstoke – Reading, Oxford – Leamington – Coventry nebo Oxford – Bedford a další. Na severu země již elektrizační práce probíhají a v následujících letech by měly být postupně dokončeny. Jedná se o tratě Manchester – Newton-le-Willows (dokončení se plánuje letos), Manchester – Liverpool a Huyton – Wigan (plán na rok 2014) a Manchester – Preston – Blackpool (plán na rok 2016). K tomu ještě patří nové elektrizační projekty Crossrail a Thameslink v londýnské oblasti pro rok 2018.
Všechny nově elektrifikované tratě budou fungovat na střídavý proud o napětí 25 kV/50 Hz. Odborníci tvrdí, že se jedná o zásadní rekonstrukci železniční infrastruktury, která nemá za poslední desetiletí ve Velké Británii obdoby. Financování je rozděleno tak, že část peněz na stavby se použije z dražšího jízdného, o němž bylo rozhodnuto již v roce 2010, a další část prostředků poplyne z ušetřených provozních nákladů na elektrifikovaných tratích nyní pojížděných motorovou trakcí.
Fotogalerie
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »