Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zahraničí / V Německu prvně vyjely bateriové vlaky Mireo Plus B

V Německu prvně vyjely bateriové vlaky Mireo Plus B

24.5.2024 – autor: PETR SLONEK

Ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko na jihozápadě Německa začaly počátkem dubna v provozním souboru Ortenau vozit cestující čtyři zcela nové bateriové jednotky Mireo Plus B od výrobce Siemens Mobility. Jedná se o vůbec první nasazení těchto vlaků do pravidelného provozu. Výhledově nahradí stávající starší dieselová vozidla Stadler.

V Německu prvně vyjely bateriové vlaky Mireo Plus B

Vlaky si objednala státní společnost Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH (SWEG). Nové jednotky budou zpočátku nasazeny na trasách mezi Offenburgem a Bad Griesbachem a mezi Offenburgem a městem Schwarzwald Hornberg, kde dosud jezdí motorové vozy Stadler RegioShuttle RS1. Jejich dojezd činí až 120 kilometrů. V budoucnu mají přibýt v regionu ještě další spoje. Díky nasazení nových jednotek se mohly rovněž zavést přímé spoje bez nutnosti přestupu a zároveň navýšit kapacita.
Podle ministra dopravy Bádenska-Württemberska Winfrieda Hermanna se píše nová kapitola v historii železnic. „Díky bateriovému hybridnímu pohonu jsou vlaky provozované v regionu Ortenau šetrnější ke klimatu než dieselové. Tam, kde ještě není nadzemní elektrické vedení, spoléháme na alternativní a klimaticky šetrná řešení,“ řekl Hermann. Spolková země hodlá postupně převést všechnu dieselovou železniční dopravu na bateriovou. 

S trolejemi i bez nich
Šéf kolejových vozidel Siemens Mobility Albrecht Neumann zdůraznil, že nové jednotky ujedou až 120 kilometrů na baterie. Protože mají hybridní pohon, mohou jezdit na trasách s trolejovým vedením i bez něj. Baterie lze nabíjet na trolejovém vedení a pomocí rekuperace při brždění. Bateriový systém je umístěn pod karoserií vozu a obsahuje dva bateriové kontejnery. Používají se lithium-iontové baterie s dlouhou životností.  
Výrobce vozidel Siemens Mobility vyhrál před časem s konceptem vozidel Mireo Plus B výběrové řízení pro provoz v tamním souboru Ortenau. Bádensko-Württemberský úřad pro železniční vozidla později objednal celkem 27 dvouvozových bateriových vlaků, každý s kapacitou 120 míst k sezení. Vozidla jsou klimatizovaná, nechybí dostatečné úložné prostory a toaleta. Provozovat je bude společnost SWEG.
Servis a údržbu vlaků bude Siemens pro SWEG zabezpečovat po dobu přibližně 30 let v nově vybudovaném depu údržby v Offenburgu, které bylo otevřeno v červnu roku 2023. Díky pokročilým algoritmům a analýze dat je jejich provoz optimalizován a potenciální problémy jsou detekovány a řešeny dříve, než vyústí k samotným poruchám, a tedy i odstávkám nezbytným k opravě. To podle výrobce zajišťuje stoprocentní dostupnost vozů. Nabíjecí infrastrukturu pro nové vlaky instalovala společnost SWEG Schienenwege GmbH na nádražích v Achernu a Biberachu.   
Po změně jízdního řádu v prosinci 2023 zahrnuje síť Ortenau trasy Offenburg – Hornberg/Freudenstadt; Offenburg – Bad Griesbach; Offenburg – Achern – Ottenhöfen; a Biberach (Baden) – Oberharmersbach-Riersbach. To představuje zhruba dva a půl milionu vlakových kilometrů ročně. Bádensko-Württembersko pověřilo provozováním sítě SWEG do prosince 2038. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Přes Brenner začaly mezi Německem a Itálií jezdit nové railjety ÖBB Přes Brenner začaly mezi Německem a Itálií jezdit nové railjety ÖBB

29.5.2024 - Cestující v Rakousku mohou od začátku dubna využívat na mezinárodní trase z Mnichova přes Brennerský průsmyk do italské Boloni novou generaci komfortních vlaků railjet ÖBB. Slavnostní premiéru měla jednotka v pátek 5. dubna na… »

ZSSK má novou kolektivní smlouvu, mzdy díky ní výrazně porostouZSSK má novou kolektivní smlouvu, mzdy díky ní výrazně porostou

28.5.2024 - Vedení Železniční společnosti Slovensko (ZSSK) se zástupci třinácti odborových centrál podepsalo prodloužení kolektivní smlouvy na roky 2024 až 2028. Přinést má zvýšení mezd, lepší pracovní podmínky a spravedlivější… »

Talgo dodalo Renfe první rychlovlaky AvrilTalgo dodalo Renfe první rychlovlaky Avril

23.5.2024 - Výrobce kolejových vozidel Talgo dodal prvních deset z celkových třiceti vysokorychlostních jednotek Avril objednaných španělským státním dopravcem Renfe. Vlaky budou nasazeny na linkách do Galicie a Asturie, kde se mění rozchod.… »

 

Všechny články rubriky Zahraničí

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika