Železničář / Zahraničí / V Německu prvně vyjely bateriové vlaky Mireo Plus B
V Německu prvně vyjely bateriové vlaky Mireo Plus B
24.5.2024 – autor: PETR SLONEK
Ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko na jihozápadě Německa začaly počátkem dubna v provozním souboru Ortenau vozit cestující čtyři zcela nové bateriové jednotky Mireo Plus B od výrobce Siemens Mobility. Jedná se o vůbec první nasazení těchto vlaků do pravidelného provozu. Výhledově nahradí stávající starší dieselová vozidla Stadler.
Vlaky si objednala státní společnost Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH (SWEG). Nové jednotky budou zpočátku nasazeny na trasách mezi Offenburgem a Bad Griesbachem a mezi Offenburgem a městem Schwarzwald Hornberg, kde dosud jezdí motorové vozy Stadler RegioShuttle RS1. Jejich dojezd činí až 120 kilometrů. V budoucnu mají přibýt v regionu ještě další spoje. Díky nasazení nových jednotek se mohly rovněž zavést přímé spoje bez nutnosti přestupu a zároveň navýšit kapacita.
Podle ministra dopravy Bádenska-Württemberska Winfrieda Hermanna se píše nová kapitola v historii železnic. „Díky bateriovému hybridnímu pohonu jsou vlaky provozované v regionu Ortenau šetrnější ke klimatu než dieselové. Tam, kde ještě není nadzemní elektrické vedení, spoléháme na alternativní a klimaticky šetrná řešení,“ řekl Hermann. Spolková země hodlá postupně převést všechnu dieselovou železniční dopravu na bateriovou.
S trolejemi i bez nich
Šéf kolejových vozidel Siemens Mobility Albrecht Neumann zdůraznil, že nové jednotky ujedou až 120 kilometrů na baterie. Protože mají hybridní pohon, mohou jezdit na trasách s trolejovým vedením i bez něj. Baterie lze nabíjet na trolejovém vedení a pomocí rekuperace při brždění. Bateriový systém je umístěn pod karoserií vozu a obsahuje dva bateriové kontejnery. Používají se lithium-iontové baterie s dlouhou životností.
Výrobce vozidel Siemens Mobility vyhrál před časem s konceptem vozidel Mireo Plus B výběrové řízení pro provoz v tamním souboru Ortenau. Bádensko-Württemberský úřad pro železniční vozidla později objednal celkem 27 dvouvozových bateriových vlaků, každý s kapacitou 120 míst k sezení. Vozidla jsou klimatizovaná, nechybí dostatečné úložné prostory a toaleta. Provozovat je bude společnost SWEG.
Servis a údržbu vlaků bude Siemens pro SWEG zabezpečovat po dobu přibližně 30 let v nově vybudovaném depu údržby v Offenburgu, které bylo otevřeno v červnu roku 2023. Díky pokročilým algoritmům a analýze dat je jejich provoz optimalizován a potenciální problémy jsou detekovány a řešeny dříve, než vyústí k samotným poruchám, a tedy i odstávkám nezbytným k opravě. To podle výrobce zajišťuje stoprocentní dostupnost vozů. Nabíjecí infrastrukturu pro nové vlaky instalovala společnost SWEG Schienenwege GmbH na nádražích v Achernu a Biberachu.
Po změně jízdního řádu v prosinci 2023 zahrnuje síť Ortenau trasy Offenburg – Hornberg/Freudenstadt; Offenburg – Bad Griesbach; Offenburg – Achern – Ottenhöfen; a Biberach (Baden) – Oberharmersbach-Riersbach. To představuje zhruba dva a půl milionu vlakových kilometrů ročně. Bádensko-Württembersko pověřilo provozováním sítě SWEG do prosince 2038.
Další články této rubriky
RS Lease rozšíří svou flotilu až o 65 lokomotiv Siemens Vectron
27.11.2024 - Pronajímatel železničních vozidel na Slovensku Rolling Stock Lease podepsal se společností Siemens Mobility rámcovou smlouvu na dodávku až 65 lokomotiv Vectron. Dohoda zahrnuje rychlé dodání 30 vozidel Vectron MS a opci na nákup… »
Nizozemsko čeká velká změna jízdních řádů
19.11.2024 - Nizozemské dráhy NS představily veřejnosti plánovaný jízdní řád pro rok 2025. Jde o největší změnu v železničním provozu v zemi za poslední roky. V nabídce přibude 1 600 vlaků týdně a na mnoha linkách se zavádí zkrácený… »
Deutsche Bahn chystá více ICE Sprinterů i přímých spojů
12.11.2024 - Od nového jízdního řádu pro rok 2025 nabídnou Deutsche Bahn cestujícím více mezinárodních spojů. Dopravce zavede například spojení Mnichova a Amsterodamu prostřednictvím nové přímé linky. Navýší se také počet vlaků ICE… »